Sairauslomalle millä viikolla olette jääneet viime aikoina?

  • Viestiketjun aloittaja Wanha Wirsu
  • Ensimmäinen viesti
Wanha Wirsu
Tästä on voitu jo keskustella tällä palstalla, mutta en itse löytänyt asiasta viestejä. Onko yleistä jäädä n.raskausviikolla 26 pois töistä? Vai onko lääkärit/kela tiukentanut kantaa sairauslomaan kaksosodottajilla?
 
Itse myös oletin, että tuo noin rv 26 olisi tuplaodottajille ihan normaali aika siirtyä sairaslomalle, etenkin jos kokee sen itse tarpeelliseksi. Mutta ei se niin omalla kohdalla mennytkään, vaikka minulla olikin jo supistuksia. Todettiin vaan aina äippäpolilla, että katsotaan sitä asiaa sitten kuukauden päästä seuraavalla kontrollikäynnillä. Menin sitten rv 27 päivystykseen, kun supistuksia oli jatkuvasti ja vatsa kovettui niistä ja kipeytyi, ja halusin varmistua, ettei kohdunsuulla tapahtunut mitään. Myös nukkuminen oli tästä syystä aika tuskaisaa. Onneks mitään ei ollut tapahtunut ja silloin sain itse sitä erikseen pyytäessäni 3 viikkoa sairaslomaa, ja lääkäri vaan totesi, että sitten sen jälkeen voit katsoa miten se työnteko sujuisi taas. Rv 30 siis! No supparit ei siitä mihinkään ole kadonneet ja sain neuvolasta ensin 1 viikon lisää saikkua ja sitten viime viikolla äippäpolin kontrollikäynnillä loppuun saakka, eli äippäloman alkuun, johon on nyt siis kuukausi aikaa. Tällä kertaa kohdalle osui lääkäri, joka ensin oletti, että olen jo loppuun saakka saikulla ja sitten ihan itse ehdotti, että kannattaisi kyllä jäädä. Enkä pannut hanttiin, sillä jaksaminen on rajattua ison vatsan kanssa ja turha on riskeerata ja synnyttää maailmaan pienenpieniä keskosia töissä ahertamisen vuoksi.

Joten itsellä ei toiminut tuo käytäntö, että kaksosraskaudessa jäädään "automaattisesti" sairaslomalle rv 26 paikkeilla, mutta tiedän, että monien kohdalla se menee juuri niin, ja jopa ihan lääkärin kehoituksesta. Toki tietty asiaan vaikuttaa raskauden eteneminen ja äidin ja vauvojen jaksaminen.
 
Mä jäin koulusta pois kaiketi joskus 25-26 vkon tienoilla, en nyt tarkkaan muista. Ei varsinaisesti ollut suurempaa vikaa, mutta koulussa oleminen väsytti niin perusteellisesti että oli viisainta jäädä suosiolla kotiin. Lääkärihän ei toki minulle saikkua myöntänyt, mutta opettajan kanssa sovin asian ja olin pois sitten hänen luvallaan. En kyllä mitenkään olisi jaksanut olla ison mahan kanssa koulussa enää äitiysloman alkuun asti!
 
Minä jäin oikeastaan vkolla 16+5, siis silloin sain ekan 3vkon saikun ja viikon olin töissä kunnes neuvolassa laittoi lääkärille ja lääkäri saikulle taas kolmeksi viikoksi. Sitten aina "joutui" pyytämään äippäpolilta että laittaa eteenpäin ja olisko ollut vkon 24+1 polilla kun laittoi äitiysloman alkuun.. (tai sitten se oli seuraava 28+1) en muista tätä enää..
(siis tästä vajaa vuosi aikaa ja dementia näin paha...?!?!? :LOL: )

Supistelut oli syynä mulla, silloin 20vkolla oli kaula vähän pehmittynyt ja pituutta 3cm..
Loppuun mentiin vkolla 38+0 äippäpolilla päättivät lähteä käynnistelemään (4cm auki).

Eli ei se ihan automaattista ole tuo saikku, kannattaa olla itse "aktiivinen" jos vähääkään tuntuu ettei ole hyvä olla..
Töitä ehtii tehdä myöhemminkin!


MUOKS: muistelin tarkemmin ja laskeskelin siis vika saikku oli vasta 28+1vkolla.
 
jäin viikolla 24 siihen asti sinnittelin vaikka oli jatkuvasti suppareita ja muutakin ongelmaa, mutta työyhteisö oli aika syyllistävä, samaan aikaan yhtä vauvaa odottava työkaveri oli joka paikassa huomauttelemassa et miten mä olen niiiin laiska ja valitan tyhjästä ja miten hienosti hän jaksaa...
no pojat syntyi sit jo rv 26 joten opis vaan pitäny kuunnella itteensä ja kehoaan ja jäädä vaan pois lepäämään niin ois voitu estää aika paljon tuskaa ja sairautta.
 

Yhteistyössä