Salapoliisityötä iho-oireisiin

Mii
Onko vinkkejä, kuinka kannattaa edetä kun olen jäljittämässä 6,5 kk vanhan typyn iho-oireiden syitä. Tässä vähän taustaa:
-täysimetyksellä vajaaseen viiteen kuukauteen, ei iho tai suolisto-oireita
-vähitellen muita ruokia aloittaen perunasta, bataatista, mustikasta, nyt listalla myös porkkana, parsakaali, maissi, päärynä, omena, vadelma, luumu
-viljoja kokeiltu pari viikkoa lähinnä kaurapuuroa ja pari kertaa riisipuuroa sekä neljää viljaa
- imetys jatkuu, ei ole saanut maitotuotteita siis ei tuttelia tai vellejä
- meillä vanhemmilla ei diettiä vaativia ruoka-allergioita tai atooppista ihottumaa, itselläni lievää allergiaa omenalle, pähkinöille, kiwille ja herneille mutta syön niitä suun kutinasta huolimatta. miehellä laktoosivaivoja, mutta pystyy syömään norm. maitotuotteitakin hieman.

Kuivahko, hieman läikikkäästi kuivunut iho on alkanut vaivaamaan tyttöä vähitellen jo ennen soseiden aloitusta. Ensin ajattelin sen olevan vain kuivaa talvi-ihoa, nyt kuitenkin läikkiä tullut jo jalkojen ja poskien lisäksi, käsiin, vatsaan ja korvien taakse kaulalle. Ainoastaan porkkanan jälkeen on tullut selkeitä iho-oireita, eli punoitusta ja pilkkuja poskiin.

Nyt olen alkanut havaita että kuivat ihonkohdat, jotka saattavat olla hyvinkin rauhallisen ja huomaamattoman näköisiä ja eivät näytä pahemmin typyä haittaavan, alkavat punoittaa usein imetyksen jälkeen. Voiko äidinmaidon kautta tulla altistusta jollekin vielä näin "myöhään"? Vai onko kyse jostain yhteisvaikutuksesta? Oma syömiseni on ollut aika lailla samanlaista koko imetyksen ajan, en ole välttänyt juuri mitään tuotteita. Kahvia, suklaata, maitoa, viljaa, pähkinöitä, aplarimehua jne menee ihan tavalliseen tahtiin.

Olen aloittanut tänään oman ruokapäiväkirjan, johon ajattelin merkata omat syömiseni ja sen rinnalle typyn syömät päivittäiset ruoat. Onko jollain kokemusta vastaavasta tai muita vinkkejä, joita kannattaisi kokeilla.
 
Tässä muutamia vinkkejä,jos vaikka olisi jotain apua.
Kannattaisi ehkä aloitella vähän uudestaan tuota kiinteän ruuan puolta.Eli vähennä reilusti eri ruokien määrää ja lisää pikku hiljaa.Noin viikko kerrallaan samaa ja jos ei tule oireita,niin voi kokeilla uudella.
Atooppinen iho voi hyvinkin olla,mutta olen huomannut,että jos lapsi reagoi johonkin ruokaan,niin usein ihottumaa tulee silloin varsinkin kasvojen alueelle.Meillä 2v tyttö atooppinen,niinkuin minäkin.Ihottumaa on tytöllä kuivina läiskinä lähinnä jaloissa.
Maitoallergia voi tulla myöhemminkin ja siihen voi altistua rintamaidonkin kautta.Meillä esikoinen sai pahimmat oireensa just rintamaidosta mun karsitusta ruokavaliosta huolimatta.Sen jälkeen olenkin muilla lapsilla aina ennen kiinteitä kokeillut antaa tuttelia imetyksen ohessa,että jos tulee maidosta jotain,niin se huomataan ajoissa ennen kiinteiden mukaan tuloa.
Ihoa kannattaa rasvailla kortisoni ja perusvoiteilla. :flower:
 

Yhteistyössä