Salmiakki!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minkä takia sitä ei saa syödä raskaana ollessa? Onko keskenmenon riski vai jotain muuta? Mulla tekee hirveesti mieli koko ajan, pari välillä popsinutkin mut ehkä saisin lopetettua jos tietäisin et on jotain pahaa haittaa.

olin juuri neuvolassa ja sanoi että jos verenpaine korkealla ni sit ei suositella muutoin sitä on syöty iät ajat ja alhaisesta verenpaineesta kärsiville voi olla jopa apua joten vaikka söisi pussillisen kerran vkossa koko raskaus ajan ei haittaisi!Ei siis aiheuta keskenmenoja tmv. samoin lakritsin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä takia sitä ei saa syödä raskaana ollessa? Onko keskenmenon riski vai jotain muuta? Mulla tekee hirveesti mieli koko ajan, pari välillä popsinutkin mut ehkä saisin lopetettua jos tietäisin et on jotain pahaa haittaa.

On keskenmenon riski suurempi, koska siinä on ammoniumkloridia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ammoniumkloridi

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
salmiakki nostaa verenpainetta ja laskee hb:ta

Laskee hb:ta - se yksistään riittäisi syyksi, ettei saa ottaa. Mutta se voi johtua siitä, että ainoastaan veren happamuus pysyy samana, vaikka kaikki muu muuttuu:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Happo-em%C3%A4s_-tasapaino

tietysti siihen vaikuttaa moni muukin asia, mutta tuo täytyisi muistaa, ettei heilauttele tahallaan tuota hyvinkin herkkää tasapainoa.

Edellisenä iltana ennen yhtä synnytystä, minun teki mieleni ihan tuhottomasti salmiakkia ja söin (vastoin tapojani) koko ison pussin samantien. Aamulla synnytyssalissa kyselin verenpainetta ja ihan normaali se oli. Jälkikäteen olen miettinyt, että olikohan mieliteko joku "luontoäidin vihje" saada verenpaine nostetuksi synnytyksen ajaksi normaaliksi.

Alkuperäinen kirjoittaja halooooo??:
Minkälaisia asiantuntijoita neuvoloissa oikeen on nykyään?????

http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin1051.htm

No...ei sekään ole hyväksi vauvalle, että äiti pyörtyy pari kolme kertaa päivässä ja kolhii itseään kun verenpaine on niin alhainen.
Salmiakki on sitäpaitsi sallittu elintarvike, ei mikään kaamea myrkky =). Minä olen jopa uskaltanut hengittää raskausaikana, vaikka hengitysilmakaan ei ihan puhdasta aina ole.

Ilmeisesti suositus salmarin välttämisestä raskauden aikana ei perustu pelkästään sen riskiin nostaa verenpainetta. Tämä teksti löytyi tohtori.fi-sivuilla olevasta artikkelista: "Lakritsin ja salmiakin vaikutus raskauden kestoon johtuu niiden sisältämästä glykyrretiinihaposta. Esimerkiksi 250 grammaa lakritsia tai salmiakkia sisältää noin 500 milligrammaa glykyrretiinihappoa. Aineen arvellaan estävän kortisolien hajoamista istukassa, mikä johtaa kortisolin ja siten myös prostaglandiinin määrän lisääntymiseen ja kohdun supisteluun. Lakritsia on kansanparannuksessa käytetty raskauden keskeytyksessä."

Minulla se auttoi raskauspahoinvointiin. Vei aina pahimman ällötyksen mennessään, kun otin yhden tai kaksi salmiakkia. Pussitolkulla en niitä syönyt eikä ollut yhtään himokaan niihin, mutta pika-avuksi ne olivat hyviä. :)

Lakritsi ja raskaus

Lakritsi ja raskaus:

Suomalainen tutkijaryhmä julkaisi äskettäin tutkimuksen lakritsin vaikutuksesta 1049 raskauteen. Sen mukaan runsaskaan lakritsin käyttö ei vaikuttanut haitallisesti raskauden kulkuun eikä sikiön kehitykseen. Eniten lakritsia syöneet äidit synnyttivät kuitenkin keskimäärin 2,5 päivää aikaisemmin kuin vähiten lakritsia syöneet (Strandberg ym. 2001). Lakritsin runsasta käyttöä on syytä välttää raskauden aikana varmuuden vuoksi.

Lähde:http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/lakritsi.html

Mun neuvolasta saamissa papereissa lukee että päiväannos lakritsaa ja/tai salmiakkia on 50g..eli kärsii sitä syödä kun kohtuuden pitää mielessä, siinäkin! :)

OHO, aikas vanha keskustelu! ;) mutta sanoinpa minäkin sanoittavani!

50 gramman turvaraja on ihan älytön neuvolan ohjeissa. Lakritsin ja salmiakin myrkyn eli glykyritsiinin määrä vaihtelee eri tuotteissa 10-kertaisesti. Laskennallisesti lakritsi sisältää glykyritsiinia 2 mg/g. Kuitenkin esimerkiksi fazer salmiakki mix sisältää glykyritsiinia 4.9 mg/g, super salmiakki xylitol 3.9 mg/g ja fazer ruutusalmiakki 7.5 mg/g. Tällöin kohtuukäytön eli 500 mg raja ylittyy annoksilla VIIKOSSA fazer salmiakki mix 102 grammaa, super salmiakki xylitol 128 grammaa ja fazer ruutusalmiakkia 67 grammaa. Salmiakki on siis monesti vaarallisempaa kuin laku. Ja uusien tutkimuksian mukaan glykyritsiini lisää kortisolin erittymistä äidillä ja sikiöllä. Tällöin sikiö altistuu liian suurille kortisolimäärille. Kortisoli on neurotoksinen aine ja saattaa häiritä sikiön aivojen kehitystä. Katri Räikkösen laajassa ja pitkäaikaisessa tutkimuksessa havaittiin, että glykyritsiinille paljon altistuneet lapset pärjäsivät älykkyystesteissä ikätovereitaa keskimääräisesti huonommin 8 vuotiaana.

Yhteistyössä