salmiakkia??

  • Viestiketjun aloittaja merkkari
  • Ensimmäinen viesti
merkkari
Saako salmiakkia syödä raskausaikana? Olen joskus kuullut 50g kerta-annoksesta.. et korkeintaan tämän määrän sais kerrallaan syödä. Mulla tekee koko ajan mieli salmiakkia, eilenkin söin ""useamman"" merkkarin. Mites teillä? oletteko uskaltaneet ihan normaalisti syödä? Itselläni on viikkoja 8+4.
 
:o)
Salmiakkia ei suositella syötäväksi, koska nostaa verenpainetta. Itsellä kuitenkin paineet muutenkin alhaalla, joten olen huoletta popsinu. Se päiväannos suositus on sitten tosiaan vain suositus. Tarkoitettu kai lähinnä niille, jotka sitä päivittäin syö.
 
erika
niin itse verenpaineet minulla olleet normaalit ja olen popsinut salmiakki missä lakuakin...
Mutta 4pv ennen verenpaineen mittausta ei kannata syyä, sillä nostaa heti arvoja ja pitää muutaman päivän niitä koholla. Mutta kertaannos on tuo 50g suositeltava, ei missään nimessä pussia salmiakkia 200g esimerkiksi, ota vaikka hedelmäkarkkeja lisäks...
 
Katariina
Minulle on nyt raskauden myötä tullut oikein himo salmiakkiin. Syön useamman kerran viikossa. Ja vetelin viikonloppuna ja eilenkin, vaikka tänään oli neuvola. Verenpaine oli 120/80, joten ei kai tuo huono siltikään ollut. Olen kanssa tuuminut, että niin kauan kuin paineet kunnossa, saa syödä, kunhan ei pussikaupalla vetele.
 
Katariina
Niin, mikä on normaali, kun terveydenhoitaja sanoi, että oli ihan normaali? Olen 35-vuotias ja sairastelen parhaillaan poskiontelutulehdusta, joka on aiheuttanut ylimääräistä väsymystä ja sydämentykytystä. Mutta oli tuo arvo viimeksikin 120/70, eli melkein samoissa.
 
**
Naisilla ihanteellinen verenpaine on alle 120/80 ja _normaali_ verenpaine alle 130/85. Eli täysin on normaalit nuo Katariinan paineet. Ikäkin kun nostaa pikkuhiljaa, joten voi ollakin hieman enemmän kuin 2-kymppisellä odottajalla.

 
Amina
Eikö salmiakkiin ja lakuun liity joku muukin ongelma kuin tuo verenpaine? Liittyi jotenkin ennenaikaiseen synnytykseen. Näin muistelisin.. Muistaako kukaan täsmällisemmin?
 
hömppä
Salmiakki ja lakritsi sisältävät glykyrritsiini-uutetta, joka voi suurina annoksina/jatkuvassa käytössä aiheuttaa supistuksia ja ennenaikaisen synnytyksen. Suositellut lakritsin ja salmiakin maksimimäärät ovat 50 g/päivä ja max 250 g/viikko. Ja tietysti nostaa myös sitä verenpainetta, mutta vaikka paineet kohdallaan niin supistusriski on olemassa.

""Lakritsi ja salmiakki

Odottaville äideille ei suositella säännöllistä lakritsin tai salmiakin käyttöä ja kerta-annokset kannattaa pitää kohtuullisina (alle 50 g päivässä). Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa mm. turvotusta ja verenpaineen nousua. Lisäksi on mahdollista, että äidin runsas lakritsin syönti voisi olla yhteydessä lapsen ennenaikaiseen syntymään.""

http://www.helistin.fi/?page=9535402

""Runsas lakritsin tai salmiakin syöminen raskauden aikana voi lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan naisilla, jotka olivat odotusaikana mutustelleet noin 250 grammaa lakritsia tai salmiakkia viikoittain oli jopa kaksi - kolme kertaa muita suurempi riski synnyttää lapsi ennen 37. raskausviikkoa. Runsas lakritsin syöminen lisäsi myös hyvin ennenaikaisen eli ennen 34. raskausviikkoa tapahtuvan synnytyksen riskiä. Lakritsi- ja salmiakkiherkkujen runsas kulutus lisäsi ennenaikaisen syntymän riskiä jopa enemmän kuin tupakointi.

