Sanokaa,monestikko mä palautan tuon tytön tuonne sänkyyn?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
Noni, kuukaus sitte vaihettiin pinniksestä jatkettavaan ja alkuun mä tein niin että nukutin niin että olin vieressä. Minä tai mies. Mies vaan teki niin paljon hommaa etten jaksanut silloin alkaa "tappelemaan" joten se tuntui paremmalta. Olen myös raskaana ja supistelee joten se tuntui sillon hyvältä tuo tyyli. Nyt sitten päätin etten ala siihen, eilenkin nukutin kokonaiset 3 TUNTIA! En jaksa sitäkään.

Nyt sitten täällä yksin nukutan tyttöä ja epätoivoisena kannan sitä takaisin sänkyynsä. Nyt kantanut kohta 50 krt. Ja kyllä, pidäntästä laskua! Hemmetti. Sanokaa montako sataa kertaa mä sen vielä tuonne kannan?!?! Kun vien, peittelenkö jokakerta? Puhunkomitään? MIkä tähän nyt auttaa???

ole rauhallinen, päättäväinen mutta ystävällinen. älä ota katsekontaktia läkä puhu mitään. madollisuuksien mukaan taluta tai ohjaa se käsistä pitäen sänkyyn lä ota syliin jos ei tarvitse. heitä peitto päälle, älä peittele. äläkä näytä sitä epätoivoa!

Tsemppiä!

Meillä nyt 4v. siirtyi 2v:na jatkettavaan ja alku oli yhtä saikkaamista. Jäpikkä tuli sängystä keveästi 70krt illassa pois ja oikein ilkikurisesti ja ivallisesti hymyillen totesi "mä tulin!" kun huomasi että mammalla savuaa korvista jo.

Kannoin takaisin, sanoin että nyt nukutaan ja panin peiton päälle. Muuten en silitellyt, en halitellut enkä toivottanut enää hyvää yötä. 2 viikkoa jätkä jaksoi tuota (on kovapäinen kaikissa asioissa eli varmaan keskimääräistä kauemmin saikkasi) ja sitten alkoi seuraava vaihe. Eli "mulle peittoo!". Peittelin ja hän potkaisi peiton samantien pois kun lähdin huoneesta ja sen kymmenen kertaa vaati peittelemään. Yhden illan menin lankaan ja pompin yhtenään, toisena iltana sanoin että jos ei peitto pysy päällä niin otan sen pois. 2 viikkoa jouduin joka ilta ottamaan peiton ja "huudattamaan" tenavaa (oli sellaista äähäähää, tekoitkua) hetken ennenkuin älysi että jos peiton haluaa niin se annetaan olla päällä. Vein toki peiton aina sitten kun oli nukahtanut.

Nyt ikää 4v. ja edelleen yrittää kaikenlaisia kommervenkkejä :/

Mikset nukuta lasta viereen? Tai siis, eikö tuo kerro siitä, että lapsi ei ole valmis nukkumaan itsekseen?

Meillä ongelma on ratkaistu niin, että lapsen kanssa menään nukuttelemaan (kestää 5-30 min/ ilta, yleensä vartin) ja lapsi jää perheen yhteiseen petiin nukahdettuaan. Aikuiset menee sitten perässä nukkumaan kun aikuisten nukkumaanmenoaika on.

täällä yks hirviö musti joka aikoinaan. Nappasi vaunuissa käytettävät valjaat ja laittoi niillä nukkumaan. Irrotin sit ku oli nukahtanu. Ei tarvinu montaa kertaa kytkeä.. Riitti kun sanoi, että laitetaanko valjaat vai pysytkö sängys.
Minäkään en kestänyt tuota 50x sänkyyn viemistä, enkä myöskään tuntikausien sessioita vieressä makaamiseen.
VOimia!
Olisin jopa ollu valmis vaihtaa pinniksen takas, MUTTA kun se ei enää siinä pysyny 1,5 vuotiaana vaan tuli yli...

täällä yks hirviö musti joka aikoinaan. Nappasi vaunuissa käytettävät valjaat ja laittoi niillä nukkumaan. Irrotin sit ku oli nukahtanu. Ei tarvinu montaa kertaa kytkeä.. Riitti kun sanoi, että laitetaanko valjaat vai pysytkö sängys.
Minäkään en kestänyt tuota 50x sänkyyn viemistä, enkä myöskään tuntikausien sessioita vieressä makaamiseen.
VOimia!
Olisin jopa ollu valmis vaihtaa pinniksen takas, MUTTA kun se ei enää siinä pysyny 1,5 vuotiaana vaan tuli yli...

tsiisus...valjaat.

Tyttö tekee sen, että kun saan takaisin sänkyyn, lähtee HETI perääni. Tätäkin viestiä kirjoitan aina siinä välissä kun tyttösieltä perääni juoksee. Heti, kun näen hänet lähden kävelemään häntä kohti palauttaakseni hänet sänkyyn ja tyttö itselähtee juoksun kanssa takas sänkyynsä mutta taas sama, kun hänet sinne nostan, ja lähden nousee tyttö samantien ja lähtee perääni.

