Sammasta/hiivaa ja rikkinäinen nänni

Saiskos täältä vinkkejä sitkeään sammaksen/hiivatulehduksen ja rikkinäisten rinnanpäiden hoitoon.

Tyttö on vajaa 2kk vanha ja syötyäni antibioottikuurin tuli sammasta suuhun. Itselläni tuntuu myös olevan hiivaa alapäässä ja päänahassa. Nyt epäilen, että sammas on myös rinnoissani, koska rinnanpäässä on haava joka ei ole parantunut kahteen viikkoon. Maanantaina saatiin daktaringeeliä laitettavaksi tytön suuhun ja minun rinnanpäihin. Hoito ei ole tehonnut ollenkaan, tytön suussa ihan yhtä paljon peitteitä ja minun rintani edelleen tosi kipeä.

Onko muut käyttäneet tuota daktarinia? En saa millään mahtumaan tytön suuhun 2,5ml, vaan menee ehkäpä 1-1,5ml. Toisekseen sitä pitäisi antaa 4krt/vrk. Olen antanut vain 3krtaa, koska en voi antaa nukkumaan mennessä tukehtumisvaaran vuoksi ja koska tyttö nukahtaa rinnalle, niin ei siinä enää suuhun mitään työnnetä. Entäpä sitten rintojen hoito? Kuinka usein sitä geeliä laitetaan rintoihin? Joka syötön jälkeen, vai vaan samaan aikaan kuin lapsen suuhunkin?

Alkaa mennä hermo, kun rinnanpää on ollut kipeä jo kaksi viikkoa, eikä paranemisesta ole tietoakaan.

Onko joku saanut jotain muuta lääkettä hiivan hoitoon? Kauankohan tätä kannattaa jatkaa ja kokeilla sitten vaikka luonnon konsteja?

Kiitos jos joku osaa auttaa!!!
Annikki
 
Kuulostaapa hankalalta. Tuosta daktaringeelistä en osaa sanoa, itse sain sammaksen taltutettua puolukan avulla. Sivelin nänniin puolukkaa niin usein kuin jaksoin ja vaihdoin tosi tiheään liivinsuojia ja annoin vauvallekin puolukkamehua suuhun vähän väliä. Ostin kaupasta sitä varten kotimaisia, sokeroimattomia pakastepuolukoita.

Liivinsuojat (jos ovat kestoja) ja liivit tulee pestä hyvin, toisten mukaan jopa keittää jotta sammas häipyy. Tutit samoin ja lelut pitäisi puhdistaa huolellisesti jotta sammas ei niistä ala kasvaa uudelleen.

Omaa ruokavaliota viilasin niin että jätin sokerit ja hiivatuotteet minimiin, etten sitä kautta ainakaan ruoki lisää hiivankasvua (esim. alakertaan). Itse en loppujen lopuksi sitten keitellyt liivejä, liekö ne olisi sitä kestäneetkään. Ilmakylpyjä annoin ja hemmottelin itseäni levolla ja kivalla lukemisella, että jaksoin imettää vaivasta huolimatta. Jatkoin puolukkahoitoa vajaan kuukauden ja niinpä se sammas vaan häipyi ja on ollut poissa monta kuukautta jo.

Ole yhteydessä terkkariin ja kysele häneltä tuosta geelistä. Toivottavasti vaiva helpottaa. :hug:
 
Mulle antoivat apteekista ohjeen ettei tarvi tuota määrää saadakaan lapsen suuhun. Riittää kun esim topsyllä hieroo geeliä sammaskohtiin. Ja meillä toi riitti. Apteekkariki sano et on ihan turha koittaakaa saada tuota määrää lapsen suuhu kerralla mahtumaankaa. Mutta siis tämä ohje minkä minä sain.
Mulla kans meni sammas myös tisseihin. Mutta mulla meni suhthelpolla sitten ohi koska lopetin imettämisen siihe. Rinnat oli niin järkyttävän kipeä, ihan verillä. Mutta mulla olikin poika jo 6½kk.
Mä keitin tutit ja pullotutit joka kerran jälkee ja pesi nännit yms tiheesti. Pesua ja huolenpitoa, niin ku tuolla jo kirjoitettiin.
Tsemppii sammaksen taltuttamiseen ja toivottaan ettei pahemmaksi menis enää. :hug:
 
Meillä sammakseen tehosi sitruunan mehu. Puhdistin vauvan suusta sammaspeitteet varovasti kostutetulla topsipuikolla, minkä jälkeen sivelin niitä kohtia sitruunanmehuun kastetulla topsilla. sama käsittely nänneille. tätä sitten niin usein kuin muisti/jaksoi, aina imetyksen jälkeen. Myös puolukka auttoi, mutta sitruunaa oli helpompi laittaa, ostin sellaisen keltaisen sitruunanmehupullon.
 
meillä poika sai sammaksen vaikkei ollutkaan rintaruokinnalla kuin 1,5viikkoa, epäilin hiivan olevan myös nännissäni kun kutitti/kirveli niin tajuttomasti.
Sammasta yritin kotikonstein hoitaa puolukalla, sitruunalla ja vissyveellä mut ei onnistunut joten saatiin pojalle Mycostatin-nimistä lääkettä joka tehosikin aika nopeasti kuurin aikana..

