Samettiruusu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Viherpeukalo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Viherpeukalo?

Vieras
Voisitteko viherpeukalot vähän neuvoa? Sain lapseni päiväkodista äitienpäivälahjaksi taimen, joka osoittautui samettiruusuksi. Nyt en sitten tiedä mitä tälle taimelle pitäisi tehdä. Laitanko sen ulos kukkapenkkiin vai sisälle isompaan ruukkuun, millaisen paikan se tarvitsee kasvaakseen ja miten sitä muuten hoidetaan? Haluaisin tästä kuitenkin iloa pidemmäksikin aikaa! :)

Kysyy eräs, joka saa tapettua kaktuksenkin väärällä hoidolla..

Laitat ulkoruukkuun (jos luvataan hallaa, vie yöksi sisälle). Se on kestävä, auringossa viihtyvä kesäkukka. Googleta. Älä ihan liian pieneen ruukkuun laita, koska multa kuivuu sitten niin nopeasti. Käytä vaikka kesäkukkamultaa niin siinä on kesäksi lannoitteet. Muutoin kastelet kastelulannoitteella silloin tällöin.

Ei kannata viedä ulkoilemaan päiväksi sitä, ennen kun on joku + 10 ja aurinkoiseen paikkaan, siinähän on heti kuumempi.
Kesäkuun 10. päivä on vanhan kansan mukaan se päivä, minkä jälkeen ei tule enää hallaöitä, eli siihen asti pitää joko tuoda yöksi sisälle, tai suojata hallaharsolla. Samettiruusu ei tarvii mitään ihmeellisiä vippaskonsteja - se kyllä alkaa kukkia, ei ole koskaan mulla jättäny kukkimatta. Itse siis siemenistä olen kasvatellu niitä.

Yhteistyössä