Sanokaa, että tämä loppuu.. Isosiskon kateus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Raivostunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Raivostunut äiti

Vieras
Isosisko 3v tönii ja työntää juuri kävelemään oppineen sisarensa kumoon. Tänäänkin pikkuisella jo kaksi mustelmaa kasvoissa. En jaksa tätä. En mitään uskalla tehdä, kun ei voi jättää noita vahtimatta hetkeksikään.

Sit isompi aina sanoo "se oli vahinko", kun torun häntä.

Sanokaa, että tämä loppuu. Saa mut raivon partaalle.

Ei lopu.. Minulla ja siskolla ei ainakaan :D Tapeltiin siihen asti, että minä muutin lopulta isompana pois kotoa, nykyään ollaan kuin parhaat ystävät.
Eipä ne muutamat kuhmut, itkut ja naarmut menoa haitanneet.. Olihan äidillä varmaan välillä kestämistä, kun milloin mistäkin tapeltiin ja milloin hakattiin kaukosäätimellä "vahingossa" tai jotain muuta yhtä järkevää... Sisarusrakkautta parhaimillaan.

[QUOTE="Minni";28840193]Ei lopu.. Minulla ja siskolla ei ainakaan :D Tapeltiin siihen asti, että minä muutin lopulta isompana pois kotoa, nykyään ollaan kuin parhaat ystävät.
Eipä ne muutamat kuhmut, itkut ja naarmut menoa haitanneet.. Olihan äidillä varmaan välillä kestämistä, kun milloin mistäkin tapeltiin ja milloin hakattiin kaukosäätimellä "vahingossa" tai jotain muuta yhtä järkevää... Sisarusrakkautta parhaimillaan.[/QUOTE]

Heh. Samaa oli mun oman siskon kans kylläkin.:) mut sit olis ihan eri, kun olis noi voimasuhteet samat. Nyt toinen ihan isomman hyökkäysten armoilla. Ja vaan pienemmän pää kolisee. Inhottaa, kun pitää isommalle aina suuttua.:(

Alkuperäinen kirjoittaja raivostunut äiti;28840247:
Heh. Samaa oli mun oman siskon kans kylläkin.:) mut sit olis ihan eri, kun olis noi voimasuhteet samat. Nyt toinen ihan isomman hyökkäysten armoilla. Ja vaan pienemmän pää kolisee. Inhottaa, kun pitää isommalle aina suuttua.:(

Isosiskolla on vielä kriisi edessä pienemmän tajutessa, että voi motata takaisin. Niin se menee ja on aina mennyt. Ei se pikkuisesi kauan niin avuttomana pysy.

75 % lapselle suunnatusta puheesta on kieltoja...

Tiedän kyllä, että pienempikin kasvaa samanlaiseksi tönijäksi. Sitä tavallaan just odotankin, niin loppuis tämä sydän kurkussa vahtiminen ja vaan isommalle rähjääminen.

Auttaisko jos järjestäisit kahdenkeskeistä aikaa sinulle ja isosiskolle? Antaisit paljon positiivista huomiota hänelle, sillä mustasukkaisuudestahan nuo tönimiset varmaan johtuu.

Voi kyllä olla, että ihan liian vähän annan kahdenkeskistä aikaa. Yritän kyllä tosi paljon kehua ja touhuta muuten. Tyttö on aina haljeta ylpeydestä, kun kehun. Pieni reppana saanut tänäänkin kuulla kunniansa.:( mut en vaan siedä tuota toisen satuttamista.

ei tuo oo mitään kateutta vaan silkkaa uhmaa ja huomionhakua. Rangaistuksena Laitat sen isomman ittekseen leikkimään ja otat pienemmän mukaan kotihommiin. Isommalle voit sanoa että saapi sitten tulla mukaan kotitöihin kun osaa käyttäytyä.

Koita kaikinkeinoin tukea positiivista suhdetta sisarusten välille. Iltapusut ja aamuhalit myös sisarusten välillä. Keksi heille yhteisiä leikkejä(piilosta, kukkuuleikkiä, mitä nyt 1v osaa) kehoita isompaa lukemaan pienemmälle kirjaa, laita me yhdessä suihkuun leikkimään vesileikkejä(toki joudut vahtimaan sitten vieressä). Pyydä siskoa auttamaan pientä ylös jos 1v kaatuu, tai taluttamaan jos ei meinaa pysyä pystyssä hankalassa maastossa jne. Jos tönii niin pyytää aina anteeksi ja halaa jne.

