Sämpylöiden teko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glenn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glenn

Aktiivinen jäsen
03.09.2010
2 922
1
36
Aattelin, että tekis ensviikolla sämpylöitä joku päivä. Oon tehny niitä ennenkin, mutta mulla tulee niistä aina niin kovia. Siis siitä kuoresta. Mitä teen väärin? Haluisin sellasia pehmeitä sämpylöitä,enkä sellasia millä vois vaikka pesistä pelata.

Käytätkö riittävästi rasvaa taikinassa? Joku 50-75 grammaa puolen litran taikinaan vähintään. Ja paistoaika 10 minuuttia, pitäis tulla ihan pehmosia sämpylöitä:)

Mulla on ihan päinvastanen ongelma, haluaisin sämpylöihin sellasen oikeen rapean kuoren. Oon nyt testannut ja kostuttanut 1. pellillisen sämpylät vedellä ja toisen pellillisen jättänyt kostuttamatta. En oo huomannut mitään eroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25549956:
Mulla on ihan päinvastanen ongelma, haluaisin sämpylöihin sellasen oikeen rapean kuoren. Oon nyt testannut ja kostuttanut 1. pellillisen sämpylät vedellä ja toisen pellillisen jättänyt kostuttamatta. En oo huomannut mitään eroa.

Mehän voitais vaihtaa sämpylöitä:D

Alkuperäinen kirjoittaja Kaunishäntäinen orava;25549956:

Ootko kokeillut laittaa noin desi vettä astiaan uunin pohjalle samaan aikaan kun pelti uuniin? Ellei siis tuo vesivoitelu pintaan rapeutta tuo...? voi myös paiston aikana sumutella vettä päälle...

Viimeksi muokattu:
Ootko kokeillut laittaa noin desi vettä astiaan uunin pohjalle samaan aikaan kun pelti uuniin? Ellei siis tuo vesivoitelu pintaan rapeutta tuo...? voi myös paiston aikana sumutella vettä päälle...
Voisin kokeilla tuota vesiastiaa seuraavalla kerralla. :) Kiitos vinkistä!

Jos ei sittenkään onnistu, niin vaihdetaan vaan Glenn sämpylät. :D

Sopivan löysä taikina, todellakin jonkin verran rasvaa taikinaan. Voitelen kuumaan veteen sekoitetulla voilla. Paistan aina alemmassa lämpötilassa kun mitä käsketään, ja vastaavasti sitten pitempään. Valmiitten sämpylöitten päälle liina jäähtymisen ajaksi, niin eivät kuivu.

Hyviä tuli tänäänkin :)

• Tykkää
Reactions: nöppäri
Piimä veden sijaan tekee sämpylöistä ihanan pehmeitä ja liina päälle heti paistamisen jälkeen.

vesi taikinanesteenä, taikinasta hieman löysää, vaivaa 10 min, anna levätä 6min ja leivo sitten, kohota ja paista. paistamisen jälkeen liina päälle. sinulla on pehmeitä hyviä sämpylöitä takuu varmasti.

No esimerkiksi sunnuntain rouheisilla sämpyläjauhoilla kun paketin ohjeen mukaan teet, tulee hyviä.

Kunhan et ylikuumenna hiivaa, silloin tulee just semmoisia painavia ja jäähdyttyään kivikovia sämpylöitä.

Yhteistyössä