Salaliittoteoriat - usko vai epäusko?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Luin ystävän kehotuksesta kirjan, jossa syvennyttiin kriittisesti salaliittoteorioihin, joista useisiin itse uskon. Kirjassa kuitenkin päädytään siihen, että lopulta salaliittoteorioihin uskova ei ole hullu vaan ihmisaivoissa on tällainen taipumus, joillain vahvempi, toisilla heikompi. Eikö vastineeksi olisi hyvä kerätä tietoa siitä, miksi osa ihmisistä ei suostu näkemään missään pahoja tarkoitusperiä ja salaliittoa vaikka todisteita olisi melko runsaastikin? Esim. 11.9.2001 iskuistahan on kertynyt paljon aineistoa, joka näyttää siltä, etteivät asiat menneet aivan niin kuin kerrottiin.
 
vierailija
Luin ystävän kehotuksesta kirjan, jossa syvennyttiin kriittisesti salaliittoteorioihin, joista useisiin itse uskon. Kirjassa kuitenkin päädytään siihen, että lopulta salaliittoteorioihin uskova ei ole hullu vaan ihmisaivoissa on tällainen taipumus, joillain vahvempi, toisilla heikompi. Eikö vastineeksi olisi hyvä kerätä tietoa siitä, miksi osa ihmisistä ei suostu näkemään missään pahoja tarkoitusperiä ja salaliittoa vaikka todisteita olisi melko runsaastikin? Esim. 11.9.2001 iskuistahan on kertynyt paljon aineistoa, joka näyttää siltä, etteivät asiat menneet aivan niin kuin kerrottiin.
Kaipaatko arkeesi jotain jännitystä ja raflaavia tarinoita? Outoudet, salaliittoteoriat, mysteerit.... ruokkivat päivääsi.
 
Mä pyörin 5-10 vuotta salaliittoteorioissa, mutta yli puolet on varissut, kun tajusin että valtamedia pujuu usein tottakin.
uskon ylimalkaisesti okkulttisen juutalaiseliitin hallintoon Usassa, mutta esim.Ukrainan sota on aito. Ja uskon että vapaamuurareilla on iso valta. Toki arabit ja Kiina haastavat tätä mun teoriaa.

9/11:stä tuli joku uusi todiste taas, että sitä iskua oli muslimit hiki päässä suunnitelleet. Olivat tilanneet jotain räjähteitä....äähh, en mä muista.

Ja Englannin Katesta oli niin typeriä juttuja liikkeellä, että foliohatut sais hävetä. Kate muka kuollut, sen klooni köpötteli Wimbledonin tenniskisoissa, lapset siepattu/tapettu...hei haloo. Sillä on syöpä ja sillä sipuli.

Totuus on tarua ihmeellisempää.
 
vierailija
Ja uskon että vapaamuurareilla on iso valta.
Tunnen pari vapaamuuraria ja huvittaa tuo ajatus. Kyseessähän on siis ukkojen sosiaalinen kerho kuten rotaryt ja leijonat ja muut. Tietenkin niissäkin on paikallistasolla iso valta kun sekä S-marketin pomo että K-kauppias ja vielä kunnanhallituksen puheenjohtajakin käyvät saunassa keskenään, mutta ei siinä sen kummempaa salaliittoa ole. Eivät lähde saunan jälkeen juomaan pikkulasten verta pellolle. Oikeastaan tuollainen virallisen epävirallinen salakerho on parempikin asia kuin se, että ei olisi kerhoa, vaan ainoastaan kolme kylän merkkihenkilöä viettämässä aikaa keskenään. Kerhon avulla pystytään edes jotenkin yhdistämään ihmiset toisiinsa. Muutenhan se on vaan kaveri auttamassa kaveria, mikä onkin se oikea ongelma korruption takana.
 
vierailija
Luin ystävän kehotuksesta kirjan, jossa syvennyttiin kriittisesti salaliittoteorioihin, joista useisiin itse uskon. Kirjassa kuitenkin päädytään siihen, että lopulta salaliittoteorioihin uskova ei ole hullu vaan ihmisaivoissa on tällainen taipumus, joillain vahvempi, toisilla heikompi. Eikö vastineeksi olisi hyvä kerätä tietoa siitä, miksi osa ihmisistä ei suostu näkemään missään pahoja tarkoitusperiä ja salaliittoa vaikka todisteita olisi melko runsaastikin? Esim. 11.9.2001 iskuistahan on kertynyt paljon aineistoa, joka näyttää siltä, etteivät asiat menneet aivan niin kuin kerrottiin.
Kysymykseen on vaikeaa vastata, koska se on johdatteleva. En ole uskomatta salaliittoteorioihin, koska en suostu näkemään pahoja tarkoitusperiä. Vaan en usko salaliittoteorioihin, sillä niiden logiikka ei päde.
Osa logiikkaa toki aina pätee, teoriat rakennetaan aina faktojen varaan. "Herra x oli kirjoittanut kirjeen". Siitä on vaikka kopio. Mutta johtopäätös kirjeestä, että on hullu salaseura, joka aikoo valloittaa maailman, niin yleensä johtopäätös.. noh, ontuu.
Teoriaketjun jokaisen vaiheen tulisi mielestäni olla validi jokaisen toisen vaiheen kanssa. Eli teorioita pitää pystyä lukemaan missä tahansa järjestyksessä niin, että ne säilyttävät logiikan ja totuuden. Salaliittoteorioissa on yleensä joku vaihe, joka on keksitty, ts tuulesta temmattu tai hurjasti liioiteltu.
 
vierailija
Näiden salaliittoteorioihin uskovien kannattaisi ehdottomasti lukea Tom Phillipsin kirja Paskapuheen lyhyt historia TOTUUS. Kirja kuvaa hyvin kuinka täydellisestä kusetuksesta ja vitsistä voi tulla kivenkova totuus.
 

Yhteistyössä