Nyt jo itkee tätä touhua, eiköhän kohta väsy.

[QUOTE="a p";23182108]Annanko periksi, vai mitä teen??? :( Nukutanko vaan viereen vai jatkanko näin? Olenko huono äiti jos annan lapsen huutaa[/QUOTE]

ET nukuta viereen. Et ole huono äiti, teet tämän lapsen parhaaksi, itsesi parhaaksi, kok perheen parhaaksi. Vaikka nämä hörhöt täälä lynkkais sut, tuo on hyvä tapa. Illalla mennään sänkyyn, sängystä ei tulla pois ja piste. Normaalin lapsen kanssa toimii loistavasti.

Torstaina tuli 2v.

Meillä vaan tuo viereen nukuttaminen ei kestä 5min, ei vartissa eikä siihen yleensä riitä se puolikaantuntia.Eilen tosiaan 3 tuntia.AIka raskasta istua tuolla vaan.

[QUOTE="a p";23182108]Annanko periksi, vai mitä teen??? :( Nukutanko vaan viereen vai jatkanko näin? Olenko huono äiti jos annan lapsen huutaa[/QUOTE]

Minusta huudattaminen ei ole järkevää. Miksi kiusata pientä? Miksi lapsen pitää itsenäistyä niin hirveän aikaisin? Pienihän vaan kaipaa turvaa ja läheisyyttä, koska on tosiaan pieni vielä... Minä nukutaisin viereen. Kylläne lapset ihan varmasti jonain päivänä haluaa pois vanhempiensa viekusta:)

Älä anna periksi....tosin minä huono esimerkki; tyttö 4,5 v herää joka yö ja kömpii viereen...aina en edes herää siihen...mutta olen liian laiska kantamaan keskellä yötä takaisin omaan sänkyyn...nukahtaa siis ihan iisisti sinne, mutta herää joka yö ja tulee viereen.

älä enää anna periksi, oot varmasti voiton puolella. on epäreilua lasta kohtaan muuttaa mieltä kun olet noin kauan tehnyt toisin.. lapsi menee ihan sekaisin ja jatko on vaikeampaa.. tsemppiä :) sä olet aikuinen,sä voitat!

Mäen taida jaksaa tätä nyt yksin. Tuntuu että on kestosupistus jatkuvasti päällä,vaikkei ole mutta epämiellyttävä tunne tästä kantamisesta. Jalat puutuu tähän eestaas kävelyyn. Ääh, hankalaa...

[QUOTE="a p";23182121]Torstaina tuli 2v.

Meillä vaan tuo viereen nukuttaminen ei kestä 5min, ei vartissa eikä siihen yleensä riitä se puolikaantuntia.Eilen tosiaan 3 tuntia.AIka raskasta istua tuolla vaan.[/QUOTE]

Ehkä sun kannattaisi antaa sen lapsenne valvoa pidempään, ja viedä hänet nukkumaan vasta sitten, kun hän on tosissaan väsynyt? Myöskin jokin tarmoa vievä touhuaminen (vaikka reipas ulkoilu) ennen nukkumaanmenoa yhdistettynä tukevaan iltapalaan ja lämpimään kylpyyn voisivat olla avuksi. Tietysti joka ilta ei voi panostaa samalla tavalla lapsen väsyneeksi tekemiseen, mutta voisi auttaa, jos hän saisi kokemuksia siitä, että sänkyyn voi mennä kukkumisen sijasta nukahtamaan.

Jos olet sitten valmis jatkossa temppuamaan nukuttaen...

Meillä jää omaan pinnikseen ja sammuu alle 5min.

Muutama vinkki:
Älä laita nukkumaan pirteänä.
Meillä menee 19.45-21 välillä.
Riippuen millainen päivä takana...
Kerro ajoissa, että kohta on aika käydä nukkumaan.
esim leiki hetki näillä ja sitten on aika nukkua.
Kehitä joku rituaali heti huomisesta.
YKSI satu, loru, laulu. Peittele, pusuttele, onko unikaveria?
Paketoi lapsi.. Peiton sisään.
Kerro, että aiti on ihan lähellä.
Onko yövaloa?
Sitten hyvää yötä ja simmut kiinni.

Sitten kun alkaa tuon pois tulemisen..
Takaisin sänkyyn, ilman ylimääräisiä eleitä.
Toista kunnes nukahtaa.
Varmasti voi viedä aikaa parikin viikkoa.

Tai sitten on ne valjaat... :)

[QUOTE="a p";23182121]Torstaina tuli 2v.

Meillä vaan tuo viereen nukuttaminen ei kestä 5min, ei vartissa eikä siihen yleensä riitä se puolikaantuntia.Eilen tosiaan 3 tuntia.AIka raskasta istua tuolla vaan.[/QUOTE]

Siis onko teillä joka ilta kauheet taistelut nukkumaan menosta? Oli se unipaikka sitten mikä tahansa?

