Sanokaa mulle että oon lapsellinen ystävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

ystävä

Vieras
Mulla on hyvä ystävä, jolla on ollut talven mittaan vaikea elämänkriisi. Olemme puolen vuoden ajan keskustelleet käytännössä päivittäin chatissa, sähköpostilla, tesktiviesteillä ja myös ihan kasvotusten. Siis satoja ellei tuhansia tunteja. Mielelläni hänen kanssaan olen jutellut aina. En siis millään tavalla vastentahtoisesti. Ja muustakin tietysti ollaan keskusteltu, kuin hänen elämäntilanteestaan ja siihen johtaneista asioista. Mutta paljon niistäkin. Muiden aiempien ystäviensä kanssa hän ei ole halunnut paljoakaan olla yhteydessä. Eikä tässä ole minulla mitään valittamista. Olen häntä kannustanutkin olemaan yhteydessä muihin ystäviinsä. Ja arvannut, että jossain vaiheessa niin tekeekin, kun saa taas voimia.
Nyt hän oli vihdoin tavannut erään vanhan tuttavan. Mistä olen iloinen. Mutta silti olen näköjään niin lapsellinen, että kun hänen kommenttinsa heti tapaamisen jälkeen oli, että hän on nyt puhunut tunteja, suorastaan oman ennätyksensä, ja on helpottunut kun on saanut puhua, niin loukkaannuin kyllä. Mitä ne meidän keskustelut ovat olleet? Kymmeniä ja satoja iltoja, kun olen mennyt liian myöhään nukkumaan näiden keskustelujen vuoksi. Laiminlyönyt muita ystäviäni voidakseni keskustella hänen kanssaan.
En sitten tiedä mitä ne hänen mielestään ovat olleet. Ja ehkä kaikki tämä näköjään väsyttää jo minuakin. Mutta näköjään turha niitä on jatkaa, kun eivät olekaan hänelle merkinneet mitään. Hyvä, että vihdoin on löytynyt ystävä, jonka kanssa saa oikeasti puhua.
Joo, ja nyt avaan sateenvarjon kuinka p...a ystävä olen, kun näin helposti ystävän kommentista loppujenlopuksi loukkaannun. Antaa tulla.

Ei kannata kuitenkaan liioitella, vuodessa on 365 iltaa ja puolessa vuodessa siitä sitten puolet, joten et varmaan ole jutellut satoja iltoja ja tuhansia tunteja kuitenkaan. Kun liioittelet noin, teet itsestäsi hieman lapsellisen. Muuten ymmärrän, että vähän närkästyttää.

Ajattelemattomasti sanottu ystävältäsi, minäkin loukkaantuisin. Minusta se on vaan ihan inhimillistä.

Ehkä pitäisin vähän hajurakoa yhteydenpidossa ja muistaisin niitä muita, viime aikoina laiminlyötyjäkin ystäviäni välillä.

Puhuessa asioita käsittelee eri kanavan kautta kuin kirjoittaessa. Usein ongelmien ratkaisu edellyttää sekä kirjoittamista että puhumista. Ystäväsi on nyt saanut toiselta ystävältä erilaista apua kuin sinulta. Kumpikin apu on varmasti ollut hänelle hyödyllistä ja tärkeää. Tämän varmaan saisit kuulla myös häneltä, jos puhuisit tunteistasi hänelle etkä meille. Olet kyllä pikkumainen, jos viilennät välejäsi sanomatta mitään. En ymmärä sellaista käytöstä ollenkaan.

[QUOTE="huom";28595992]Puhuessa asioita käsittelee eri kanavan kautta kuin kirjoittaessa. Usein ongelmien ratkaisu edellyttää sekä kirjoittamista että puhumista. Ystäväsi on nyt saanut toiselta ystävältä erilaista apua kuin sinulta. Kumpikin apu on varmasti ollut hänelle hyödyllistä ja tärkeää. Tämän varmaan saisit kuulla myös häneltä, jos puhuisit tunteistasi hänelle etkä meille. Olet kyllä pikkumainen, jos viilennät välejäsi sanomatta mitään. En ymmärä sellaista käytöstä ollenkaan.[/QUOTE]

No mäkin olisin sitten yhtä "pikkumainen". Odottaisin että ystäväkin sitten tajuu itse jotain. Tai ei tajuu.

No on tässä kevään aikana puhuttukin yhteensä aika tavalla. Varmaankin enemmän kuin tuo yhden kerran kaksi tuntia. Päivittäin oltu tunteja yhteyksissä, myös puheyhteydessä. Että jos asiat noin helposti jonkun muun kanssa tulevat keskusteltua, niin varmaan hyvä pitää sellaiseen ihmiseen sitten jatkossa yhteyttä. En tietenkään välejä ole katkaisemassa, mutta kieltämättä tuo ohje, että ehkä nyt on aika antaa tilaa niille ystäville, jotka tänä keväänä ovat jääneet syrjään, tuntuu viisaalta. No kiittämättömyys on maailman palkka. Enkä sitä nyt minkää kiitoksen takia ole tietysti häneen yhteyksissä ollutkaan. Ihan omaksi ilokseni, mutta näköjään turhaan.

Jospa heillä vaikka samoja kokemuksia, saanut vertaistukea tältä toiselta? Eihän se tarkoita välttämättä että sun kanssa keskustelut ois huonompia vaan erilaisia. Vaikka ymmärrän kyllä sun mielenpahoittamisen mutta ei sun nyt välejä tuon takia kannata laittaa jos siis ystävästäsi pidät. Voit vaikka sanoa suoraan tai kysyä että eikö hän ole ole sitten saanut mitään keskusteluista sinun kanssasi.

