sairaslomalle ennen äitiyslomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammali
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammali

Vieras
Hei!

Kuinka yleistä on jäädä sairauslomalle ennen äitiyslomaa ja saako sitä kuinka helposti?
Entä osaatteko sanoa maksetaanko sairaslomalta sama palkka kuin jos olisi töissä vai vähemmän?
Äitiysloma alkaa pian, mutta olen jo sen verran kipeä että tekisi mieli mennä lääkäriin pyytämään pariksi viikoksi saikkua. En tiedä kehtaanko.
Kiitos asiallisista kommenteista

Sairaslomaa saa helposti! Just juttelin tutun kätilön kanssa ja hän sanoi, että heti kun vähääkään ku siltä tuntuu, niin sairaslomalle. Tärkeintä on sinun ja vauvasi hyvinvointi! Ja palkka on ihan sama, vasta usean kuukauden sairasloma (en nyt mene vannomaan, mutta ainakin kuukauden voi olla menettämättä palkasta) vaikuttaa palkkaan. Eli nyt vaan menet sinne lääkäriin, sanot miten asia on ja nautit viimeisistä viikoista rauhassa kotona! Hyviä vointeja ja onnea synnytykseen! :)

edellinen oikeassa.sairaslomanpalkka maksetaan keksituntiansion mukaan ainakin meillä.mä jäin saikulle esikoisesta viikolla 29 ja ekan kerran meni kelan kautta palkka viikkoa ennen kuin äippäloma alkoi.mutta olin sitä ennen ollut saikulla yhteensä kuukauden selän takia mutta en kuitenkaan putkeen,joo saikkua vaan jos paikat kipeät.mulla ainakin vielä paikat hyvässä kunnossa mutta heti kun pahalta alkaa tuntua niin kyllä haen saikkua..

Tuo palkka-asia on ilmeisesti liittokohtaista. Meillä saa täyttä palkkaa sairaloma-ajalta kuudenkymmenen vuorokauden ajalta/kalenterivuosi. Olen opettaja.
Jäin kaksosraskauden vuoksi sairaslomalle lokakuussa viikolla 25 ja putosin 2/3 -palkalle noin viikoksi ennen vuodenvaihdetta, koska olin viime keväänä myös muutamia yksittäisiä päiviä saikulla ja ne tietysti laskettiin kokonaiskertymään.
Nyt vuodenvaihteesta laskuri taas nollaantui ja saan täyttä palkkaa äitiysloman alkuun saakka.. hassua.
Pari viikkoa saikkua ei varmasti vaikuta palkkaan sitä eikä tätä.

kuukauden yhtäjaksoisen sairasloman jälkeen siirtyy joko liiton sairaskassaan tai Kelan sairaspäivärahalle. PAM:illa esim. ei sairaskassaa ole, mutta kyllä ne palkkakonttorista sitten lähettää paperit jos niikseen on. Omaa kehoa kuunnellen kyllä kannattaa mennä lääkärin pakeille, ei itseään tarvi työn takia piiputtaa, ite oon ollut kuukauden päivät selästä saikulla rv 27+2

Ainakin kaupan alalla työsuhteen pituus vaikuttaa siihen, miten kauan maksetaan täyttä palkkaa.

Ja ilman muuta haet sairaslomaa, jos tuolta tuntuu. Se on parhaaksi sekä sinulle että vauvalle!

Yhteistyössä