Sanoinko nyt pahasti lapseni kaverille äidistään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuliko moka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuliko moka

Vieras
Olin hakemassa lapsia päiväkodista. Toinen (5 v) leikki jotain samanikäisen kaverinsa kanssa. Yhtäkkiä tyttöni kysyi miksi äiti oot niin pullea. Sanoin vaan, että ihmiset on erikokoisia, toiset pulleampia ja toiset laihempia. Omani tyytyi tähän. Hän ei oo aiemmin reagoinutkaan kenenkään kiloihin.

Tämä toinen tyttö alkoi ilkkua siinä: x:n äiti on pullea, x:n äiti on pullea. Mä en oo hoikka, en todellakaan (20 kg ylipainoa), mutta ei oo tuon toisen äitikään. Ollaan musta itse asiassa noin samankokoisia. Kuuntelin pari lällätystä, sanoin että nyt ollaan nätisti. Ei auttanut, niin tokaisin sitten, että olepa sinäkin siinä ihan hiljaa, ei oo oma äitiskään mikään kovin hoikka. Toinen hiljeni siitä.

Oliko tämä nyt pahasti sanottu? Oli väsymystä (rankkapäivä töissä, valvoin yöllä kun nuorempi oli levoton ja oli varmaan verensokerikin huono. Mites tuohon olisi pitänyt reagoida? Epäilen että koko pulleus oli tullut tältä kaverilta puheisiin.

No olisitko voinut ajatella että lällättäjä on viisi vuotta ja sinä olet aikuinen? Olisit voinut vaikka sanaoa että on aika ikävää lällättää toisen ulkonäöstä ja että sinusta tuntuu vähän epäreilulta kun lällätetään.Eikö tämä ollut se tunne? Silloin et olisi loukannut ketään, olisit opettanut tyttöä ymmäätämään ettei tarvitse pilkata toisen ulkonäköä ja olisit voinut sanoa, että olisi kiva jos hän pyytäisi sinulta anteeksi ja kaikille olisi jäänyt tapahtuneesta hyvä mieli. Voisit koittaa olla aikuinen kuitenkin. Kaikki on hei väsyneitä duuneistaan ja nälkäsiä ja muuta ei silti tarvitse viisivuotiaan tasolle alentua.

[QUOTE="noh";21891729]No miten on. Olisitko ymmärtänyt sanojaa jos tilanne olisi toisin päin eli sinusta sanottaisiin sinun lapsellesi näin? Onko ok?[/QUOTE]

Mulle olisi ja jos kuulisin lapseni lällättäneen noin, niin puhuttelisin melko ankarasti ylipäätään ulkonäöstä lällättämisestä.

[QUOTE="kääk";21891739]No olisitko voinut ajatella että lällättäjä on viisi vuotta ja sinä olet aikuinen? Olisit voinut vaikka sanaoa että on aika ikävää lällättää toisen ulkonäöstä ja että sinusta tuntuu vähän epäreilulta kun lällätetään.Eikö tämä ollut se tunne? Silloin et olisi loukannut ketään, olisit opettanut tyttöä ymmäätämään ettei tarvitse pilkata toisen ulkonäköä ja olisit voinut sanoa, että olisi kiva jos hän pyytäisi sinulta anteeksi ja kaikille olisi jäänyt tapahtuneesta hyvä mieli. Voisit koittaa olla aikuinen kuitenkin. Kaikki on hei väsyneitä duuneistaan ja nälkäsiä ja muuta ei silti tarvitse viisivuotiaan tasolle alentua.[/QUOTE]

Mä sanoin alussa että lopetetaan nyt tuommoiset puheet ja on rumaa lällättää toisen ulkonäöstä. Mutta ei se mitään vaikuttanut.

Tunne ei ollut tuo mitä kuvasit, vaan että ajattelin että se lällättely loukkaa omaa tyttöäni jaon jotain valtataistelua häntä kohtaan.

[QUOTE="Jaa";21891760]Olishan sen voinut tietty erilailla hoitaa kun ikä ero sun ja lällättäjän välillä on melkoinen...[/QUOTE]

No miten? Epäilin että kyse oli enemmän oman lapseni kohdistuvasta valtataistelusta kuin mun kiloista.

Alkuperäinen kirjoittaja 5-vuotiaan äiti;21891851:
et auta lastasi lähtemällä lasten valtataisteluun mukaan, parempi olisi vaan puuttua huonoon käytökseen

Mä puutuin siihenkin. Ei auttanut. Mutta siis tajusin kyllä siinä ilmeistä ja muista, että tässä ei ole kyse mun kiloista ja viattomasta ihmettelystä.

