sairaslomalle ennen äippälomaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskuneiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niiskuneiti

Vieras
Hei!

Kaipaisin kokemuksia ihmisiltä siitä, kuinka moni on joutunut ja miksi jäämään sairaslomalle, ennen varsinaista äitiyslomaa?
itse olen ammatissa, missä joutuu istumaan, joten huolestuttaa, miten sitä jaksaa/pystyy loppuun saakka istumaan ja vielä tekemään töitä.
Kiitos asiallisista vastauksista

oma äipplomani alko elokuun puolessavälissä ja sillon oli pirun kuuma ja olin väsynyt sekä lisäksi työpaikallani oli levotonta (lasten psykiatrinen osasto), joten kun näistä asioista mainitsin neuvolassa, niin olin reilu viikon sairaslomalla ennen varsinaista äitiyslomaa. Helposti käsittääkseni saa sairaslomaa, jos epäilee vähääkään omaa jaksamista ja lapsen parasta. riippuu tietysti aina paikasta. Mutta kannattee olla tarkkanna kuka kirjoittaa, sillä minulle kävi niin että olin kahdessa eri osassa saikulla ja neuvolaterkkari kirjotti aina laput, niin meijän talon sääntöjen mukaan pitää 3 pv:n jälkeen olla lääkärin kirjottama todistus ja multa jäi yhdestä päivästä se kiinni nii sai sitten jälkikäteen kissojen ja koirien kanssa selvitellä että kuka lääkäri kirjottaa sen jne.. Mutta nuriskaa neuvolassa jos siltä tuntuu! Loppuvaiheessa tarvitsee lepoa eikä kaameaa stressiä tai väsymystä!

Tein ihan ä-loman alkuun asti stressaavaa, istumatyötä. Oman voinnin mukaan tietty, mutta en kokenut, että olisin ollut niin uupunut, ettäkö ois tarvinnut saikulle jäädä

Mulla vuosiloma (22pv, määräaikaisuuden takia) alkaa 20.10 jonka jälkeen jään suoraan äippälomalle ja olen jo nyt joutunut selkäkipujen vuoksi olemaan muutaman viikon sairaslomalla. Eikä hyvältä näytä nytkään... Viikkoja nyt tasan 26. Teen siis istumatyötä, enkä koe sitä raskaaksi, mutta kovasta urheilu taustasta huolimatta ilm. lantion löystyminen on aiheuttanut alaselän kivut ja vaivat. Pitkä istuminen luo paineen tuntua ja ärstyttää selkää, jonka jälkeen sitä särkee todella, eikä kävely tahdo onnistua millään.. :-((( Mieluummin kyllä olisin kunnossa ja hommailisin kaikkea kivaa!!!

Juuri tuosta selkäsärystä olen muiltakin istumatyöläisiltä kuullut. Se vähän huolettaa.. Vaikka ei sitä kehtaa ihan helpolla saikulle jäädäkkään. täytynee kuitenkin ajatella omaa ja vauvan parawsta tässäkin asiassa.

Luulin että seisomatyö on raskasta eikä sentään istumatyö? Olen kuullut monen valittavan raskasta istumatyötään. Millaisia oireita saatte istumisesta?

Tällä odottajalla työ on kyllä niin hektistä, että ei paljoa ehdi mahaa tai muitakaan tuntemuksia miettimään. Nyt mennään rv 26 ja 9 viikkoa töitä jäljellä. Jos ei tuo lääkäri parin viikon päästä ole toista mieltä, niin töissä ollaan viimeiseen mahdolliseen päivään saakka.

Istumatyöläistä voi helpottaa paljon tukivyö! Suosittelen! Istuessa väsyy tosi paljon selkä, kyljet tuntuvat todella kipeiltä, kun kohtu kasvanut isoksi ja lapsi monottaa kylkiluihin. Pienet seisoskelut ja kävelyt välillä myös auttavat. Itse aloitan ensi viikolla äitiysloman ja olin välillä huolissani, kuin jaksaa. Mutta hyvin loppujen lopuks. Mutta kukin kuntonsa mukaan. Itse ainakin toivon, että ens viikon jälkeen kunto pysyis edelleen hyvänä, että kerkeis myös nauttia ä-loman aikana lenkeistä yms. puuhastelusta.

Itse jouduin jäämään sairaslomalle noin kymmentä päivää ennen oikeata äippälomaa. työni on seisomatyötä jossa ollaan liikkeellä koko ajan. joskus kiireestä johtuen ei voinut pitää taukoja silloin kun tuntuu että heikottaa niin pirusti.. yleensä päivän aikana yksi noin vartin ruokapaussi.. jep, ei tunnin ruokatunteja eikä kahta kahvipaussia, kuten joillakin onnekkailla :) mutta työn luonne on mitä on ja silloin ollaan tauolla kun asiakkaat antaa myöten. onneksi työnantaja kuitenkin kevensi työvuorojani loppua kohden helpommiksi, muutoin olisin joutunut jäämään jo aiemmin sieltä pois.

Täällä sama juttu, vaikka istumatyötä teenkin. Mitkä kahvi ja ruokatauot? Samalla tässä työn ohessa syön.. Kuuluu asiaan, enkä valita, mutta siksi nuo selkäsäryt ja sairasloma taitaa tulla kyseeseen täällä.. :(.

Lepäile ihmeessä selkäsi kuntoon ja muista, että tärkeintä on nyt masussasi asusteleva vauveli! Koita myös kylmäpussia siihen selkäsärkyyn. Mulla ainakin tulehdukseen auttoi :-)

Tänään viimeinen työpäivä ennen äippälomaa ja hyvin on mennyt. Kuvittelin, että kun ikääkin on reippaasti (42 v.) joudun jäämään aikaisin sairaslomalle, mutta onnekseni olen voinut hyvin. Ei oo ollut suurempia turvotuksia, verenpainetta eikä kauhean pahaa selkäsärkyäkään. Pari viime viikkoa olen ollut aika väsynyt ja ottanut noin tunnit torkut töiden jälkeen, mutta muuten olo ihan jees. Eli omaa oloaan kannattaa kuunnella ja kertoa tuntemuksistaan neuvolassa. Mitään urhoollisuusmitalia ei kannata tavoitella, vaan voinnin mukaan.

Jouduin jäämään istumatyöstä (sairaalan tekstinkäsittelijä, eli n.8 h tietokoneen ääres) 3.8 sairaslomalle ja äippäloma alkaa 16.9, joten n. 6.5 viikkoa ennen. Oireina oli ettei löytynyt mitään ergonomista istuma-asentoa, puolen tunnin istumisen jälkeen jalat meni turraksi, ku joutu istumaan etukumarassa, sillä jos olisi istunut normaalisti selkänojaan nojaten alkoi ahdistamaan henkeä. Jaloittelukaan ei auttanut, vaan heti ku meni takasin tekemään töitä alkoi oireet taas.

Ensimmäisen kanssa ei ollut mitään. Oli seisomatyötä 9tuntia päivässä. Toisen kanssa jouduin jäämään n.2kk ennen ä-lomaa, koska työssä jouduin kantamaan tavaroita ja kyykisteleen, ergonomiasta ei tietoakaan.. sekä portaita kulkemaan ylös alas. Selän takia siis saikulle. Ei töiden jälkeen pahemmin kävelty ja varsinkaan istumaan en pystynyt.

Pari vkoa aikaisemmin ja istumatyöstä myös. Päätteellä 8h tuntia joten ergonomian PITÄISI olla hyvä mutta kaikki tietsikalla istujat tietävät kuinka käy.. ;D Selkä ei kestänyt istumista ja jalat turposi haloiksi.
Muistakaa pitää taukoja. NE ON LAKISÄÄTEISET, joten ihan turhaan kidutte.Tiedän että jossain paikossa ei ole tapana...ja voi tulla ongelmia, mutta silti.

Yhteistyössä