Sanokaa,monestikko mä palautan tuon tytön tuonne sänkyyn?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja yksi lähestymistapa;23182127:
Minusta huudattaminen ei ole järkevää. Miksi kiusata pientä? Miksi lapsen pitää itsenäistyä niin hirveän aikaisin? Pienihän vaan kaipaa turvaa ja läheisyyttä, koska on tosiaan pieni vielä... Minä nukutaisin viereen. Kylläne lapset ihan varmasti jonain päivänä haluaa pois vanhempiensa viekusta:)

No osa ei ole valmiita osa on.
Mutta se että sieltä huoneesta tullaan hymyssä suin kertoo siitä että se on lapselle leikkiä.

Me nukutettiin poikaa 1,5 vuotiaaksi asti viereen.Jos yritti aikaisemmin lähteä niin lapsi alkoi itkemään,eli tää selkeesti kerto siitä ettei ollut vielä valmis yksin nukahtamaan.Nyt on ehkä kuukauden nukahtanut yksinään tonne makkariin.Vieressä nukuttaminen loppui siihen kun lapsi ei enää pystynyt olemaan hiljaa jos siellä huoneessa oli joku muukin vaan pälättää koko ajan.Ja tää tottakai johti siihen että nukahtamiseen meni vähintään pari tuntia.No,jätin joskus pojan yksin sinne makkariin kun alko palaa hermot ja nukahti sinne samantien.
Ja nykyään siis nukahtaa yksinään,välillä on niitä iltoja kun juoksentelee makkarista nauraen ja heti kun nousee seisomaan se lähtee takasin...Mutta noita iltoja on onneks tosi harvoin.

Meillä lapsi 2,5v huutaa niin kauan kunnes OKSENTAA koko sängyn kun olen koittanut opettaa mennä itsekseen nukkumaan, ilman että toinen vanhempi makoilee vieressä... olen luovuttanut aina siihen kun kaikki paikat yrjössä, lapsi huutaa hysteerisenä ja itseltä palaa pinna. :(

Nyt en ehdi ihan kaikkea lukea tässä samalla kun tätä touhua teen.

On käynyt kylvyssä, on väsynyt kun hieroo silmiään ja koko päivä touhuttu ja ollu vieraita yms. Ja iltasadun luin ja yhdenlaulun lauloin.

[QUOTE="eve";23182132]älä enää anna periksi, oot varmasti voiton puolella. on epäreilua lasta kohtaan muuttaa mieltä kun olet noin kauan tehnyt toisin.. lapsi menee ihan sekaisin ja jatko on vaikeampaa.. tsemppiä :) sä olet aikuinen,sä voitat![/QUOTE]

"Sä olet aikuinen, sä voitat"? Onko tämä sinusta todellakin hyvä ja terve ajattelutapa? Että ihmissuhteet on jotain valtapeliä, jossa on tarkoitus voittaa?

[QUOTE="a p";23182249]Nyt en ehdi ihan kaikkea lukea tässä samalla kun tätä touhua teen.

On käynyt kylvyssä, on väsynyt kun hieroo silmiään ja koko päivä touhuttu ja ollu vieraita yms. Ja iltasadun luin ja yhdenlaulun lauloin.[/QUOTE]

Mihin aikaan herää aamuisin ja nukkuuko "liian pitkät" päiväunet?

Ap: miksei lapsi saa nukkua teidän vieressänne? Tai niin, että olet hänen vieressään, kunnes nukahtaa? 2v on vielä tosi pieni eikä lapsi selvästi tunnu viestiesi perusteella olevan valmis nukkumaan/nukahtamaan yksin eikä tarvitsekaan.

Ap: miksei lapsi saa nukkua teidän vieressänne? Tai niin, että olet hänen vieressään, kunnes nukahtaa? 2v on vielä tosi pieni eikä lapsi selvästi tunnu viestiesi perusteella olevan valmis nukkumaan/nukahtamaan yksin eikä tarvitsekaan.

