Sairaslomakäytännöt lapsen sairastaessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Lex

Aktiivinen jäsen
25.12.2005
6 572
2
36
Onko kenenkään työpaikalla sellaista käytäntöä, että lapsen sairastaessa sinun tulisi esittää lapsen saikkulapun lisäksi kirjallinen todistus puolisosi työssäolosta omalta poissaoloajaltasi?

Miehen työpaikalla nykyään on keksitty tällainen kummajainen, ja se todentotta vaikeuttaa meidän perheessä asioita ja aika tavalla.
Ennen kuin vedätte herneet nenään lisään vielä, että tarkoitus ei todellakaan ole hämätä yhtään ylimääräistä palkallista vapaata keneltäkään, vaan probleema on seuraava;

Minä teen päivävuoroa aikavälillä 8:30-19:30, mies taas pääasiassa yötyötä.
Jos ja kun mieheni haluaisin välillä jäädä kotiin hoitamaan lapsia jommankumman sairastaessa, se ei ole mahdollista koska minä tietenkin olen (yöllä) kotona kun hänellä taas olisi työaika.
Eli työnantajan näkemyksen mukaan hän voisi yhtä hyvin olla yöt töissä ja päivät hoitaa lapsia minun ollessani töissä.

Olen itse joutunut olemaan puolen vuoden aikana yli 6 vkoa pois töistä sairastamisten takia, joten olisi todella kohtuullista myös minun työnantajaani kohtaan jos mies voisi vuorostaan ottaa osaa saikkuihin.

Lisäksi mies on työpaikallaan n. 1/20 joka sitä samaa työtä voi tehdä, minulla on vain 1 samaa tehtävää tekevä työkaveri, joten poissaoloni vaikuttaa AINA myös toisen vuoroihin. Joskus joudumme jopa sulkemaan työpisteen.

Kurjaa.

On ollut. Tosin mun kohdallani riitti ilmoitus, että olen yksinhuoltaja. Siihen maailmanaikaan lasta sai jäädä hoitamaan samassa taloudessa asuvat vanhemmat, etävanhemmalla ei siis moista oikeutta ollut.

olen kuullut käytännöstä,mutta ei meillä ole käytössä..ehkä siinä tapauksessa,jos aina vain toinen vanhempi olisi hoitamassa usein sairastavaa lasta,niin pitäisi antaa selvitys,miksei toinen vanhemmista voi hoitaa välillä..

Kurja tilanne. Mutta oikeasti sinä et saisi olla palkallisilla sairaslomilla kun miehesi on kotona. Jos ihan virallisesti mentäisiin niin sinä menet töihin ja miehesi hoitaa lapset/lapsen yövuoron jälkeen. Ja tämä kyllä löytyy ihan työehto sopimuksesta en sano tätä ilkeyttäni tai muuten. Toi sairaanlapsen hoito on ihan syvältä..

Olen kuullut että muuallakin olisi vaadittu todistusta puolison työajasta. ja jos vaimo teki yötyötä ja siis päivät kotona mies ei voi olla hoitamassa kotona lapsia. Toki vaimo voi valvoa yöt ja päivät töitä tehden lapsia hoitaen

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25573651:
On ollut. Tosin mun kohdallani riitti ilmoitus, että olen yksinhuoltaja. Siihen maailmanaikaan lasta sai jäädä hoitamaan samassa taloudessa asuvat vanhemmat, etävanhemmalla ei siis moista oikeutta ollut.

Etävanhemmalla ei nytkään ole oikeutta jäädä palkalliselle sairaslomalle.

Niinhän se on. Jos toinen vanhemmista on kotona, hän hoitaa lapset. Eli yöllä hoidat sinä, päivällä miehesi. Eihän miehesi voi jäädä kotiin silloinkaan sairaan lapsen vuoksi jos sä olet lomalla, tai toisinpäin. Meilläkin edellisessä työpaikassa oli siinä vapaa-anomuksessa sellainen kohta jossa kysyttiin puolison työpaikka ja onko hän ollut töissä ko. aikana.

[QUOTE="vieras";25573668]Etävanhemmalla ei nytkään ole oikeutta jäädä palkalliselle sairaslomalle.[/QUOTE]
Palkattomalle kaiketi nykyisin jo on? Tosin voin olla väärässäkin.

[QUOTE="vieras";25573660]Kurja tilanne. Mutta oikeasti sinä et saisi olla palkallisilla sairaslomilla kun miehesi on kotona. Jos ihan virallisesti mentäisiin niin sinä menet töihin ja miehesi hoitaa lapset/lapsen yövuoron jälkeen. Ja tämä kyllä löytyy ihan työehto sopimuksesta en sano tätä ilkeyttäni tai muuten. Toi sairaanlapsen hoito on ihan syvältä..[/QUOTE]No onpas kyllä harvinaisen mahdoton yhtälö. Onneksi oma työnantajani ajattelee tässä asiassa maalaisjärjellä, ja ihmetteli kovin kun tuli puhetta tuosta "todistuksesta".
Meillä on vielä niinkin joustavaa, että omalla saamme omalla ilmoituksella pitää 3 päivä omaa tai lapsen saikkua palkallisena.
Joustavamman työnantajan niskaan ne kustannuksen näyttävät tässäkin tapauksessa siis kaatuvan. Ahneet sen kuin porskuttaa =)

