Sanokaa mielipiteenne tästä, kaipaan apuanne.

  • Viestiketjun aloittaja Surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Onko alaluokillakin nykyään luokanvalvojat ja kuvisopet?? Minun aikana oli vain luokanopttaja, jonka opetuksessa mentiin kaikki aineet. *on vanha ja tietämätön*
niin oli munkin aikaan 1-2 luokilla sama opettaja joka aineessa ja nyt tytöllä ollut kaksi opettajaa ( pieni koulu yhdistetyt 1-2 luokat ),oma opettaja opettaa muissa aineissa,paitsi äidinikielessä..
 
Rukoilijasirkka
Hölmö opettaja. Vain kolme parasta palkitaan, eikä siitäkään tartte pitää mitään hirveetä hehkutusta. jos annetaan lohdutuspalkinto, niin se pitää sit olla kaikille lopuille sama ja yhtä paljon. Lisäksi, jos jotain töitä esitellään, pitäisi esitellä vain pari parasta, tai sitten ihan jokainen.

Mä en oikein pidä siitä, että pieniä lapsia kilpailutetaan tuollatavoin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Hölmö opettaja. Vain kolme parasta palkitaan, eikä siitäkään tartte pitää mitään hirveetä hehkutusta. jos annetaan lohdutuspalkinto, niin se pitää sit olla kaikille lopuille sama ja yhtä paljon. Lisäksi, jos jotain töitä esitellään, pitäisi esitellä vain pari parasta, tai sitten ihan jokainen.

Mä en oikein pidä siitä, että pieniä lapsia kilpailutetaan tuollatavoin.
Olen kanssasi samaa mieltä.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja fas:
Oletko varma ettei poikasi liioittele? jos työ on jäänyt viimeiselle sijalle, on hänestä voinut tuntu a niin pahalta että on keksinyt ja liioitellut nuo jutut.
Mutta outoa on se, että KAIKKI kuvat saavat jonkun sijan. Ymmärrän kyllä ensimmäisen, toisen ja kolmannen sijan, koska ne tuottavat iloa niille lapsille, jotka ne saa, mutta viimeinen sija ei tuota iloa, vaan on huono viesti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja fas:
Oletko varma ettei poikasi liioittele? jos työ on jäänyt viimeiselle sijalle, on hänestä voinut tuntu a niin pahalta että on keksinyt ja liioitellut nuo jutut.
Eipä ole koskaan valehdellut, kyselin monta kertaa ja asia oli näin. Voihan toki olla noin kun sanot, mutta en mitenkään usko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja fas:
Oletko varma ettei poikasi liioittele? jos työ on jäänyt viimeiselle sijalle, on hänestä voinut tuntu a niin pahalta että on keksinyt ja liioitellut nuo jutut.
Mutta outoa on se, että KAIKKI kuvat saavat jonkun sijan. Ymmärrän kyllä ensimmäisen, toisen ja kolmannen sijan, koska ne tuottavat iloa niille lapsille, jotka ne saa, mutta viimeinen sija ei tuota iloa, vaan on huono viesti.
samaa mietin,ei tulis kaikkien kesken kilpailua tai ilkkumista sille joka sai viimeisen sijan.
 
Todella asiatonta käytöstä opettajalta. Jos mulla olisi lapsi, jota olisi kohdeltu noin, mua ei olisi varmaan mikään mahti maailmassa pitänyt pois kouluta ja olisin taatusti marssinut suoraan rehtorin puheille.

Ala-asteella ei muutenkaan pitäisi painottaa liikaa paremmuutta ja kilpailuja ja vaikka nyt joku kilpailu olisikin, niin sitten tosiaan ensimmäiset voisi palkita ja loput sitten tasaveroisina jättää vaikka mainitsematta. Ja lopuksi tietysti kehua kaikkien työpanosta. Kaiken lisäksi kuvaamataito on aiheena sellainen, että töitä ei voida arvioida ja laittaa paremmuusjärjestykseen, vaan arviointi on aina subjektiivinen. Eri asia olisi jokin matematiikkakilpailu tai vastaava, jossa on ihan selkeät oikeat vastaukset eikä kyse ole tulkinnasta tai mieltymyksistä. Ja sellaisessakin voidaan kyseenalaistaa, onko tarpeen kertoa kaikkien tulokset vai kenties vain viiden kärki.

