Sanokaa kannustava kommentti. Miksi hakea maatalousoppilaitokseen?

• Viestiketjun aloittaja "Thelma"
  • Ensimmäinen viesti
"Thelma"
Täällä ei ole muuta koulutusvaihtoehtoa alle 60km säteellä ja tuo koulu olis lähellä. Töitä varmasti olis, mut vielä emmin. Pitäis jonnekkin hakea kouluun tai töihin. Oman alan hommia ei ihan lähi tuntumassa ole ja muuto ei ole vaihtoehto. Ja tuo 6okm alkaa olla kipurajoilla koska pitää toiseen suuntaan viedä lapset päiväkotiin ja sinne on matkaa yhteensä 40km(edes takas) Eli minulla mensi 1,5h pelkään matkaan ja lapset olis 10h päivässä hoidossa.

- hyvät työllistymismahdollisuudet
- saa tehdä töitä eläinten kanssa
- vaihtelevat työpaikat
- mahdollisuus erikoistua (esim. lypsykarja, porsitus)
- mahdollisuus edetä uralla, esim. lomittajasta johtavaksi lomittajaksi ja siitä eteenpäin
- koska maatalous on kivaa!

muok.

Ja koulutukseen sisältyy paljon harjoittelua ja harjoittelupaikan voit etsiä lähempää kotiasi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: rops
"Thelma"
- hyvät työllistymismahdollisuudet
- saa tehdä töitä eläinten kanssa
- vaihtelevat työpaikat
- mahdollisuus erikoistua (esim. lypsykarja, porsitus)
- mahdollisuus edetä uralla, esim. lomittajasta johtavaksi lomittajaksi ja siitä eteenpäin
- koska maatalous on kivaa!

muok.

Ja koulutukseen sisältyy paljon harjoittelua ja harjoittelupaikan voit etsiä lähempää kotiasi.
:D kiitos. Miten mä selviän niistä koneiden huoltu tunneista :eek: ajaminenhan ei niin suurta avaruustiedettä ole, mut se korjaaminen.

[QUOTE="Thelma";25811018]:D kiitos. Miten mä selviän niistä koneiden huoltu tunneista :eek: ajaminenhan ei niin suurta avaruustiedettä ole, mut se korjaaminen.[/QUOTE]

Tottakai selviät, onhan siellä opettajat/kouluttajat.

"Thelma"
No mä laitan tänä iltana paperit vetämään. Onhan minulla vielä puolivuotta aikaa miettiä et menenkö sinne. Mut olempahan jonnekki hakenu.
Minulla on aika vähän kokemusta karjanhoidosta. Nauraako ne minut pihalle jos en ole koskaan lupsäny. Hevosten kans olen ollu enempi tekemisissä ja lähinnä lehmillekki vaan rehua jakanu ja vasikoita rapsuttanu.

[QUOTE="Thelma";25811063]No mä laitan tänä iltana paperit vetämään. Onhan minulla vielä puolivuotta aikaa miettiä et menenkö sinne. Mut olempahan jonnekki hakenu.
Minulla on aika vähän kokemusta karjanhoidosta. Nauraako ne minut pihalle jos en ole koskaan lupsäny. Hevosten kans olen ollu enempi tekemisissä ja lähinnä lehmillekki vaan rehua jakanu ja vasikoita rapsuttanu.[/QUOTE]

Eivät naura. Rohkeesti vaan.

[QUOTE="Thelma";25811063]No mä laitan tänä iltana paperit vetämään. Onhan minulla vielä puolivuotta aikaa miettiä et menenkö sinne. Mut olempahan jonnekki hakenu.
Minulla on aika vähän kokemusta karjanhoidosta. Nauraako ne minut pihalle jos en ole koskaan lupsäny. Hevosten kans olen ollu enempi tekemisissä ja lähinnä lehmillekki vaan rehua jakanu ja vasikoita rapsuttanu.[/QUOTE]

Sitä varten sinne kouluun menet, että opiskelet. Avoimin mielin ja kyllä koulussa opit kaiken tarvittavan. Ja mitä koulussa et opi niin sitten työelämä opettaa.

Ja koneiden kanssa selviät aivan varmasti, ei ne niin monimutkaisia kapistuksia ole kuin ensin luulisi. Ja virheitä tekemällä oppii todella hyvin (nimim. akkunestettä liikaa laittanut).

Paljon on kiinni motivaatiosta ja halusta oppia :)

"Thelma"
Eivät naura. Rohkeesti vaan.
Kiitos kannustuksesta kaikille.
Tähän mennessä ei ole kukaan sanonu mitään positiivista asiasta. Itse tilallisetkin ovat haukkuneet alan maan rakoon ja sanoneet et järkevämpääkin hommaa olis.
Kun erehdyin tällä palstalla kerran kyseleen ja haaveileen omasta maatilasta ni sain suorastaan haukut niskaan.

:D Halusin vähän kerjätä kannustustakin.

"Thelma"
Sitä varten sinne kouluun menet, että opiskelet. Avoimin mielin ja kyllä koulussa opit kaiken tarvittavan. Ja mitä koulussa et opi niin sitten työelämä opettaa.