Mites itse olisit toiminut?

mä olisin tokaissut varmaankin jotain samantapaista. kun en ole ulkonäöltäni nätti, niin moni lapsi pelästyy jo sitä, että sanon yleensä hänelle jotain. Tänään oma tyttö kiukutteli hoitoon vietäessä ja hoitokaveri siihen ihmettelemään, että mikä tytöllä on..? minä siihen, että ei kuule mikään. loppu ne kyselyt. onneksi oli täti vieressä selittämässä, että uudet kuviot hoidossa vielä vähän pelottavat jne...

ei vaan oma pinna riittänyt sellaiseen, kun olin tunnin taistellut jo kotona asiasta... ja loppuviikko luvassa samaa. :(

No mä olisin kyllä sanonut varmaan ihan samalla lailla. 5v nyt on sen ikäinen, että kyllä siltä voi jo odottaa, että tietää, ettei muille lällätellä. Tyttö varmasti muistaa nyt vastaisuudessa olla lällättämättä muillekin, toivottavasti. Ehkä teit jopa palveluksen. :whistle:

vastaan vaikka ilmiselvästi kaipaat vain päähäntaputtelua,
jos huomaan muiden lasten lällättelevän lapselleni (en tiedä johtuuko siitä että olen tottunut oleman tekemisissä lasten kanssa kun mulle ei ole vielä tullut sellaista tilannetta vastaan, että lapsen päiväkoti tai pihakaverit mulle lällättelisi), niin sanon ensin ystävällisesti, ettei lällättely käy ja jos ei vaikutusta, niin olisin voinut vaikka tuossa tapauksessa sanoa, ettei sinustakaan kivalle tunnu, jos äidistäsi lällätetään.

Pitäiskö mun nyt jotain sanoa tästä jotain tuon toisen äidille? Siis jos toinen tyttö kertoo väritetyn version, eli että sanoin häntä pulleaksi... Jos sanon, että eilen oli tällaista lällättelyä ja se ei loppunut nätillä puheella ja vetoamalla tapoihin, niin sanoin noin, niin se loppui siihen. Tietäähän tuo toinenkin äiti, ettei meistä kumpikaan ole hoikka...

Alkuperäinen kirjoittaja 5-vuotiaan äiti;21892008:
vastaan vaikka ilmiselvästi kaipaat vain päähäntaputtelua,
jos huomaan muiden lasten lällättelevän lapselleni (en tiedä johtuuko siitä että olen tottunut oleman tekemisissä lasten kanssa kun mulle ei ole vielä tullut sellaista tilannetta vastaan, että lapsen päiväkoti tai pihakaverit mulle lällättelisi), niin sanon ensin ystävällisesti, ettei lällättely käy ja jos ei vaikutusta, niin olisin voinut vaikka tuossa tapauksessa sanoa, ettei sinustakaan kivalle tunnu, jos äidistäsi lällätetään.

En kaipaa, Enemän olen vähän hämilläni,että mites tää nyt meni. Yritin parhaani kyllä hillitä sitä muuten ennen tokaisua.

Mullakaan ei oo koskaan tullut eteen tuollaista tilannetta, joten ei ole valmista sabluunaa mielessä. Ensi kerralla voisin koettaa tuota, jos se auttaisi.

Aikuinen ihminen meni lällättämään LAPSELLE tämän äidin epähoikkuudesta. Ei hyvänen aika :D Olisit sanonu ennemmin lapselle, että ite oot. Kyllä, mielestäni teit tyhmästi.

siis suutuitko sä nyt sille 5-vuotiaalle vai hänen äidilleen? kun kohdistit pilkan siihen lapsen äitiin etkä lapseen itseensä. niin tai näin niin metsään meni ja pahasti. tää 5-vuotias pitää sua nyt aika tyhmänä, ja jos kertoo tapauksen kotona niin myös äitinsä pitää sua aika tyhmänä - ja ihan syystä.

[QUOTE="miuu";21891904]mä olisin tokaissut varmaankin jotain samantapaista. kun en ole ulkonäöltäni nätti, niin moni lapsi pelästyy jo sitä, että sanon yleensä hänelle jotain. Tänään oma tyttö kiukutteli hoitoon vietäessä ja hoitokaveri siihen ihmettelemään, että mikä tytöllä on..? minä siihen, että ei kuule mikään. loppu ne kyselyt. onneksi oli täti vieressä selittämässä, että uudet kuviot hoidossa vielä vähän pelottavat jne...

ei vaan oma pinna riittänyt sellaiseen, kun olin tunnin taistellut jo kotona asiasta... ja loppuviikko luvassa samaa. :([/QUOTE]

Sää se vasta järjen jättiläinen oot. Tuollain kun jatkat, niin saat taatusti oman lapsesi kiusatuksi.

Yhteistyössä