Sammas ja kipu

Tuo sammas.. Onko muilla sitä täällä?
Meillähän sitä ol ja sunnuntaina aloin sitä hoitamaan ja samana päivänä taisi rintakivut kanssa pahentua jyrkästi. Puolukkaa laitoin ensin molemmille maanantaihin asti ja tiistaina aloin itelle laittaa daktariinia rintoihin ja vauvalle jatkoin puolukkaa. Eilen aamulla kieli puhdas ja tänään sitten hoidot loppui..
Mutta tää kipu tisseihin on jäänyt.
Ja tää on jotain ihan järkyttävää. Aamul meinasin pyörtyä kivusta. Huudan kurkku suorana ku sattuu niin paljon ja poraan ja puren hammasta yhteen. Sitten meni toinen nänni vielä rikki ja olen sitten imettänyt toisesta ja lypsänyt rikkimenneestä..
Niin nyt on toinen niin kipee ettei siihen voi sormella edes koskea..
Neuvolatäti on ihan syvältä. Se sanoi mm että sammas ei tartu rintoihin jne jne.. Ei tiennyt mistään mitään sammaksen suhteen. Ja mä haluaisin apua tähän kipuun.
Meidän piti lähteä viikonloppureissulle anoppilaan ku on miehen siskon valmistujaisjuhlat mut en mä voi näiden kipujen kanssa mihinkään lähteä, kun kurkku suorana saa huutaa helv moista kipua..
Mietein et jos jollain täällä ollut sammasta ja se ollut rinnoissa ja tullut kipua niin millä se kipu on lähtenyt? Lähinnä et oletteko saaneet reseptilääkkeitä sammaksen hoitoon tjn?
Alkaa vaan riittää tämä imetys itelle.. Ensimmäiset 3vko hammasta purren ku sattuu niin paljon ja sain jopa hampaan vinoon puremisen takia. Sitten puolitoista viikkoa imetys jo sujui. Ja nyt sitten taas kovemmat kivut kuin ikinä..
Anteeksi tämä vuodatus mutta epätoivo on suuri..
Verticia
 
Soita synnytyssairaalaan ja kysy :) Siellä on usein kätilö puhelimessa (siis synnäriosastolle misäs olit lapsesi synnyttyä) ja usein myös ohjeistavat kotiuttaessa, että saapi soittaa jos on kysyttävää. Neuvolassa on kyllä niin vaihtelevaa sakkia.. Mullakin oli pojan ekat 4kk superhyvä neuvolahoitaja, jolla omia lapsia ja 15 vuoden kokemus th:n hommista neuvolan puolella. Nyt on 25-vuotias "kirjaoppinut", eli kun kysyn, niin iskee Googlen auki ja laittaa hakusanan.. ARGH! Todella turhauttavaa. Onneksi maalaisjärjellä pärjää pitkälle; edes tätä ei jokaisella neuvolan työntekijällä ole :(
Tai sitten soitat ajanvarauksen kautta (terveyskeskus) omalle lääkärille - ja kysyt josko rintojen kipu helpottaa.

Ja kyllä, usein sammas tarttuu rinnoista ;) Rinnat kannattaa pitää ERITTÄIN puhtaina, eli sillä hetkellä kun pystyt niihin koskemaan, putsaa ja desinfioi ne kunnolla - ettei bakteeri haudo itseään siellä (lämmintä ja kosteaa, mikä siinä on muhiessa) ;)

Tsemppiä!
 
Soitettu on eikä sieltä sen enempää apua herunut. Samat lopinat ku neuvolasta. Paitti et tyksistä ne sanoi, että kyllä se rintoihinkin tarttuu.. ..neuvolatädin mielestä kun ei tartu, hah.. Meidän neuvolatäti on sentään iäkäs et luulis nähneen kaikkee, mut ei sitten vissiin..
Että edelleen vinkkejä kaivataan..
Tässä olen nyt lypsänyt maitoa, en uskalla antaa imeä yhtään. Mutta kun lypsäminenkin tekee sen kivun. Kuin jotain hohkaavaa rautalankaa joku vetäisi ees taas rinnan läpi. Tuskaa!! :'(
 
Kuulostaisi siltä, että kyse voisi olla vauvan huonosta imuotteesta. Imetyksen ei kuulu sattua (paitsi tietenkin ihan alkuvaiheessa varmaan kaikilla vähän sattuu kun rinnat totuttelevat imetykseen). Eli jos hoidit samalla rintojasi kuin sammasta vauvan suusta, uskoisin sen parantuneen jo ja nyt ongelmana on joku muu.