Muista huuhtoa vauvan suu vedellä joka syötön jälkeen jottei maito jää suuhun (villitsee sammasta) ja lääkeaine vasta huuhdottuun suuhun.
Rintaa kannattaa pestä tarpeeksi usein ja pyyhkiä sitruunaviipaleella.
 
En jaksa enää!

Tuntuu, ettei sammas hoito ole auttanut ollenkaan. No, onhan tytön kielessä valkoinen peite vähentynyt, mutta mun rinnat ei ole parantuneet yhtään. Laitan joka imetyksen jälkeen geeliä rintoihin ja vaihdan liivinsuojat. Yöllä ja kerran päivässä laitan geelin sijasta bebanthenia. Ja aina vaan sattuu ja haavat on ja pysyy!!!!

Olen ihan väsynyt tähän kierteeseen. Jatkuvaa suun penslausta ja tissien rasvausta ja ei edes mitään hyötyä! Suunnittelen jo vakavissani imetyksen lopettamista. En kyllä haluaisi :'(

Annikki
 
Älä vielä heitä lusikkaa nurkkaan ja luovuta! Itselläni oli myös tosi kivulias ja pitkään (yli kuukauden) kestänyt sammas rinnoissa, mutta sitkeydellä ja oikeilla lääkkeillä se parani.

Ensinäkin jos imetys tekee mahdottoman kipeää, voit ihan hyvin ottaa särkylääkettä. Toiseksi jatka daktarinin laittoa rintoihin joka imetyksen jälkeen. Jos vaiva ei 2 viikon daktarinin käytön jälkeen helpota, kannattaa mennä lääkäriin ja pyytää suun kautta otettava hiivalääke (käytetään myös emätinhiivan hoitoon).

Minulla tuo tablettihoito leikkasi pahiman kivun sammaksesta pois, mutta sammas hävisi rinnoista lopullisesti lääkkeen ottamisen jälkeen vasta kahden viikon päästä. Laitoin tuon ajan vauvan suuhun ja rintoihini sokeritonta karpalomehua.

Lisäksi kannattaa vaihtaa rintaliivit ja liivinsuojukset joka päivä ja pestä ne 60-asteessa ja desinfioida vauvan tutit ja lelut ym. mikä käy suussa joka päivä.

Tsemppiä ja voimia sammaksen kukistamiseen! Toivottavasti sinun ei tarvitse lopettaa imetystä.
 
Desinfioinilla tarkoitin tietenkin tuttien keittämistä päivttäin. Jos käytät rintapumppua, maidonkerääjiä tms. pitää nekin keittää joka päivä.

Kannatta käydä lukemassa sammaksen hoidosta imetystulilistan sivuilta:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=69&Itemid=120
 
Meillä oli vauvalla usean kuukauden ajan sammasta. Kokeiltiin Daktarinia ja Mycostatinia. Kumpikaan ei kunnolla tehonnut. Täyttä annosta en minäkään suuhun saanut laitettua. Parhaiten auttoi, kun ainetta sipaisi kielen päälle vanupuikolla. Annoin 3-4 kertaa päivässä, mutta yöllä en jaksanut lääkettä laittaa. Lisäksi jokaisen imetyskerran jälkeen annoin lapselle puolukkamehua (puristin puolukan sisälmykset vauvan suuhun) kuurien ohella. Omiin rintoihini auttoi kyllä nuo lääkkeet. Siinä vaiheessa, kun lapsi alkoi syömään kiinteitä, sammas hävisi vähitelleen itsestään. Mutta oli todella rasittavaa hoitaa turhaan kolmen kuukauden ajan tuota sammasta.
 
Olikos kellään sammas mennyt rinnan sisälle, maitotiehyeisiin? Nyt kahden viikon daktarin kuurin jälkeen, tytön suu on puhdas(ollut jo viikon) ja haavaumat alkavat olla parantuneet.

Mutta rintaa polttelee kovasti, syötön aikana ja muulloinkin, joten epäilen että sammas on tuolla "sisällä" rinnassa. Pyysin lääkäriltä itselleni suunkautta otettavaa hiivalääkitystä, mutta ei suostunut antamaan. Neuvolantäti kyllä katsoi, että olisi saanut antaa imettävälle äidille johonkin annostukseen saakka. En kyllä ymmärrä miten tuon tissin saa kuntoon, jos se sieni siellä sisällä majailee. Ja sehän tarttuu hoitamattomana tytön suuhun uudelleen.

Mitä mieltä olette?

Niin ja kiitos kaikille jo vastanneille ja auttaneille :flower:
 

Yhteistyössä