Mietin vielä että voihan se olla sitten jotain muutakin kuin ajattelemattomuutta - kun tuossa katsoin noita kommentointeja toisilta. Jospa sitten alituinen käytettävissä olosi ja kuuntelusi tai sitten oma avautumisensa on alkanut ärsyttää ystävääsi, ja todella tarkoittikin kommenttisi signaaliksi että pysy kauempana, hänellä on muitakin ystäviä.

Tämä siis tuli näistä vieras-nimimerkin kommenteista mieleen.

Siis täh, mulle kyllä tuli tuosta kuvaamastasi tilanteesta ihan erilainen kuva, aattelin että se mitä ystäväsi sanoi sulle tuon toisen ystävän tapaamisen jälkeen tarkoitti sitä että hänestä oli tuntunut hyvältä se että oli vihdoin saanut avauduttua jollekkin toisellekkin ystävälle ja että oli iloinen siitä kun se oli sujunut niin hyvin.

Ihan senkin takia vedin tämän johtopäätöksen tuosta koska kerroit että hän oli aiemmin uskoutunut vain sinulle ja oli siis luultavasti kokenut vaikeaksi muille avautumisen. Ja oli siis vain niin iloinen siitä että oli pystynyt olemaan rehellinen tilanteestaan toisellekkin ja keskustelu oli mennyt hyvin ja ehkä sen takia oli sinusta vaikuttanut jotenkin yli-innokkaalta tuosta tapaamisesta. En kyllä saanut kuvaa että jotenkin nyt yhtäkkiä ali-arvioisi sinua tai sinun apuasi.

Ja muutenkin se että on aluksi vain suhun tukeutunut niin eikö se tarkoita sitä että hän kokee sinut luotettavimmaksi ja helposti lähestyttäväksi ja muutenkin ylipäätään tosi hyväksi ystäväksi.

Tai voihan se olla sekin, että sun ystäväs tuntee helpotusta siitä, että jos sinä oot aina "joutunu" kuunteleen hänen juttuja, niin nyt ku on löytäny toisenkin kelle purkaa, niin kokee helpotusta siitä ettei joudu antaan koko taakkaa sulle. Siis voihan se tuntua raskaalta se "taakottaminenki".

Mutta miksi sitten tokaista noin tylysti ystävälle, jos sillä ei sitten tarkoita mukamas mitään... ?

Minusta ystävän kommentti oli loukkaava, oli se sitten ajattelemattomuutta tai tahallisuutta. Loukkaantuisin itse vastaavassa tilanteessa; en nyt kertasieppejä tietenkään vetäisi, mutta etäisyyttä tulisi väliin kyllä ihan väkisin, kun pitäisi välillä keskittyä nuolemaan omiakin haavoja eikä aina sen toisen.

Hyviä kommentteja täällä puolesta ja vastaan. Sitä tosiaan pähkäilen ,että mitä hän tarkoittaa sillä, että ei ole koskaan keskustellut kenenkään kanssa niinkuin tänään tuon tuttavan. Enkä ymmärrä, että mitä hän sitten ajattelee niistä meidän välisistämme tuntien syvällisistäkin keskusteluista. En osaa oikein kysyäkään. Kysyin heti siinä, että ollaan kai mekin nyt aika monta tunti keskusteltu (lapsellista, tiedän). Mutta hän sen ohitti. Ehkä on tosiaan parasta antaa jutella sellaisten kanssa, joiden kanssa se tuntuu keskustelulta.

Seuraavan kerran kun tämä henkilö ottaa yhteyttä niin voithan sanoa että olet iloinen kun sai puhuttua toisenkin ystävän kanssa mutta sulla jäi vaivaamaan että mitä tarkoitti sillä ettei ole koskaan keskustellut niin kuin tuon toisen ystävän kanssa, että pahoitit vähän mieltä tuosta. Ja jos ei sitten osaa pahoitella sanomisiaan niin..

Mä en tajua tuota naisten tapaa olla hiljaa, kun kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi. Miksi ei ottaa asiaa puheeksi ja korjata tilanne, niin että ystävyys voi jatkua? Ihan älytöntä akkamaisuutta tuollainen.

Sellaisten ihmisten kanssa tekemisissä oleminen on virkistävintä, jotka pitävät omat rajansa. Et voi olal muuta kuin rasittava jollakin tavalla, jos uhraat jokapäiväisestä elämästäsi jopa tuntitolkulla jonkun toisen ihmisen ongelmien setvimiseen. Ihan sama vaikka sitä joku tuntuisikin haluavan. Keskity kehittämään itseäsi jotenkin hedelmällisemmin ja jätä hyväksynnän hakeminen pois. Kiltit tytöt ovat tylsiä.

[QUOTE="mies";28596790]Mä en tajua tuota naisten tapaa olla hiljaa, kun kokee tulleensa kaltoin kohdelluksi. Miksi ei ottaa asiaa puheeksi ja korjata tilanne, niin että ystävyys voi jatkua? Ihan älytöntä akkamaisuutta tuollainen.[/QUOTE]

Haha.

Ihan kuin miehet muka puhuisivat jotain, kun kokevat kaverinsa/ystävänsä taholta tulleensa kaltoin kohdelluksi...

Nou wei.