Meillä on edelleen se tilanne, että reilu 6v ei suostu menemään nukkumaan ilman minua (äiti). Häntä ollaan nukutettu 1v iästä asti.

Tosin nyt sillä konstin saan hetken omaakin aikaa illalla, kun annan noin puoli kahdeksan maissa lapselle melatoniini-tabletin ja noin yhdeksän maissa hän jo nukkuu sohvalla täyttä häkää. Sitten voinkin huoletta katsoa telkkaria ja kun ohjelma loppuu, niin sitten kannan muksun omaan sänkyynsä + menen itse perässä omaan sänkyyni nukkumaan. Menen siis itse viimeistään kymmeneen mennessä nukkumaan, en toki kuku yömyöhään valveilla, koska muuten on aamulla vaikeaa herätä ylös.

[QUOTE="a p";23182163]Mäen taida jaksaa tätä nyt yksin. Tuntuu että on kestosupistus jatkuvasti päällä,vaikkei ole mutta epämiellyttävä tunne tästä kantamisesta. Jalat puutuu tähän eestaas kävelyyn. Ääh, hankalaa...[/QUOTE]

Nyt nainen, kasaa itsesi, nuo on Tekosyitä. Hoida se, mikä sun pitää hoitaa nyt kun vauva on vielä mahassa. Nyt se on vielä helpompaa. Oikeasti.

Minäkin haluaisin tietää, minkä ikäinen on kysymyksessä? Me teimme alle 2 vuotiaan kanssa niin, että istuimme ensin huoneessa, mutta ei sängyn vieressä eikä katse sänkyä kohti. Aina kun lapsi lähti sängystä pois, nostettiin takaisin. Sitten muutaman päivän päästä tuoli siirrettiin ovelle ja sitten vasta lähdettiin kokonaan pois näkyvistä.

Jossain vaiheessa meilläkin oli iltoja jolloin lapsi itki hädissään. Silloin itsekseen rauhottuminen oli niin mahdotonta, että lapsi otettiin ihan reilusti syliin rauhoittumaan ja sitten uudelleen sänkyyn. Eli jos näyttää siltä, että itku on sellaista hätääntynyttä, eikä sellaista protestinarinaa tai kitinää, sanoisin että kannattaa rauhoitella vaikka sitten sylissä.

Luetko iltasatuja tms? Meillä parivuotias, jonka kanssa myös käyty taistelua sängyssä pysymisestä. Meillä luetaan joka ilta iltasatua, illasta riippuen 10-15 min, jos on väsynyt, niin voi riittää jopa 5min iltasatu. Lapsi rauhoittuu jo unen rajamaille siinä kun luetaan, sitten sen jälkeen valot pois ja hetken silittelen lasta ja sitten toivotan hyvät yöt. Käytännössä lapsi on jo siinä vaiheessa lähes unessa...:)

Aluksi tässä meni paljon kauemmin, mutta ajattelin, että mieluummin luen viikon vaikka tunnin iltasatuja kuin ravaan siellä huoneessa minuutin välein 200kertaa illassa... Pikkuhiljaa aina lyhensin satuaikaa, koko hommaan meni noin 3viikkoa. Nyt nukkumaanmeno paljon helpompaa kun lapsi aloittaa sen rauhoittumisen jo siinä, kun saa itse valita iltasatunsa, ja mikä mun mielestä tärkeitä, ei tarvinnut huudattaa lasta =) !!

Mutta kyllä meilläkin lapsi tulee yöllä meidän sänkyyn, yleensä siinä klo 4-5 välillä, ja oon antanut sen siihen sitten jäädäkin. Pääasia on, että käy omaan sänkyyn nukkumaan ja nukkuu aina sen 7-8 tuntia ennen kuin kömpii viereen. Musta se on niin ihanaa kun uninen pikkuinen kömpii unilelun kanssa tuhisemaan siihen meidän väliin... <3 :D

[QUOTE="vieras";23182207]Minäkin haluaisin tietää, minkä ikäinen on kysymyksessä? Me teimme alle 2 vuotiaan kanssa niin, että istuimme ensin huoneessa, mutta ei sängyn vieressä eikä katse sänkyä kohti. Aina kun lapsi lähti sängystä pois, nostettiin takaisin. Sitten muutaman päivän päästä tuoli siirrettiin ovelle ja sitten vasta lähdettiin kokonaan pois näkyvistä.

Jossain vaiheessa meilläkin oli iltoja jolloin lapsi itki hädissään. Silloin itsekseen rauhottuminen oli niin mahdotonta, että lapsi otettiin ihan reilusti syliin rauhoittumaan ja sitten uudelleen sänkyyn. Eli jos näyttää siltä, että itku on sellaista hätääntynyttä, eikä sellaista protestinarinaa tai kitinää, sanoisin että kannattaa rauhoitella vaikka sitten sylissä.[/QUOTE]

Kuulostaa hyvälle!

Yhteistyössä