Useimmiten kipu johtuu nimenomaan huonosta imuotteesta, ja rinnanpäät saattavat mennä sen vuoksi myös rikki. Tällöin vauvalla ei ole riittävästi rintaa suussa, vaan hän imee enemmän pelkkää nänniä kuin rintaa. Onko vauvan alahuuli rullalla ja rintaa reilusti suussa? Vauvan tulisi tavallaan 'haukata' rintaa, puhutaan ns. hampurilaisotteesta. Käy lukemassa esimerkiksi Imetyksen tuki ry:n sivuilla ja maitolaiturin sivuilla, sieltä löytyy imetykseen ja otteeseen hyviä vinkkejä, varmasti myös sammakseen liittyviin asioihin.
On se kyllä kummallista, että omalta terveydenhoitajalta ei saa imetysohjausta! Ihan suututtaa tuollaiset terkkarit!
 
Imuote on ihan oikea. Ei siitä ole kyse. Ja kivut alkoi sammaksen tultua. Ja paheni samaan aikaan kuin sammas paheni. Mutta nyt siis tytöllä kieli puhdas mutta mulla nuo kivut vaan jatkuu.. :/
Edellinen terkkari neuvolassa katsoi varmaan puolen metrin päästä aikanaan mun nänniä ja sanoi juu rasvaile.. 8/ .. Kun silloin sanoin et nännit ihan rikki, tämä siis alkuraskaudessa..
 
Kuulostaapa tutulta! Me saatin neuvolasta resepti hiivalääkkeeseen nimeltä Daktarin ja viikon kuuri, vauvan suuhun pieni kikkare 3 kertaa päivässä ja samoin nänneihin, koska sieltä hiiva myös tarttuu. Mulle tuli nänneihin haavaumia, ja sattui ihan sairaasti, mutta, kun sammas loppui, kipukin kyllä loppui, kun sain haavat hoidettua Lansinohilla. Mutta kyllä se kipu tuli samaan aikaan kun sammas, eli siitäkin varmaan johtui, mutta luulen myös että koska sammas on vauvallekin kipeä, niin sen imuote ei ole samanlainen. Tuntui että meillä lutkutettiin enemmän nänniä vaan ja siitä tuli sitten kipeäksi, huomasin että imuote ei ole ehkä ihan kunnollinen.
Mutta jos saat nännit vaan paranemaan, niin kyllä se kipu varmaan pysyy poissa jos sammaskin on lähtenyt. Tästä nyt ei varmaan ollut apua, mutta kerroin nyt oman kokemuksen asiasta!
 
olikohan resepti daktarin sulla tuizu samaa kuin käsikauppatavara mitä minäkin laitoin..
No mutta joo, ihana kun kuulee että miten muilla asian kanssa mennyt!
Itse edelleen lypsän täällä maitoa, ja rinnat on kipeenä jo puristelusta. Maitoa ei tahdo tulla ja rinnat ei täyty välissä niin kuin normaalisti.
Miten tuizu ja muut, punottiko sulla nänni tai nännipiha mitenkä? Mulla ei ole enää kirkuvan punainen, mutta nänni ja nännipihan alku on ihan punaisena. Ja toisesta rinnasta nännipiha turpoo välillä nännin tasolle :(
Tänään on neuvola et jos se täti suostuis kattomaan ees mun rintoja ja tekemään ees jotain, edes ajattelemaan.. .. sen mielestä kun se ei rintoihin sammas tartu..
 
keittopesu kaikelle mikä osuu rintoihin, liivit+harsot, jos on kestoliiviensuojia. tutteja ja tuttipulloja keitettävä päivittäin 10min, ilmaa rinnoille, ei missään nimessä maidonkerääjiä, bebanthenia ja lansinohia. ja vauvalle kannattaa jatkaa puolukkaa kun sua vielä sattuu, se on vauvassa sitten takasin nopeasti..
samoin omasta ruokavaliosta voi hetkeksi karsia viljoja+sokeria pois, niissähän se sammas villiintyy vaan.
nimim. imetys kaatui 3kk kohdalla sammakseen, kun ei vaan mennyt pois :/
 
Eilen oli neuvola.. Täti oli ihan kauhuissaan mun rinnoista kun ne näki.. ..nii-i, olisi uskonut prkl kun soitin sille!! Ja nyt lähdetään sit lekurille. Mulla on nännit ja nännipiha tulehtunut ja tytöllä pylly. Sammaksen myötä kyllä, mutta sammas on siis saatukin pois nyt ja tullut sit jostain syyst joku tulehdus.
 

Yhteistyössä