Ja koneiden kanssa selviät aivan varmasti, ei ne niin monimutkaisia kapistuksia ole kuin ensin luulisi. Ja virheitä tekemällä oppii todella hyvin (nimim. akkunestettä liikaa laittanut).

Paljon on kiinni motivaatiosta ja halusta oppia :)
Näinpä se on. Ja koneita olen sen verran ajanu,että tiedän ettei se avaruustiedettä ole :D Ja kaikki on kiinni harjoittelusta. Kuten isolla kankealla autolla peruuttaminenki niin että molemmille puolille jää muutama kymmenen senttiä tilaa;)

[QUOTE="Thelma";25811120]Kiitos kannustuksesta kaikille.
Tähän mennessä ei ole kukaan sanonu mitään positiivista asiasta. Itse tilallisetkin ovat haukkuneet alan maan rakoon ja sanoneet et järkevämpääkin hommaa olis.
Kun erehdyin tällä palstalla kerran kyseleen ja haaveileen omasta maatilasta ni sain suorastaan haukut niskaan.

:D Halusin vähän kerjätä kannustustakin.[/QUOTE]

Ihmiset eivät muista, mistä se leipä ja maito tulee pöytään.

Jos se on sinun unelma-ammattisi, niin tottakai haet koulutukseen.

Tämän päivän tilalliset on laitettu aika ahtaalle ja on kaikenmoista paperin täyttämistä. Lomaa ei ole montaa päivää vuodessa ja monet kadehtii tukia. Tilakokoa pitää kasvattaa ja tehdä suuria inestointeja, että pystyisi pitämään maatilan nykyaikaisena ja ennen kaikkea kannattavana.

Lomittajana sinun ei tarvitse kantaa vastuuta yrityksen toiminnasta. Saat nauttia rauhassa maatilantöiden tekemisestä.

"Thelma"
Tämän päivän tilalliset on laitettu aika ahtaalle ja on kaikenmoista paperin täyttämistä. Lomaa ei ole montaa päivää vuodessa ja monet kadehtii tukia. Tilakokoa pitää kasvattaa ja tehdä suuria inestointeja, että pystyisi pitämään maatilan nykyaikaisena ja ennen kaikkea kannattavana.

Lomittajana sinun ei tarvitse kantaa vastuuta yrityksen toiminnasta. Saat nauttia rauhassa maatilantöiden tekemisestä.
Totta tuokin. Kyllä mä sen hevosen vielä joskus otan jos en lehmiä laita :D

"Thelma"
No niin lähen nyt hoitamaan nuo tämän hetkiset elukat ni jaktakaa te kannustamista. ;)
Jos vaikka alueemme sais yhden lomittajan lisää ku kuuluu että niitä on hankala saada. Ja AMMATTITAITOISIA ennenkaikkea. Ja siihen mä tähtään jos/kun sen homman opettelen et ammattitaitoinen olen ja hoidan homman hyvin.

"tii-"

Tilalliset varmaan haukkuu, kun työajat on mitä on, ja taloudellisesti saa todella paljon seikkailla erilaisten maataloustukien verkostossa (mitä lomittajan ei tarvitse tehdä). Siis onhan ala tosi erilainen kuin parikymmentä vuotta sitten, vaikka periaate onkin sama. Toisaalta, kuinka moni maanviljelijä haluaisi oikeasti muutakaan?

Jos se on sinun haaveesi ja haluat sitä, niin siitä vaan! Saanhan minäkin haaveilla vuoden kestävästä maailmanympärimatkasta vaikka jokus sanoisi "mitä sää nyt tommossia, kyllä töissä pitää käydä". Ja vaikka opiskelupaikka olisi kaukana, niin eihän siinä mene kuin pari vuotta ja sitten työpaikka voi olla lähempänä.

Sitten opiskeluaikana kannattaa olla rohkeasti mukana ja tarttua toimeen. Tai no eläimiä ehkä pitää käsitellä jollain hellyydellä. :D

"Thelma"
[QUOTE="vieras";25811220]Voit opiskella myös monimuotona aikuispuolella jolloin koulussa ollaan muutama päivä kuussa, tulee varmasti halvemmaksi kuin kulkea päivittäin 60 km päähän.[/QUOTE]

Joo katsoinki et voisin selvitä koulusta 1,5-2vuodella. Kun saisin nuista akasemmista opinnoista kielet,matikat yms hyväksi luettua.

"Thelma"
[QUOTE="vieras";25811312]Voit vaihtaa varakkaaseen pehtooriin.[/QUOTE]

Eiku minähän tässä rahoiksi laitan ;D tienaan sit niin rutosti,ettei miehen tartte enään töissä kulkeakkaan. Yritys vaan myyntiin ja sitä rataa...

"vieras"
Kaks ala missä maalaispitäjissä on töitä. Maatalouslomittaja ja vanhustenhoito. Jos noista pitää valita ni minkäin valitsisin lehmät :) Huomattavasti mielekkäämpää hommaa.

"Thelma"
[QUOTE="vieras";25811640]Kaks ala missä maalaispitäjissä on töitä. Maatalouslomittaja ja vanhustenhoito. Jos noista pitää valita ni minkäin valitsisin lehmät :) Huomattavasti mielekkäämpää hommaa.[/QUOTE]

Niin minäkin. Mieluummin.

Yhteistyössä