Siksi, koska potkii ja riehuu kuin mikäkin. Pelkään että potkaisee mahaa. Ja nukuttaminen kestää sen 1-2 tuntia, eilen 3. On todella raskasta tuollainen. Ei saalainkaan omaa aikaa iltaisin, kaikki seksi jutut saa unohtaa samantien. En sitten itse tule pääsemään mihinkään koskaan, kun mies ei kelpaanukuttjaksi.

Mutta kyllä meilläkin lapsi tulee yöllä meidän sänkyyn, yleensä siinä klo 4-5 välillä, ja oon antanut sen siihen sitten jäädäkin. Pääasia on, että käy omaan sänkyyn nukkumaan ja nukkuu aina sen 7-8 tuntia ennen kuin kömpii viereen. Musta se on niin ihanaa kun uninen pikkuinen kömpii unilelun kanssa tuhisemaan siihen meidän väliin... <3 :D

Ai tää on normaalia, et 2v herää aamulla klo 4-5 ja jatkaa uniaan äidin ja isän vieressä ilman mitään muita juttuja.
Meilläkin on aina välillä niin, että tyttö heräilee tuohon aikaan (ilman mitään järkevää syytä) ja nostan sen meen väliin ja se nukahtaa yleensä uudelleen ennen mua. Nyt tosiaan tartsis vaihtaa pikkuhiljaa toi pinnis pois, ni sais ihan itse tepsutella sinne meen sänkyyn. :D

[QUOTE="vieras";23182310]Eihän tässä ole kyse mistään ihmissuhdepelistä vaan kasvattamisesta. En ole tuo sama jolle kommentoit, mutta mielestäni kyllä siinä "pelissä" aikuisen kuuluukin "voittaa".[/QUOTE]

Mitä aikuisen kuuluu tässä voittaa?

No osa ei ole valmiita osa on.
Mutta se että sieltä huoneesta tullaan hymyssä suin kertoo siitä että se on lapselle leikkiä.

Me nukutettiin poikaa 1,5 vuotiaaksi asti viereen.Jos yritti aikaisemmin lähteä niin lapsi alkoi itkemään,eli tää selkeesti kerto siitä ettei ollut vielä valmis yksin nukahtamaan.Nyt on ehkä kuukauden nukahtanut yksinään tonne makkariin.Vieressä nukuttaminen loppui siihen kun lapsi ei enää pystynyt olemaan hiljaa jos siellä huoneessa oli joku muukin vaan pälättää koko ajan.Ja tää tottakai johti siihen että nukahtamiseen meni vähintään pari tuntia.No,jätin joskus pojan yksin sinne makkariin kun alko palaa hermot ja nukahti sinne samantien.
Ja nykyään siis nukahtaa yksinään,välillä on niitä iltoja kun juoksentelee makkarista nauraen ja heti kun nousee seisomaan se lähtee takasin...Mutta noita iltoja on onneks tosi harvoin.

Vanhempien härnääminen on asia erikseen. Sitä ei ainakaan meillä suvaita ollenkaan nukahtamistilanteessa vaan lapselle ilmoitetaan ystävällisesti mutta topakasti puheripuli/ peuhaamishaluiltoina, että sänky on nukkumista varten. Toimii.

Ap kuitenkin kirjoitti lapsen juoksevan hänen peräänsä välittömästi ja että lapsi "nyt jo itkee tätä touhua". Vedin tästä johtopäätöksen, että tässä tapauksessa kyseessä ei ole härnääminen.

[QUOTE="a p";23182249]Nyt en ehdi ihan kaikkea lukea tässä samalla kun tätä touhua teen.

