Sairaslomalla irtisanoutuminen,miten menee lomarahat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viivi"

Vieras
Kyseessä yksityisen sosiaalipalvelualan työsopimus.Miten menee siis jos irtisanoudun sairaslomalla,eikai työnantaja voi vaatia pitämään lomaa 1kk vaan maksaa pitämättömät lomat rahana?Kun ei voi olla sairaslomalla ja lomalla yhtäaikaa?

Olen ollut saitsulla kohta vuoden ja en irtisanoudu , ennen kuin uuden paikan saan - palata en haluaisi vanhaan jossa siis vakipaikka työsuhdetta takana kolmisen vuotta.Miten irtisanoutuminen pitkän sairasloman aikana - Irtisanomisaika on 1kk. Pitämättömiä lomiakin on..

Lusmut, pinnarit, saikkuilijat. Siinä yhteiskunnan riesa. Me ahkerat työtätekevät saamme hoitaa heidänkin hommansa. Ei ihme, että väsymme. Mutta tyhmiähän me ollaan kun hoidetaan saikkuilijoiden hommat, se on kuultu.

[QUOTE="Kyllästynyt";25529838]Lusmut, pinnarit, saikkuilijat. Siinä yhteiskunnan riesa. Me ahkerat työtätekevät saamme hoitaa heidänkin hommansa. Ei ihme, että väsymme. Mutta tyhmiähän me ollaan kun hoidetaan saikkuilijoiden hommat, se on kuultu.[/QUOTE]

Tämä nauratti ja vähän hipaisi itseänikin. Ei kaikki (läheskään) sairaslomalla olevat ole mitenkään lusmuja. Joukossa on varmasti hyvinkin ahkeria ja työlleen omistautuvia työntekijöitä. Voi olla joskus vaikeata rajata sitä työmäärää, mikä on terveydenkin kannalta sopiva. Sairaslomalainen ei ole vastuussa, eikä heitä pitä "syyttää" esimerkiksi sinun työmääräsi lisääntymisestä ja väsymisestäsi. Jokainen vastaa omasta työhyvinvoinnistaan itse, liikaa työtä ei pidä kenenkään tehdä. Esimies on aika merkittävässä roolissa, miten hän järjestää sairaslomalaisen työt muiden kesken vai palkkaako sijaisen...

[QUOTE="Kyllästynyt";25529838] Me ahkerat työtätekevät saamme hoitaa heidänkin hommansa. Ei ihme, että väsymme. [/QUOTE]

Olin ahkera, ylitunnollinen työtätekevä. Väsyin ja romahdin totaalisesti. Nyt olen sairauslomalla. Olenko siis lusmuilija?

[QUOTE="vieras";24488845]Lomakaudelle kuuluvat pitämättömät lomat voidaan velvoittaa pitämään - ei ole pakko maksaa rahana.[/QUOTE]
Mutta jos on sairaslomalla (sairaus alkanut ennen loma-ajan alkua), niin silloin loma siirtyy. Jos työsuhde päättyy, eikä ole ehtinyt pitää lomaa, niin ei ole muita vaihtoehtoja kuin maksaa rahana.

Itselläni on ainakin mennyt näin. Olin määräaikaisessa työsuhteessa ja jäin sairauslomalle kuukautta ennen työsuhteen päättymistä. Oli tarkoitus, että loma pidetään työsuhteen aikana, mutta kun en pystynyt pitämään sitä, niin sain viimeiseltä kuukaudelta täyden palkan ja lomat maksettiin kaikki rahana.

Yksityisen sosiaalipalvelualan tes on siinä mielessä hyvä että sen mukaan saa lomarahan myös lomakorvauksesta jos vain työsuhde on kestänyt yhdenjaksoisesti vähintään 4 kk, kun noudattaa irtisanomisaikaa eikä työsuhdetta pureta. Kertyneitä lomia toki voidaan määrätä pitämään jos sairasloma päättyy ennen irtisanomisajan päättymistä.

Hei,

Miten menee tässä tapauksessa, kun on lähtenyt sairaslomalle ja irtisanoutunut sairasloman aikana. Sairasloma ja irtisanoutuminen päättyy samana päivänä.Kesäloman piti alkaa irtisanotumispäivänä ja siitä on maksettu lomaraha jo aiemmin.Kesäloma tietysti siirtyy jos on sairaslomalle lähtenyt aiemmin kun loma on alkanut, eikö?

Jääkö tästä kesälomasta vielä maksettavaa, normaali palkka kun on sairaslomalla vai miten?

Talviloma pitää tietysti maksaa+ uudet kertyneet vuosilomat

Yhteistyössä