Lakritsin ja salmiakin vaikutus raskauden kestoon johtuu niiden sisältämästä glykyrretiinihaposta. Esimerkiksi 250 grammaa lakritsia tai salmiakkia sisältää noin 500 milligrammaa glykyrretiinihappoa. Aineen arvellaan estävän kortisolien hajoamista istukassa, mikä johtaa kortisolin ja siten myös prostaglandiinin määrän lisääntymiseen ja kohdun supisteluun. Lakritsia on kansanparannuksessa käytetty raskauden keskeytyksessä.""

http://www.tohtori.fi/terveysuutiset/faq.php3?uutiset=986






 
Katariina
Kiitos tiedoista! Täytynee olla varovainen tuon herkun kanssa, teki sitten mieli miten paljon vaan. Nyt vaikea arvioida, kuinka monta merkkaria tuohon 50 grammaan menee. Ja ei kun laskemaan...
 
..
Ihanteellinen alapaine 80? Raskaana olevan alapaineen olisi hyvä pysyä alle 80.

Meillä ainakin tarkkaillaan tiuhempaan jos odottajan alapaine alkaa mennä lähelle 80.

Kyllä tuossa vaiheessa jättäisin kaiken ylimääräisen suolaisen pois. Ja VARSINKIN jos sitä ikää on enmmän kuin parikymppisellä odottajalla.
Mitä iäkkäämpi ihminen, sitä parempi mitä matalammat paineet on.
 
erika
no kylläpäs meni paineet jutteluksi.
Eli tuo 120/80 kun näkyi olevan tuolla kaatriinan puheissa niin onhan tuo aivan normaali, sitten kun menee yli 130 yläpaine ja alapaine 80 niin vähän ruvetaan haeskelemaan syytä...
Mutta esim. itselläni oli keväällä tosi alhaalla paineet ETTÄ MENIN PPYÖRTYMÄÄN TÖISSÄ niin kehotettiin vetämään salmiakkia/suolasta!!
Mutta nyt olemma pysynna normaaleissa rajoissa.
 
:o)
Meille terkkari sanoi, kun kysyttiin, että mikä on normaali paine, että yläpaine""100+ oma ikä on joskus ollut, mutta ei mekään niissä suosituksissa pysytä perässä, kun vaihtuvat koko ajan""
 
nn
Ainakin sillä tavalla se liittyy ennenaikaiseen synnytykseen, että kun verenpaine kovasti nousee, voi tulla raskausmyrkytys ja sen takia synnytys joudutaan käynnistämään ennenaikaisesti. Eli siis salmiakki ja lakritsi lisäävät raskausmyrkytyksen riskiä ja sitä kautta keskosuusriskiä.

Tämä on siis minun käsitykseni ko. namujen vaarallisuudesta.
 
tuotanoin
Verenpaineen nousu jostain ulkoisesta syystä (suola, kahvi, salmiakki tms) EI aiheuta raskausmyrkytystä! Raskausmyrkytyksen syyt ovat asiantuntijoillekin epäselviä, mutta oletus on että istukan vajaatoiminnalla on osuutta asiaan, kuten myös ylipainolla, perintötekijöillä jne. Raskausmyrkytys aiheuttaa verenpaineen nousun, ei toisinpäin. Salmiakin syönnillä ei siis saa raskausmyrkytystä aikaan, eikä sen välttäminen ehkäise raskausmyrkytystä.

Tuolla edellä olevassa pätkässä olikin selitetty, miksi salmiakki voi lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä, raskausmyrkytykseen se ei liity.
 