Joillakin loppuu ja joillakin ei.
Kun mun miehen sisko sai toisen pojan, isompi oli todella mustasukkainen. Kiukutteli minkä kerkes, vaati huomiota ja ihan yritti lyödä vauvaa. Nyt kun pojat on vähän isompia niin ovat ihan parhaita kavereita. Leikkii yhdessä ja isompi on ottanut sen isoveljen roolin ja neuvoo pienempää :) Viimeksi kun kuuntelin pihalla niiden höpinöitä niin isoveli neuvo pienempää että autoteille ei sit saa mennä :D

Ei lopu! Mulla 6 ja 2 v pojat. Nahjaa, kiusaa, ärsyttävät toisiaan vuoronperään. Hetken rauhan jälkeen toinen aina aloittaa.
siskollani on 13 ja 11 v tytöt ja nahjaus, kiusanteko jatkuu edelleen.

Joillakin loppuu ja joillakin ei.
Kun mun miehen sisko sai toisen pojan, isompi oli todella mustasukkainen. Kiukutteli minkä kerkes, vaati huomiota ja ihan yritti lyödä vauvaa. Nyt kun pojat on vähän isompia niin ovat ihan parhaita kavereita. Leikkii yhdessä ja isompi on ottanut sen isoveljen roolin ja neuvoo pienempää :) Viimeksi kun kuuntelin pihalla niiden höpinöitä niin isoveli neuvo pienempää että autoteille ei sit saa mennä :D

Ihana veli.:)

Tässä meidän tapauksessa kummallista on se, että tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Nyt alkoi tämä kunnon tönininen ja muu.

Voisko johtua siitäkin, että mä olen ollut tosi väsynyt ja jotenkin stressaantunut monista asioista.

Tyttö oli isänsä kans ulkona ja sanonut siellä olevansa surullinen, kun äiti huusi.:(

Kyllä sinun pitää ratkaista asia jollakin muulla keinoin kuin että saat isosiskon tuntemaan huonommuutta jopa vuosikausia jälkeenpäin siitä, että on ollut "paha". Käytät noita sisarusten välienparannuskeinoja ja annat isommalle aidosti huomiota ja unohdat täysin kiusaamiset heti, kun niitä ei enää tapahdu.

Alkuperäinen kirjoittaja raivostunut äiti;28840402:

Tässä meidän tapauksessa kummallista on se, että tähän asti kaikki on mennyt hyvin. Nyt alkoi tämä kunnon tönininen ja muu.

Voisko johtua siitäkin, että mä olen ollut tosi väsynyt ja jotenkin stressaantunut monista asioista.

Tyttö oli isänsä kans ulkona ja sanonut siellä olevansa surullinen, kun äiti huusi.:(
Varmaan. Lapset vaistoavat monenlaista ja kokevat, että ne kohdistuvat heihin. Pidätte juttelupalaverin mistä tulee kaikille parempi mieli.

Alkuperäinen kirjoittaja raivostunut äiti;28840402:

Tyttö miettii nyt ulkona, sitä kun äiti huusi.
Välillä vanhempana sitä tulee komennettua lasta, kaikkien.

Mutta soita se isi ja tyttö takaisin sisälle. Isä jää pienemmän kanssa ja menet tytön kanssa viettämään laatuaikaa ihan kahdestaan, niin, että pieni ei ole jaloissa viemässä isosiskolta huomiota

Meillä on noi "välienparannuskeinot" kyllä käytössä ja ihan oma-aloitteisestikin.

Kyllä isompi osaa olla tosi helläkin halutessaan, mutta nyt on mennyt enemmän meno tähän tuuppimiseen. Ehkä tämä voi olla ihan kun syytä. Oon ollut liikaa omissa ajatuksissa ja ahdistuksissa. Hitto, miten tämä äitiys voikin olla välillä vaikeeta.

Siis mun syytä pitäis lukea ylhäällä.

Tyttö tuli jo sisään, me halittiin ja pyysin anteeksi huutamista. Mulla on kamala morkkis aina, ku huudan ja suutun. Iltaisin päätän, et huomenna hillitsen hermoni ja niin sitä taas mennään.

Yhteistyössä