Saisinko Suomessa palvelua myös suomenkielellä, kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suivaantunut

Vieras
Käytän lasta terveyskeskuksessa lääkärissä. Lääkäri on intialainen. Hän puhuu kyllä suomea, mutta tuntuu ettei oikein itsekkään ymmärrä puhumaansa. Emme ymmärrä toisiamme. Ehdotan englannin kieltä. Lääkäri ymmärtää asiamme hieman paremmin, mutta emme edelleenkän pysty keskustelemaan kovin hyvin. Mietin mitenköhän vanhukset pärjäävät vastaavissa tilanteissa.

Vien lapset päiväkotiin. Ryhmässä onkin paikalla ainoastaan venäläinen hoitaja ja ulkomaalainen harjoittelija. Molemmat puhuvat suomea, mutta eivät ymmärrä sitä. Yritän selittää asiani, mutta totean lopulta että taitaa olla parempi soittaa myöhemmin ja yrittää saada suomalainen hoitaja puhelimeen.

Äitini luona käy kunnallinen kotihoito. Paikalle saapuu musta mies joka puhuu muutaman sanan suomea, mutta ei ymmärrä kun äiti yrittää kysyä koetuloksiaan. Äiti ei halua, että vieras mies rasvaa hänen jalkansa ja laittaisi tukisukat jalkaan. Jää nekin vähät hommat tekemättä.

Tässä muutamia esimerkkejä nykysuomesta. Samaan aikaan käydään keskustelua siitä, pitäisikö suomenruotsalaisten saada palveluja ruotsiksi maassa jossa edes valtaväestö ei aina saa palvelua omalla äidinkielellään.

On hienoa, että maahanmuuttajat työllistyvät. Mutta se ei saisi johtaa tähän. Paikalla pitäisi aina olla edes yksi suomenkielinen työntekijä saatavilla. Ei riitä, että osaa puhua suomea vähän - sitä pitäisi myös ymmärtää.

Menisinkö siis intian, somalin vai kenties venäjänkielen kurssille?

Mä käytän nykyään vain yksityisiä lääkäripalveluja juuri tämän kielikysymyksen takia. Alkoi tarpeeksi ituttamaan terkkarin kielitaidottomat poppamiehet.

Mitä häh, eihän mamut töissä käy...

Terveyskeskuslääkäreistä on pulaa. Hoitoalalla töitä riittää myös, työntekijöistä on alueittain pulaa. Eli periaatteessa se menee niin että tarjolla on joko ei oota tai intialainen lääkäri/venäläinen hoitaja.

Mee aapee takaisin hommafoorumille. Parempi kai se on että edes se musta mies suostuu tekemään alipalkattua ja -arvostettua kotihoitotyötä kuin se että äitisi ei saisi minkäänlaista kotipalvelua.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Kuvatuissa tapauksissa kyse lienee vaihtoehdoista a. palvelua kuvatulla tavalla b. palvelua ei lainkaan eli julkinen sektori on niin alipalkattu, että nykyisillä työmarkkinoilla osaavat (myös kieltä) työntekijät menevät muualle.

Ainoa ratkaisu tilanteeseen olisi lopettaa kaikki turhat tuet (kotihoidontuki, tarveharkintaiset jne) eli pakottaa laiskat loiset töihin.

Sen olen huomannut ettei suomalaisille kelpaa mikään! Ymmärrän kyllä tuon kieliongelman. Mutta sitten kun ne ei käy töissä ovat sossupummeja. Eli kumpikaan ei kelpaa suomalaiselle.

Olen muuttamassa Lappeenrantaan opiskelujen takia ja kysynkin minkälainen k.o paikka on paikkakuntana? Ihmiset? Saako Lappeenrannasta asunnon miten nopeasti?

Sen verran tiedän,että Lappeenrannassa on runsaasti ulkomaalaisia ja toisten mielestä on hankalaa saada palvelua Suomen kielellä ( en ole rasisti!)