.
Mitä iäkkäämpi ihminen, sen korkeampi paine on normaali. 15-vuotiaalla on luonnostaan alhaisempi paine kuin 35-vuotiaalla. Tuo 100+ikä on ollut pätevä ohje yläpaineeksi. Jos alapaine nousee 90:ään, joutuu seurantaan. Itselläni verenpaine oli ennen raskautta ja raskauden alussa 125/78 ja on ollut samoissa niin kauan kuin muistan, ei ikinä kukaan ole sanonut että olisi korkea, ikää 25 v. Raskauden aikana paineet ovatkin sitten tulleet reilusti alaspäin, nyt 105/65 ja koko ajan huimaa ja pyörryttää :/
 
maamo
eiköhän tuo ole aika yksilöllistä, niinkuin kai kaikki muukin tässä maailmassa ja näissä meidän raskauksissamme..itselläni jo kolme lasta tehtynä ja neljäs massussa...ekaa odotellessa himo salmiakkiin oli huima ja surutta sitä söinkin...verenpaineet loppuraskaudesta vähän nousivat, mutta ennenaikaista synnytystä ei ainakaan himoni aiheuttanut, lapsi kun pysyi sisällä lujasti 14 päivää yli ajan...
 
paineista
Luinpa tossa hiljattain tutkimuksen, jonka mukaan vauvan hyvinvoinnin kannalta paras verenpaine on juuri suunnilleen 120/80. Sekä sitä korkeampi että sitä matalampi heikentävät istukan verenvirtausta.

Mulla oli rask. alkuvaiheessa paineet tosi matalalla ja heikko olo. Salmiakin syönti auttoi :) Jos silloin tällöin syö, niin en kyllä alkaisi punnitsemaaan mitään grammamääriä (50g on tooooosi vähän), mutta eri asia jos meinaa syödä salmiakkia tai lakua monta kertaa viikossa.
 
..
Aivan, mutta jos paineesi olisi lähtenyt nousuun niin varmasti olisi joku sanonut jotain.

Kuten sanoin, raskaana olevilla aletaan ainakin meillä seuraamaan paineita tarkemmin jos esim. alapaine alkaa lähennellä 80:tä.

Työskentelen siis neuvolassa terveydenhoitajana.

Tosin käytäntöjä on varmasti tässäkin niin monta kuin on mittaajiakin.
Mutta koska paineiden kova vaihtelu ja nousu viittaavat valitettavan usein raskausmyrkytykseen, seurataan niitä koko ajan tarkemmin.

Ja totta, iäkkäällä ihmisellä on korkeammat paineet mutta siltikin; mitä alhaisempi, sitä parempi.
 
paineista
Onnittelut vaan sinne jos teilläpäin on noin matalapaineista väkeä että voitte alkaa seurannan kun alapaine _alkaa lähennellä_ 80...! :)

Mutta kuten sanoit, tulos riippuu myös mittaajasta ja välineistä, mm. mansetin sopivuus ja laitteiden kalibrointi...

t. itsekin alalla

Ps. Sen tutkimuksen pointti oli just siinä että yleinen ""mitä alhaisempi, sen parempi"" ei näyttäisi pätevän raskauden aikana, eli silloin ei ehkä kannata kauhean raivokkaasti pyrkiä alentamaan normaalia painetta.
 
Katariina
Vielä pieni kysymys koskien noita paineita, vaikka asian vierestä hiukan meneekin. Täälläpäin ei ainakaan ""osattu"" huolestua tuosta 120/80, koska seuraava neuvolakin laitettiin vasta 8 viikon päähän. Tuolloin itsellä viikkoja 23 kasassa. Pitäisikö tässä sitten itse huolestua?! Salmiakin syöntini päätin silti laittaa tiukkaan tarkkailuun.
 
..
Muutenkin erittäin kummallista käytäntöä jos noilla viikoilla neuvola on vain 8 viikon välein.

Espoossa saatetaan joissain tapauksissa antamaan neuvola-aikoja 3 viikon välein tuossa vaiheessa.

Kuten todettu, käytäntöjä on niin monia, ja meillä tarkempaan seurantaan on menty ihan siitä syystä, että paineet jos lähtevät nousuun, alkavat usein nousta vauhdilla.
 

Yhteistyössä