On käynyt kylvyssä, on väsynyt kun hieroo silmiään ja koko päivä touhuttu ja ollu vieraita yms. Ja iltasadun luin ja yhdenlaulun lauloin.[/QUOTE]

Meillä on ollut myös siis samaa että ennen nukuttaminen kesti tunteja.Ja kaikki päivärutiinit,ulkoilut yms. hoidettiin ihan niinkuin muutkin.Tai siis mua ainakin ärsytti aina noi käytä illalla kylvyssä,olkaa ulkona,kyllä se lapsi nukahtaa kun on vaan tarpeeksi väsynyt..No ei v**tu nukahda :D
Ja siis en tiedä mitä tapahtu mutta alkoi yhtäkkiä nukahtaa yksinään.Mutta edelleen yksinäänkin valvoo tuolla 30-45 min. ja siihen vielä lukeminen ja laulaminen päälle.

Älä pilaa unia ottamalla viereen. Nyt on korkea aika oppia nukkumaan omassa sängyssä.

Päättäväisesti vaan viet omaan sänkyyn. Ekalla kerralla kun nouse voit muistuttaa että hyvää yötä nuku hyvin, mutta sen jälkeen viet vain hyvin päättäväisesti takaisin äläkä sano mitään. Lapsi hakee myös sitä negatiivista huomiota, eli älä anna sitä. Meillä 2-vuotias luovutti 2 yön jälkeen ja on sen jälkeen nukkunut mukisematta.

Mä palautin tytön sänkyyn vähän alle 200 kertaa yhtenä iltana. Se oli tahtojen taistelu, mutta jatkossa hän kyllä jäi suosiolla. Olikohan tytöllä silloin ikää vähän alle 3v.

Sain eräältä ammatti-ihmiseltä kerran hyvän neuvon: Jos epäilet, että aiot antaa periksi, tee se heti. Jos antaa periksi pitkän vääntämisen jälkeen, lapsi oppii, että sitkeys palkitaan! Mulla tämä neuvo on toiminut hyvin: jos olen väsynyt ja epäilen etten jaksa vääntää lapsen kanssa jostain asiasta, annan periksi heti. Sinä olet tehnyt nyt pitkän työn, älä vain nyt luovuta. Jaksuja! :)

[QUOTE="vieras";23182313]KOLME tuntia. Joka ilta. Ihan oikeasti se on liikaa. Sinä olet lapseton vielä, älä nyt vaan ala neuvomaan. Herranen aika.[/QUOTE]

Eihän ap sanonut, että joka ilta kestää kolme tuntia. Vaan että joskus jopa. Mulla on lapsia, niin mä oon sitten oikeutettu kommentoimaan vai? Kyllä meilläkin lasten nukahtaminen on hankalaa ollut. Joskus ihan vakio-nukuttamisaika oli 1,5 tuntia, joskus kaksi, joskus kolmekin. Elämä on. En jättänyt kuitenkaan yksin huutamaan.

Mitä aikuisen kuuluu tässä voittaa?

Mikä ihmeen kysymys tämä on? Miksi tuossa nyt tartuttiin taas yhteen sanaan, mikä ei tässä tapauksessa tarkoittanut mitään ihmeellistä? No mitä aikuisen kuuluu voittaa esimerkiksi kaupassa, kun lapsi pyytää karkkia, eikä aikuinen suostu ostamaan? Aikuisen ja lapsen tahtojen taistelu. Vai pitääkö aikuisen aina antaa periksi lapsen hyväksi?

[QUOTE="a p";23182306]Siksi, koska potkii ja riehuu kuin mikäkin. Pelkään että potkaisee mahaa. Ja nukuttaminen kestää sen 1-2 tuntia, eilen 3. On todella raskasta tuollainen. Ei saalainkaan omaa aikaa iltaisin, kaikki seksi jutut saa unohtaa samantien. En sitten itse tule pääsemään mihinkään koskaan, kun mies ei kelpaanukuttjaksi.[/QUOTE]

Nukkuuko lapsi samassa huoneessa vai eri huoneessa? Voisiko nukkua vaikka niin, että hänen sänkynsä olisi teidän sänkynne vieressä/siinä kiinni? Oletko kokeillut antaa lapsen mennä nukkumaan silloin, kun häntä väsyttää? Hän ei varmaan ole tarpeeksi väsynyt, jos nukuttaminen kestää noinkin kauan. : /