[QUOTE="vieras";23199043]No huono säkä sulla vissiin sitten, kyllä mun kohdalle osuneet ulkomaalaiset lääkärit ja hoitajat on osanneet suomea ihan riittävästi.[/QUOTE]

Mun kohdalle (sekä potilaana että 'kollegana') on myös osunut sellaisia ulkomaalaisia lääkäreitä ja hoitajia, jotka joko puhuu sel-ke-ää kirjakieltä tai silkkaa Turun murretta :D

Ihan tottahan tuo on. Terveydenhuollossa otetaan tänäpäivänä töihin heti kaikki jotka vähänkin ovat tulossa. Mä tein keikkaa erään pk-seudun sairaalan vuodeosastolla.

Kolme lääkäriä: espanialainen, venäläinen ja kiertävä suomalainen. Sairaanhoitajat virolaisia, yksi 60v suomalainen, perushoitajat afrikkalaisia ja laitostyöntekijät vähän kaikkea kansaa. Meitä muutamaa suomalaista keikkalaista potilaat odottavat kuin kuuta nousevaa et kokevat tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi ja edes jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.

Minulla oli viimeksi virolainen lääkäri ja oikein hyvin selvittiin. Välillä toistin kyllä sanomani, mutta oikein hyvä lääkäri oli. Ymmärsimme toisiamme. Täällä usein neuvolalääkärinä virolainen tai venäläinen lääkäri. Hyvin ovat hommansa osanneet.

Tämä on arkipäivää täällä etelässä. Lääkäripula TODELLA kova tässä meidän kunnassa. Hyvä, että saadaan tänne lääkäreitä.

Mä olen aloittajan kanssa samoilla linjoilla. Ärsyttää myös se kun ei itse aina ymmärrä mitä lääkäri/hoitaja yrittää sanoa. Sitten ei kehtaa kauhean montaa kertaa kysyä "mitä?" ettei vaan loukkaa toista ja leimaannu suvaitsemattomaksi. Yksityisiä palveluja haluan karttaa mahdollisimman pitkään, jotta saamme säilytettyä kuntapalvelut. Valitettavasti tilanne on se että jos on kysymys jostain vakavammasta, niin yksityiselle on nykyään pakko mennä :(

Ahneet lääkärit ovat saaneet aikaan tämän kielitaidottomien lääkäreiden invaasion julkiselle sektorille. Lisää aloituspaikkoja lääkikseen, niin sitten kelpaa lekureille takahikiöiden ja jakomäkien terkkariviratkin.

Ihan tottahan tuo on. Terveydenhuollossa otetaan tänäpäivänä töihin heti kaikki jotka vähänkin ovat tulossa. Mä tein keikkaa erään pk-seudun sairaalan vuodeosastolla.

Kolme lääkäriä: espanialainen, venäläinen ja kiertävä suomalainen. Sairaanhoitajat virolaisia, yksi 60v suomalainen, perushoitajat afrikkalaisia ja laitostyöntekijät vähän kaikkea kansaa. Meitä muutamaa suomalaista keikkalaista potilaat odottavat kuin kuuta nousevaa et kokevat tulevansa kuulluksi ja ymmärretyksi ja edes jonkinlaista turvallisuuden tunnetta.

Missä sairaalassa noin huono tilanne?

[QUOTE="vieras";23199131]Eihän tässä ollut kyse mamuista vaan kielitaidosta.:D[/QUOTE]

Mutta kun mamut ei käy töissä niin mitään tuollaista kielitaito-ongelmaa ei voi edes olla....daa :xmas:

...lisänä vielä se, että lapsen päiväkotiryhmässä on omamme lisäksi 2 suomalaista lasta. Loput ovat sekalainen seurakunta, eli useista eri maista ja osa täysin "ummikoita".

Olen usein ottanut päiväkodissa keskustelunaiheeksi lasten kielen kehityksen. Minkälaista suomea suomalaiset lapset kohta puhuvat kun päiväkodissa voidaan puhua ainoastaan yksinkertaistettua suomea lapsille?

Joidenkin tutkimusten mukaan lapsen pitäisi ensimäisen kolmen vuoden aikana oppia ensin oma äidinkielensä ja vasta sen jälkeen toinen kieli.

