Saman isän lapset aina täyssisaruksia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siis täh?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siis täh?

Vieras
Siis jos miehellä on lapsia kahden naisen kanssa, ovat lapset täyssisaruksia vaikka äiti olisikin eri. Tällaisen väitteen kuulin, enkä ala nielemään tuota. Itse olen oppinut siihen että jos isä ja äiti eivät ole sama, on lapset aina puolisisaruksia.

Miten on?

Samaa mieltä olen kanssasi. Täyssisaruksia vain, jos kummatkin vanhemmat ovat samat, kuulostaa todella naurettavalta, että kaikki miehen mahdolliset lapset eri äideltä olisivat täyssisaruksia keskenään.

Sis näin se menee... vanhan säännön mukaan. Jos on sama äiti mutta eri isä niin silloin puolikas.
Henkilökohtaisesti kuitekin olen sitä mieltä että aivan sama, sisaruksia ne silti on.
Nykyään perinnön jaossa ei erotella enään onko sama isä vai sama äiti, pidetään saman arvoisina.

Tuo on vanhanaikanen, patriarkaalinen ajatustapa. Tunnesiteet ne on, jotka määrää sisarussuhteet. Miulla on kaksi velipuolta, yksi täyssisko, yksi siskopuoli ja yksi sisko, joka ei ole mitään biologista sukua miulle ja kaikki ovat yhtä rakkaita <3

Mä olen kuullut samaa. Taitaa olla vanhan kansan aikaan ollut ihan totta, tuskin enää nykyään?

Tässä väittämässä lienee muuten takana ero naisen ja miehen arvossa. Tavallaan yhteinen äiti ei ole ollut niin vahva tekijä kuin yhteinen isä, siksi erottelu täys- ja puolisisaruksiin, vaikka kuse on koko ajan puolisisaruksista. On taas ollut yksi tapa pönkittää miehen asemaa ja halpa-arvoistaa naista.

Kiven kovaan tätä mulle väitettiin. Isä on kaiken elämän antaja, äiti vain hautomo ja siksi isän tekemät lapset on aina täysiä sisaruksia vaikka lasten äitejä olisi ties kuinka monta.

Mihin tuo väite perustuu, tahtoisin faktaa jos löytyy. :) Huvittaisi näyttää näille väittäjille että homma ei mene niin...

[QUOTE="joo";23157836]Siis näin se menee... vanhan säännön mukaan. Jos on sama äiti mutta eri isä niin silloin puolikas.
Henkilökohtaisesti kuitekin olen sitä mieltä että aivan sama, sisaruksia ne silti on.
Nykyään perinnönjaossa ei erotella enään onko sama isä vai sama äiti, pidetään saman arvoisina.[/QUOTE]

Oli vähän kirjoitusvirheitä...

Alkuperäinen kirjoittaja Siis täh?;23157810:
Siis jos miehellä on lapsia kahden naisen kanssa, ovat lapset täyssisaruksia vaikka äiti olisikin eri. Tällaisen väitteen kuulin, enkä ala nielemään tuota. Itse olen oppinut siihen että jos isä ja äiti eivät ole sama, on lapset aina puolisisaruksia.

Miten on?

kyllä, täysiä ovat, jos on sama isä.

Aiemmin on ollut lain mukaan näin. Silloin naiset eivät olleet myöskään lastensa huoltajia, vaan huoltaja oli aina isä. Tästä syystä vanhemmat ihmiset ajattelevat yhä edelleen näin. Mun serkun ja sen veljen (syntyneet 70-luvulla) tuli tämä asia ilmi, kun aikanaan selvitettiin juridiikkaa. Sitä en osaa sanoa onko asia muuttunut ja milloin on muuttunut, mutta tuntuisi oduolta että asia olisi yhä edelleen näin.

Mun mittapuulla pikemminkin jos Matti ja Maija ovat saaneet lapsen Liisa, ja Matilla on edellisestä liitosta Pertti-poika ovat Liisa ja Pertti sisaruksia, sillä Pertti on isänsä luona joka toinen viikonloppu, joskus arkisin ja lomat.
Jos taas Matti näkisi Perttiä vain satunnaisesti eikä Liisalle ja Pertille kehkeytyisi minkäänlaista sisarussuhdetta niin puhuisin sisarpuolista. Myös se että jos Pertti muuttaa Matin ja Maijan luokse tulee hänestä "sisar".

Vihaan muutenkin tuota "puoli"-sanaa. Ehkä aikoinaan sillä on ollut suurempi merkitys, mutta itse en henkilökohtaisesti pidä sisarpuoltani vain puolikkaana, vaikka meillä eri isä onkin. Sisko on mulle sisko, sen faija on mulle systerin faija. How simple is that :D ?

minä en ainakaan tasavarmasti ole täyssisar isän muitten lasten kanssa se on aivan varma, sanokoot kirjat mitä hyvänsä. puolikkaita ne on, valitettavia semmoisea.

[QUOTE="joo";23157836]Sis näin se menee... vanhan säännön mukaan. Jos on sama äiti mutta eri isä niin silloin puolikas.
Nykyään perinnön jaossa ei erotella enään onko sama isä vai sama äiti, pidetään saman arvoisina.[/QUOTE]

Isän perii vain isän omat lapset ja äidin perii vain äidin omat lapset.

Eiköhän vanha kansa tiennyt, että kromosomit määrää, myös naisen x-kromosomi. Eihän nykyjärjen mukaan voi olla täyssisar, kun äiti on eri, koska on eri äidin x-kromosomi. Tunnepuoli on sitten eri asia eli tunteeko puolikkaan sisaruksensa "koko"sisarukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis täh?;23157810:

Miten on?

Jotkut nimittää sisaruksiksi tälläisiä, ja sanaa puolisisarus ei saa mainita ääneen. MISSÄÄN NIMESSÄ! Mielestäni tämä on itsensä huijaamista. ja uskotellaan olevan asian toisin kuin se on. hävetää uusioperhe kuviota. sama koskee myös isäpuolta/äitipuolta kutsutaan isäksi/äidiksi. jokseenkin outoa mielestäni. koska itse olen kutsunut isäpuoltani aina etunimellä. se on luonnollisinta koska isä mulla jo on. vaikka ei aina kuvioissa olekkaan niin usein. sisaruksia eikä sisarpuolia ole ollenkaan.

Ei kannata uskoa näitä vanhan kansan väitteitä. En ollut uskoa korviani, kun kuulin saman aikoinani anopin suusta. Tällaisia typeryyksiä laukovat ihmiset eivät käy aivan täysillä.

Kyllähän sen järkikin jo sanoo, mikä on oikea täyssisarus. Eli siis molempien vanhempien pitää olla samat.

[QUOTE="vieras";23158015]Isän perii vain isän omat lapset ja äidin perii vain äidin omat lapset.[/QUOTE]

siis kyse on siittä että esim. jos minulla on sama äiti mutta isä on esim. veljen kanssa eri niin hän olisi enne ollut puolikas ja perinnönjaossa saanut vähemmän mutta nyt hän on yhtä tasavertainen.

Yhteistyössä