Sairausloma F32

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "perhonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"perhonen"

Vieras
Kävin tänään työterveyslääkärillä, joka paukautti allekirjoittaneelle 2 viikkoa sairaslomaa ja lappuun koodin F32, eli masentuneita ollaan. Seuraavan kahden viikon aikana hyppäänkin sitten jatkuvasti kontrollissa niin lääkärillä kuin psykologilla purkamassa tuntemuksia.

Tuon sairasloman ilmoittamisen kanssa. Meillä on tosi pieni työyhteisö, enkä haluaisi alkaa selittämään kenellekään sairaslomani syitä. Riittääkö jos mieheni vie sairaslomatodistuksen esimiehelle/palkanlaskijalle ja sanoo et oon nyt si vähän aikaa pois töistä vai täytyykö mun soittaa hänelle lisäksi?

Tiedän meinaan että soittaessani tulee kauhea kysely syystä ja sitten kun en vastaa niin alkaa kauhea inttäminen. On vähän eri asia soittaa tästä kun siitä että on pari päivää pois kuumeen takia.

Olisiko kellään neuvoa miten toimia? Miten itse olette toimineet vastaavissa tilanteissa?

Mun ymmärtääkseni esimiehelläsi/työnantajallasi on oikeus tietää sairaslomasi syy. Ja sinun pitää sairaslomasta ilmoittaa töihin välittömästi. Sitä paits koska todistuksessa on koodi, saa työnantaja sen avulla selville sairasloman oikean syyn. Työkavereiillasi taas ei ole tätä oikeutta ja työnantajallasi on sinua kohtaan vaitiolovelvollisuus eli jos kiellät syyn kertomisen, täytyy työnantajan sitä kunnioittaa.

Itse en ole ihan vastaavassa tilanteessa ollut, minulla sairasloman syynä oli lapsettomuushoidot, joista en halunnut työkavereideni tietävän. Esimiehelle kelpaa myös kooditon todistus mutta tällöin ei voi saada sairasloma-ajalta palkkaa (tai jotkut maksaa kyllä vaikka koodia/selitystä ei oliskaan).

Toivottavasti teidän työpaikalla maksetaan sl-palkka F-alkuisista sairauksista. Minun entisessä työpaikassa ei maksettu. Taitavasti ne oppi työterveyslääkärit kirjoittamaan sitten muulla koodilla, kun asiasta siellä mainittiin.

Toivottavasti teidän työpaikalla maksetaan sl-palkka F-alkuisista sairauksista. Minun entisessä työpaikassa ei maksettu. Taitavasti ne oppi työterveyslääkärit kirjoittamaan sitten muulla koodilla, kun asiasta siellä mainittiin.

Kyllä vakavammista f-koodillisista sairauksista saa sairausloman palkkaa. Lievästi masentunut voidaan sen sijaan katsoa työkykyiseksi.

[QUOTE="perhonen";27362233]Aet - taidat tarkoittaa Z-alkuisia koodeja? Kyllä F-on ihan peruste palkanmaksulle.[/QUOTE]

Ei vaan meillä oli sekä että. Pomo oli täys "mulkero" ja teki aina kaikkensa työntekijöiden polkemiseksi. Kaiveli lakeja ja tes:jä. Kyllä työntekijätkin liittoon oli yhteydessä, mutta ei siellä voitu asian hyväksi mitään tehdä, koska palkan pidättäminen on ihan sallittua.

Pulju on sittemmin lopettanut, koska ei saanut enää palveluitaan myydyksi. Toimintakin kaatui juuri pomon sosiaalisten taitojen ja inhimillisyyden puutteeseen.

Ei se esimiehelle kuulu mikä sua vaivaa, vaan se kuin kauan oot pois. Sun täytyy itse ilmoittaa esimiehellesi poissaolosta, et voi laittaa ketään muuta tekemään sitä.

sinä itse toimitat sairauslomatodistuksesi työnantajallesi, ei sinun tarvitse syytä kertoa, työnantaja voi halutessaan ottaa sen itse selville juurikin tuon koodin avulla. Työnantaja taas ei saa kertoa työkyvyttömyytesi syytä eteenpäin.