Miksei meillä voisi olla enemmän ulkomaalaisille lapsille tarkoitettuja päiväkoteja, joissa työskentelisi ulkomaalaisia työntekijöitä? Suomenkieltä voisi opettaa kielikylpyinä ja vasta vähän isompina lapset siirtyisivät sekaryhmiin, joka takaisi myös suomalaisille lapsille suomenkielen kehittymismahdollisuudet.

En yhtään ihmettele vaikka valtaväestö hakeutuu pois maahanmuuttajien asuttamilta alueilta. On kurjaa kun ei löydy yhteistä kieltä. Miksei voida olla reilusti erilaisia kun sitä ollaan kuitenkin?

Monikulttuurisuus sinänsä ei ole pahasta, mutta joku raja pitäisi vetää siihen milloin integraatiossa mennään liian pitkälle kun se ei enään palvele ketään.

Jos oman kieliset päiväkodit eivät ole mahdollisia, niin todellakin pitäisi sirotella maahanmuuttajia ihan sinne suomenruotsalaistenkin asuttamille alueille. Niin, että päiväkodeissa ja kouluissa olisi edes puolet lapsista ja aikuisista suomalaisia.

Vielä toistaiseksi aion asua täällä. Tämä on kotini ja olen valmis tutustumaan maahanmuuttajiin, mutta haluan silti saada palvelua omalla äidinkielelläni ja haluan samaa myös lapselleni.

[QUOTE="vieras";23199161]Kottaisit joskus pysyä aiheessa. Kyllä me kaikki tiedetään sulla olevan tosi ihku musumies, joten ei sun tartte tuoda sitä aina esiin.:xmas:[/QUOTE]

Kuka toi esiin mun miehen? Sinä vai minä? :D

No joo, sulta meni vitsi ohi.

mieheni meni lääkäriin. Lääkäri oli venäläinen, joka toteti heti alkuun ettei puhu englantia ja tästä syystä se voisi olla ongelma. Hyvin ne pärjäsi Suomenkielelläkin mutta mieheni mielestä lääkäri ei todellakaan puhunut edes hyvää Suomea..

Suomi on vaan yksi vaikeimmista kielistä :D hyvä että joku viitsii sitä edes opiskella....

[QUOTE="vieras";23199039]Mee aapee takaisin hommafoorumille. Parempi kai se on että edes se musta mies suostuu tekemään alipalkattua ja -arvostettua kotihoitotyötä kuin se että äitisi ei saisi minkäänlaista kotipalvelua.[/QUOTE]

jep jep, ja sustako on ihan ok tämä nykytilanne? Ei nämä mitään helppoja asioita ole. Tottakai on hyvä, että maahanmuuttajat työllistyvät ja sitä kautta pääsevät osaksi yhteiskuntaa. Mutta olen silti sitä mieltä, että ensin pitäisi hankkia riittävä kielitaito.

Kotihoitoakin voisi kehittää siten, että varsinaisiin hoitotoimenpiteisiin pitäisi osata hyvin suomea - jo ihan potilasturvallisuuden vuoksi. Aputoimiin, kuten siivous ja pyykkihuolto voisi palkata huonompaakin suomea puhuvia. Nykyään vaan ei kunta hevillä näitä aputoimia tarjoa.

[QUOTE="niinpä";23199150]

Joidenkin tutkimusten mukaan lapsen pitäisi ensimäisen kolmen vuoden aikana oppia ensin oma äidinkielensä ja vasta sen jälkeen toinen kieli.

Miksei meillä voisi olla enemmän ulkomaalaisille lapsille tarkoitettuja päiväkoteja, joissa työskentelisi ulkomaalaisia työntekijöitä? Suomenkieltä voisi opettaa kielikylpyinä ja vasta vähän isompina lapset siirtyisivät sekaryhmiin, joka takaisi myös suomalaisille lapsille suomenkielen kehittymismahdollisuudet.

[/QUOTE]

Olen samaa mieltä siinä että täällä sais olla enemmän päiväkoteja niille joilla on myös toinen äidinkieli (muu kuin suomi/ruotsi). Täällä on vaikeeta löytää päiväkotia missä oikesti puhutaan PUHDASTA englantia ilman outoa aksenttia tai vääriä ilmaisuja.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä