samaa ruokaa perheen kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusavuton

Vieras
Osaisiko joku auttaa uusavutonta joka tässä iässä on täysin onneton kokkailuasioissa :ashamed: Eli haluaisin lapselle tarjota samaa ruokaa mitä muu perhe syö mutta taito puuttuu, maustamisessakin taitaa suola olla se päämauste. Onko tiedossa linkkejä tai kirjoja joista voisi olla apua?

Laitat vain vähemmän suolaa ruokiin ja jos mahdollista otat vähäsuolasena erilleen lapselle ja laita suolaa lisää omaan ruokaan.Mutta monesti voi laittaa sitten lautasellakin suolaa itselleen,jos tarvii.Riippuen ruuasta,voit käyttää suolan asemasta lihalientä,grillimaustetta ym.missä on suolaa.Pippurit ja yrtit esim. on hyviä mausteita myös.

Meillä ei käytetä suolaa mihinkään ruokiin ruoanlaittovaiheessa. Pöydässä sit on suolapurkki, mistä aikuiset ripsauttaa itselleen ja lapsille laitetaan peukalo reikien suojaksi ja "ripsautetaan" heille kans =) Lapset osaavat jo itsekin "lisätä" suolaa laittamalla sormensa reikien päälle. Eivät ole vielä hoksanneet, ettei suolaa tule sillälailla ollenkaan! :D

Pippuria meillä käytetään vähän, mutta ei hienona vaan rouheena. Yrttejä, paprikaa, kurkumaa, valkosipulia, öljyä...

Höh, siis just toisinpäin tuo pippurijuttu, ei rouheena =) <br><br>

Tyttömme syö päivähoitopaikassa ja mummojen ruokia, mutta minun pöperöni ei meinaa kelvata.. Aion vaan sitkeästi yrittää tehdä ihan tavallisia ruokia kuten jauhelihakastiketta ja perunoita/makaronia/riisiä ja ehkä lisätä niihin enemmän voita JA suolaa, koska tyttömme tykkää niistä mausteista !!! Hän on vähän yli 2 vuotta ja syö jo omalla haarukalla itse, hyvin syö kun on nälkä, mutta jos hän ei halua syödä, niin ei voi pakottaakaan syömään.. :)

Koko perhe taisi meillä syödä pikkuteneva vaiheessa aika mietoja ruokia. Sit välillä herkuteltiin esim. tulisills kanoilla ja lapsille oli omat. Pirkka -lehti suosii helppoja ja nopeitakin perheruokia. Vauva-vaiheessa olen käyttänyt purkkiruokia ja kelppahan nuo taas isoillekin lapsille välipaloina!

Yleensä imetän ja käyn kirjoittelemassa yhtäaikaa...siitä johtuen tulee virheitä kirjoitukeen ja yritän sitten muokkailla....Sorry<br><br>

Yhteistyössä