Mie kokeilin tuota sänkyyn takaisin kantamista just kun laps oli noin 2v, ekana iltana reilut 100 kertaa, ja siitä se määrä vaan lisääntyi ja lisääntyi ja reilun viikon päästä se oli jo yli 300 kertaa illassa ja laps itki yliväsyneenä ja kello oli yli puolenyön, eikä ymmärtänyt ollenkaan että hänen pitäisi ruveta nukkumaan.Jatkettiin sitten nukuttamista joka kesti 1-2h joka ilta, ja sit simsalabim, päiväunet jätettiin pois lapsen ollessa 2v3kk ikäinen joten hän oli illalla niin väsynyt ettei jaksanut tulla enää sängystä pois vaan alkoi nukahtaa iteksiään klo 20 maissa joka ilta.

[QUOTE="vieras";23182313]KOLME tuntia. Joka ilta. Ihan oikeasti se on liikaa. Sinä olet lapseton vielä, älä nyt vaan ala neuvomaan. Herranen aika.[/QUOTE]

:headwall: Aivan! Siksi siinä ei olekaan mitään järkeä. Ei kolmen tunnin nukuttamisessa eikä siinä, että lapsi kannetaan kerta toisensa jälkeen yksin sänkyyn itkemään.

[QUOTE="vieras";23182350]Mikä ihmeen kysymys tämä on? Miksi tuossa nyt tartuttiin taas yhteen sanaan, mikä ei tässä tapauksessa tarkoittanut mitään ihmeellistä? No mitä aikuisen kuuluu voittaa esimerkiksi kaupassa, kun lapsi pyytää karkkia, eikä aikuinen suostu ostamaan? Aikuisen ja lapsen tahtojen taistelu. Vai pitääkö aikuisen aina antaa periksi lapsen hyväksi?[/QUOTE]

No ei pidä antaa kaikessa periksi, mutta mun mielestä tässä ei ole kyse mistään valtataistelusta. Se, että lapsi haluaa olla lähellä omia vanhempiaan nukkumaan mennessään, tai että hän ei halua nukahtaa jos hän ei ole väsynyt, on mielestäni luonnollista. Itse en ikinä voisi jättää lasta yksin huutamaan hätäänsä,ikäväänsä, pelkoansa.

:headwall: Aivan! Siksi siinä ei olekaan mitään järkeä. Ei kolmen tunnin nukuttamisessa eikä siinä, että lapsi kannetaan kerta toisensa jälkeen yksin sänkyyn itkemään.

Mä olen kyllä tytsin kanssa täysin samaa mieltä, vaikka se ei olis koskaan lasta nähnytkään.

Jos lapsi itkee yksin sängyssään, se tuntee olonsa turvattomaksi tai yksinäiseksi ja on aina vain vaikeampi saada se nukkumaan siellä "helposti".
Mikä siinä oikein on, ettei omaa lasta voi hetkeä silitellä ja rauhoittaa siihen levolliseen yöuneen?

Mulla tuli vielä sekin mieleeni, että lapsellasi saattaa ajatukset myllertää uuden tulevan vauvan kanssa. Ja jos nukuttaminen piinaa ja vaivaa sinua niin paljon kun kerroit,lapsi kyllä vaistoaa sen. Ja juuri tällaisina hetkinä jälkikasvu saattaa alkaa kärsimään ihan hirmuisesta läheisyydenkaipuusta? Kun totutellaan tukevaan muutokseen ja aistitaan äidin "epätoivo".

En ole mikään psykologi, enkä tiedä onko teidän tapauksessanne asia näin. Mutta ajattelin vain kirjoittaa ajatukseni auki. Pistä se ukkos auttamaan sinua nukutuksessa, ehkä voisitte neuvolastakin saada jotain apuja?

Yhteistyössä