Ei meillä ainakaan tartte saikkulappua työnantajalle näyttää ollenkaan. Suoraan työterveyshuoltoon. Toki pomolle pitää ilmoittaa saikusta mut syytä ei tartte kertoa (ja on kokemusta yhdestä työpaikasta, että kerroin pomolle arkaluontoisen saikin syyn ja pyysin, ettei puhuisi syystä muille. Kun palasin töihin, koko osasto tiesi syyn...)

[QUOTE="perhonen";27362328]Niin,lääkäri juuri tänä aamuna totesi allekirjoittaneen työkyvyttömäksi masennuksen vuoksi.[/QUOTE]

Ei se mene ihan noin... Vaikka olisikin sairauslomatodistus, niin se ei tarkoita automaattisesti sitä, että sl-ajan palkka maksetaan. Se lääkärintodistus on vähän kuin suositus.

Vakava masennus (F32.2) on sellainen sairaus, jolla työtuomioistuimen mukaan on oikeus sl-ajan palkkaan. Lievä masennus (F32.0) taas ei kaikissa tapauksissa tarkoita palkallista sl-lomaa.

Tällainen asia selviää, kun selvittää asian oman esimiehensä kanssa. Luulen, että yleisin käytäntö on se, että palkka maksetaan. jos on masennusdiagnoosi.

Lääkärin mukaan sain tuon koodin F32 sairauslomatodistukseen, kun yhden keskustelun perusteella ei voi vielä sanoa paljoakaan masennuksen asteesta. mutta kuulemma olisi kannattanut tulla juttelemaan jo aikaisemmin.Itselle oli vaan kova kynnys mennä, kun pelkäsin että omia tuntemuksia vähätellään. Äiti sitten sai puhelimessa suostuteltua menemään kun sanoi olevansa huolissaan ja toivovansa et meen edes käymään tk:ssa.

No nyt soitin töihin ja ilmoitin ne päivät kun on määrätty saikkua. Koitti esimies kysellä syytä, sanoin toimittavani todistuksen mahdollisimman pian, en sanonut mitään tarkkaa. Ihan hyvin se taisi mennä, esimies toivotteli sitten vaan voimia ja paranemisia.

[QUOTE="perhonen";27362914]Lääkärin mukaan sain tuon koodin F32 sairauslomatodistukseen, kun yhden keskustelun perusteella ei voi vielä sanoa paljoakaan masennuksen asteesta. mutta kuulemma olisi kannattanut tulla juttelemaan jo aikaisemmin.Itselle oli vaan kova kynnys mennä, kun pelkäsin että omia tuntemuksia vähätellään. Äiti sitten sai puhelimessa suostuteltua menemään kun sanoi olevansa huolissaan ja toivovansa et meen edes käymään tk:ssa.[/QUOTE]

No mikäli työnantajasi/pomosi ei ole ihan mulkku, niin tuskin on mitään ongelmaa.

Omalla kohdallani esimieheni ei edes halunnut tietää diagnoosia (f-koodillinen myös), vaan sanoi, että vie suoraan palkanlaskijalle. Puhuin kasvotusten eikä mitään tarvinnut selittää. Todella hienotunteisesti se hoidettiin. Uskon, ettei kukaan muu edes tajunnut mun olevan psyykkisesti sairas paitsi pomo ja palkanlaskija.

Kenen kanssa sitten puhutkin ja jos siellä on paljon juoruilua, niin itse muistuttaisin vaitiolovelvollisuudesta. Muut työntekijät ehkä aavistavat kuitenkin, mutta toivottavasti se ei vaikuta asemaasi työyhteisössä. Tärkeää on, ettei esimies lähde mukaan spekulaatioihin.

Yhteistyössä