Minä olen ihminen joka lihoo kun katsoo suklaaseen päin. Olen myös ihminen joka ei kerkeä/jaksa kauheesti liikkua. Olen myös laiha (no, 55 kiloa)! Kappas, ei siihen tarvikaan urheilla 3 tuntia joka päivä ja syödä pelkkää salaattia.
Neuvoja jotka mut pitää kaidalla tiellä ja jotka voi auttaa muitakin:
1. Laske esim. netissä paljonko kulutat kaloreita päivän aikana (eli se määrä, minkä voit syödä niin ettet liho etkä laihdu. Itse kulutan n. 1600 kaloria jos liikun puoli tuntia päivässä (käyn koiran kanssa kyllä sen verran kävelyllä) ja syö riippuen tuloksesta hieman vähemmän. Vastaa rehellisesti liikunnan määrä.
2. älä laske miinuskaloreita, esim. kasviksia ja salaattia
3. syö 5 kertaa päivässä. Itse en ennen syönyt kuin ehkä pari kertaa...meni kauheita annoksia kerralla! Nyt syön aamulla jotain, esim. ruisleivän, töissä 2 välipalaa ja lounaan, kotona taas lämpimän ruuan työpäivän jälkeen. Älä syö näiden lisäksi mitään naposteltavia, esim. päivällisen päälle voi ottaa jotain pientä makeaa jos on pakko.
4. Älä kieltäydy mistään herkuistasi totaalisesti. Syö niitä silloin tällöin vähän, huomioi se sitten normaalisyömisessäsi, tee vaikka ruuaksi joku kevyempi keitto sinä päivänä, tai käy ulkoilemassa.
5. Kun on saavuttanut jonkun (alemman) painon, pidä huolta ettei se nouse. Itse käyn joka päivä puntarilla, tai ainakin usein. Jos vaikka ulkomaanmatkan jälkeen näyttää ekstraa, olen heti pari päivää vähän kevyemmällä ruualla ja paino laskee. Paljon helpompi pudottaa 300 grammaa kuin 10 kiloa!
6. Vähennä perunaa, riisiä ja vehnää (pasta, leipä) ja tee esim. näin: kun teet lihapullia, ota 1 peruna ja 1 porkkana toisen perunan sijaan. Muutenkin kasvikset lisukkeena on aina parempi vaihtoehto. Itsekin saatan tehdä ihanan bearnaisekastikkeen mutta sitten otan lisukkeena porkkanaa tai kukkakaalta, parsaa tai mitä vaan.
Töihin eväänä esim. HK:n valmisruuat on hyviä (ei lisäaineita) esim. kalapaistos tai kinkkukiusaus on annoksena tosi vähäkalorinen, mutta kuitenkin kunnon ruoka. Niistä on myös helppo seurata paljonko tuli kaloreita.