Lisätään nyt vielä, että kuulostaa minun korvaani siltä, että opettajalla on jotain kaunaa nimenomaan aloittajan lasta kohtaan ja asia tulisi selvittää välittömästi. Ala-asteikäiselle opettajan auktoriteetti on vielä valtavan suuri ja epäreilu kohtelu tällaiselta auktoriteetiltä vaikuttaa varmasti itsetuntoon. :/
 
ap
Se tässä surettaa, miten saan lapsen mielen parantumaan. On alamaissa. Toki elämässä kuuluu olla pettymyksiä, mutta tuo oli mielestäni asiatonta opettajalta. Kyyneleet silmissä muistelen, miten innoissaan lapsi piirsi piirustustaan.
 
mamma
tuli kyllä todella paha mieli pojan puolesta :(
opettajan pitäisi mainita 3 parasta ja loput olisivat sitten yhtä hyviä, ja kaikille saman verran karkkia. haluaisin niin paljon nähdä piirustuksen, kehua sitä ja antaa pojalle pussillisen karkkia
poika olisi sen ansainnut!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
tuli kyllä todella paha mieli pojan puolesta :(
opettajan pitäisi mainita 3 parasta ja loput olisivat sitten yhtä hyviä, ja kaikille saman verran karkkia. haluaisin niin paljon nähdä piirustuksen, kehua sitä ja antaa pojalle pussillisen karkkia
poika olisi sen ansainnut!
Kiitos...
 
:hug: Todella lapsellista opettajalta! Onko sillä jotain muuta sun poikaa vastaan? Siis onko vaikka teidän perheelle kateellinen jostain? Kuulostaa ihan hiekkalaatikkotappelulta. Minä sinuna selvittäisin asian koulun kanssa, ei noin saa tehdä eikä kukaan täysjärkinen teekään!
 
aikuinen ihminen ja kiusaa lasta huhuh
Miksi ne loput piti edes johonkin järjestykseen laittaa??Olis 1, 2 sija ja loput 3:sia..Kaikkia kohdeltaisiin hyvin ja kaikilla hyvä mieli.

Soita ap sille rehtorille ja pistä ope pyytämään anteeksi pojaltasi.
 
Kyllä
on älytöntä ja kohtuuttoman epäreilua käytöstä opettajalta, ei voi muuta sanoa! :headwall: Toivottavasti pikkutaiteilija nyt ei menetä uskoaan omiin kykyihinsä kuvaamataidossa, kehukaa kovasti poikaanne...:hug: Kyseessähän on ainoastaan yhden "ihmisen" mielipide
 
naapuri
Alaluokillahan ei anneta todistukseenkaan numeroita, ettei lapsia arvotettaisi paremmuusjärjestykseen. Mun mielestä on täysin asiatonta laittaa lapsia paremmusjärjestykseen missään muussakaan asiassa. Ja varsinkin just kuvaamataito, laulu/musiikki ja liikunta on sellaisia alueita, että joillakin niihin on synnynnäinen taipumus ja omaavat kädentaitoja ja joillakin taas ei.
Voisinpa jopa sanoa tuollaiselle opettajalle, että on huono opettaja, kun ei ole yhtä lasta saanut oppimaan yhtä hyväksi kuin muitakin. (yhtä totta kuin sekin, että lapset voi laittaa piirtämisessä paremmuus järjestykseen)
 
Rukoilijasirkka
No, mäkin sain joskus kuvaamataidosta 7. Vaikka en kyllä ollut niin huonoa ansainnut. Olin nimittäin jo aika pienenä aika hyvä. Opettaja nyt vaan ei ollut mikään innostava tyyppi. Ja tosiaan oli itse ihan surkea piirtäjä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Pitäkää perheen omat piirustuskilpailt, jotka poika voittaa (saaden tietysti palkinnon). Viimeisiä sioja ei jaeta vaan vanhemmat ovat keskenää yhtä hyviä.
Hyvä idea, näin teemme. Nyt lapsi on ulkona isän ja pikkusiskon kanssa, illalla sitten pidämme omat piirustuskisat.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Pitäkää perheen omat piirustuskilpailt, jotka poika voittaa (saaden tietysti palkinnon). Viimeisiä sioja ei jaeta vaan vanhemmat ovat keskenää yhtä hyviä.
Hyvä idea, näin teemme. Nyt lapsi on ulkona isän ja pikkusiskon kanssa, illalla sitten pidämme omat piirustuskisat.
Muista kertoa, että opettajat voivat erehtyä lapsen taitavuudesta. hyvä opettaja on sellainen, joka saa lapsesta parhaat puolet esiin ja tuo ope ei nyt selkeästi ole sellainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Onko alaluokillakin nykyään luokanvalvojat ja kuvisopet?? Minun aikana oli vain luokanopettaja, jonka opetuksessa mentiin kaikki aineet. *on vanha ja tietämätön*
Meijän tytöllä (joka on nyt tokalla) on ollut alusta lähtien musiikin, uskonon ja liikunnan opettaja eri kuin luokan ope.
niillä on niin et 1-2 luokan ope opetta koko koululle käsityötä ja puutyötä, kuvaamataitoa (eli ensivuonna näissä hälle eri ope kuin "oma")
3-4 luokan ope opettaa uskontoa ja musiikkia koko koululle
ja 5-6 luokan ope opettaa liikuntaa koko koululle

 

Yhteistyössä