saisiko apuja imetysdieetin kanssa

Eli tyttö on nyt 3 kk. Maidottomalla päästiin oireettomaksi, sitten oireet palailivat hiljakseen. En tiedä missä vika, oireeton on jos olen pelkällä possu - makaroni - kalkki -ruokavaliolla. Kokeilin perunan, ei käy. Vatsaoireet samana päivänä. Pari päivää välissä possu + makaroni, taas lähes oireeton. Tänään lounaalla riisiä ja illemmalla lammasta (kuvittelin että voisi sopia). Alkoi illalla vatsaoiret, lievempänä kuin perunalla.
Voiko olla että tyttö vain reagoi tuohon lampaaseen kun en ole aiemmin sitä syönyt? Jätänkö riisin toistaiseksi? Miten yleensä imetysdieetti pitäisi toteuttaa? Kuinka monta päivää altistusta, kuinka monta oireetonta pv välissä? Minusta on kummallista että tuo vehnä tuntuu käyvän mutta peruna ei. Eikö kotimaiset viljat ole yleensä maito, muna, soija listan seuraava jatke?
Hermo menee ja jotain muutakin syötävää kuin makaroni ja possu pitäisi keksiä pian. Mikä olisi hyvin siedetty?
 
Tuo imetysdieettaus on ihan oma taiteenlajinsa, josta mä en ole päässyt oikein selvyyteen. Meillä se kuvio meni niin, että pikku hiljaa tiputin ruokia pois ja dieetin kiristys auttoi aina hetkeksi ja taas oireilu palasi. Ilmeisesti tyttö allergisoitui koko ajan lisää ja kertaakaan me ei päästy jälkeenpäin ajatellen täysin oireettomaan tilaan. Tuon oman lapsensa oireilukuvion yleensä oppii tuntemaan ajan myötä. Mä en siis tiedä onko olemassa mitään ohjetta siitä, kuinka monta päivää täytyy altistaa imeysdieetin kautta ruokaa.

Jos sulla on tuo perussetti, jolla lapsi on oireeton, niin pidä se nyt kunnes oireilu laantuu. Sitten kannattaa lähteä laajentamaan dieettiä yksi uusi kerrallaan, jotta ei tule sekaannuksia. Itse varmaan pyrkisin nyt ensin oireettomuuteen ja sitten melko nopeassa tahdissa esim. viikon aikana yrittäisin löytää itselleni parit kolmet lisäsapuskat omaan ruokalistaani. Sitten, kun olisi oma ruokalista vähän paremmalla mallilla, voisi kokeilutahtia rauhoittaa.

Tuossa voi reagoida riisiin tai sitten lampaaseen. Periaatteessa ihan kaikelle voi olla allerginen, tuo maito, muna, kotim.viljat, soija -lista vaan niitä todennäköisyyksiä. Itse huomasin, että jostain tuli nopeammin ja ärhäkämpiä oireita kuin toisesta syömästäni ja siksikin oiretulkinta oli vaikeaa, eritoten kun sitä täyttä (tai edes lähelle) oireettomuutta mä en saanut aikaiseksi.

Meillä tuo peruna oli yksi suurimmista pahiksista ja siitä tulee edelleen oireet. Voisit kokeilla itsellesi jotain viljaa, esim. tattaria tai hirssiä. Minusta tattarista saa ihan asiallisen makuista puuroa ja se pitää nälkää. Voisit kokeilla myös bataattia tai persikkaa tai jotain marjaa. Mä kyllä ensin kokeilisin jotain, millä saa nälän pidettyä loitolla.

Sulla on niin suppea dieetti jo, että itsesi kannalta sitä olisi todella tärkeää saada laajemmaksi mahdollisimman pian. Toivottavasti oireilu riisistä tai lampaasta, kummasta nyt tulikin laantuisi pian ja pääsisit laajentamaan ruokalistaasi. Jos dieetti alkaa olla ylivoimainen, kannattaa kokeilla sopisiko joku erityiskorvike. Se on aina äidistä kiinni, kuinka paljon jaksaa dieetata ja miltä se itsestä tuntuu. Itse koin dieettauksen todella raskaana, lähinnä varmasti siksi, etten saanut dieetistä toimivaa.
 
Kiitos neuvoista NallePuh82. Pitää kuitenkin todeta että en pärjää tämän kanssa. Lääkäriaika varattu perjantaille. Kotimaiset viljat vaihdettu tattariin ja hirssiin. Ylättävästi mikä tahansa maistuu hyvältä kun ruokavalio on käynyt niin suppeaksi. Voi myös tietty johtua siitä että nyt voi surutta heittää niin paljon sokeria puuron sekaan kuin huvittaa... Ei pelkoa lihomisesta. Söin kuitenkin eilen pitkästä aikaa kalaa ja tänään on tyttö sitten puklannut ihan älyttömästi, nukkunut huonosti ja piereskellyt pahaa hajua. Toivottavasti nukkuu yön hyvin. Ja toivottavasti oli se kala eikä bataatti tai tattari joita söin tänäänkin...
 
Lääkärille hakeutuminen on kyllä todella hyvä idea tuossa vaiheessa. Allergologi on oleellinen osa allergian hoitoa ja suppeaa imetysdieettiä ei kannata pidemmän päälle pitää yllä omin päin. Mä vähän luulen, että tuo kala on oireiden takana! Toivottavasti tilanne rauhoittuu ja tyttö voi pian paremmin!
 
Imetysdieetillä olleena voin suositella, että käännyt nyt hyvissäajoin allergologin/ lastenlääkärin puoleen ja valmistaudut henkisesti jättämään imetyksen :| .Ei ole sinun eikä vauvan eduksi, jos olet noin suppealla dieetillä. Itse olin tiukalla dieetillä, mutta ei sitä kestänyt edes oma pää. Lapsella oli huomattavasti helpompi olotila kun jätin imetyksen ja siirryimme apteekin korvikkeisiin. :hug: Voimia.
 

Yhteistyössä