No onpas kyllä harvinaisen mahdoton yhtälö. Onneksi oma työnantajani ajattelee tässä asiassa maalaisjärjellä, ja ihmetteli kovin kun tuli puhetta tuosta "todistuksesta".
Meillä on vielä niinkin joustavaa, että omalla saamme omalla ilmoituksella pitää 3 päivä omaa tai lapsen saikkua palkallisena.
Joustavamman työnantajan niskaan ne kustannuksen näyttävät tässäkin tapauksessa siis kaatuvan. Ahneet sen kuin porskuttaa =)
Usein kyse on siitä, että työnantaja joutuu kiristämään todistusvaatimuksiaan poissaolojen väärinkäytösten vuoksi. Valitettavasti se tasapuolisuuden nimissä koskee kaikkia eikä vaan niitä, jotka väärinkäytöksiin ovat syyllistyneet.

Ikävä kyllä laki on työnantajan puolella tässä asiassa. Meillä mies kysyi juuri tuota samaa luottamusmieheltään, joka puolestaa selvitti asiaa liitosta. Siis että onko miehellä oikeutta olla sairaan lapsen hoitovapaalla yövuorossa ollessaan, jos äiti tekee päivätyötä. Lain mukaan ei ole oikeutta. Joko miehen on jaksettava valvoa, oltava palkattomalla vapaalla tai hommattava joku ulkopuolinen hoitaja.

Tästä olen jo aiemminkin purnannut tällä palstalla, koska se on epäoikeudenmukaista. Mies ei ehdi nukkumaan tarpeeksi, jos jäisi hoitamaan sairasta lasta. Mielestäni jokaiselle pitäisi taata vähintään 8 tunnin lepoaika vuorokaudessa. Luulisi työantajankin tajuavan, että se on myös työantajan etu, ettei töihin tule yliväsyneitä ihmisiä sössimään hommia. Valitettavasti näin ei ole.

Minun työanantajni ei onneksi ole vaatinut todistusta miehen työvuoroista, joten minä olen pääsääntöisesti hoitanut lapsia. Sen verran olen vittuuntunut tilanteeseen, että mies saa olla tästä lähtien aina päivävuoroviikoillaan hoitamassa sairaita lapsia ja tarvittaessa jää sitten omalle saikulle, koska saavat olla 3 pv poissa ilman lääkärintodistusta.

Lainsäädännössä on mielestäni tässä iso epäkohta.

Miehen työpaikalla ko. käytäntö, eli jos mies kotona hoitamassa lapsia niin minulta oltava todistus että olen ollut töissä. Ja kun itse olen esimies niin pitää todistukset tilata palveluesimieheltä eri paikkakunnalta..

Jos ap:n työntantaja olisi fiksu, niin se kirjoittaisi ap:lle sellaisen todistuksen, että tämä on yöllä töissä, jolloin mies saa yöt vapaaksi.

Pitääkö siinä todistuksessa tosiaan olla myös kellonajat?

[QUOTE="Sanna";25573814]Jos ap:n työntantaja olisi fiksu, niin se kirjoittaisi ap:lle sellaisen todistuksen, että tämä on yöllä töissä, jolloin mies saa yöt vapaaksi.

Pitääkö siinä todistuksessa tosiaan olla myös kellonajat?[/QUOTE]

On oltava kellon ajat! Ja tuskin sitä kukaan työnantaja alkaisi valehtelemaan että missä vuorossa työntekijä on ollut, varsinkaan alalla jossa ei tehdä yövuoroja!!!

[QUOTE="juu";25573832]On oltava kellon ajat! Ja tuskin sitä kukaan työnantaja alkaisi valehtelemaan että missä vuorossa työntekijä on ollut, varsinkaan alalla jossa ei tehdä yövuoroja!!![/QUOTE]

Jos haluaa, että työntekijä voi olla töissä, niin silloin kannattaa valehdella. Onhan se epäreilua, ettei puolison työnantaja joudu lainkaan kärsimään lasten sairastelusta.

[QUOTE="Sanna";25573850]Jos haluaa, että työntekijä voi olla töissä, niin silloin kannattaa valehdella. Onhan se epäreilua, ettei puolison työnantaja joudu lainkaan kärsimään lasten sairastelusta.[/QUOTE]
No näistä vanhemmuuteen liittyvistä kustannuksista ja niiden jakamisestahan on puhuttu jo vaikka kuinka kauan, mutta jostain syystä :whistle: miesvaltaisilla aloilla ei asiasta oikein tykätä.

[QUOTE="Sanna";25573850]Jos haluaa, että työntekijä voi olla töissä, niin silloin kannattaa valehdella. Onhan se epäreilua, ettei puolison työnantaja joudu lainkaan kärsimään lasten sairastelusta.[/QUOTE]

No ei se asia nyt ainakaan valehtelemalla ratkea =)

Pyysin miestä ottamaan selville, haluavatko kellonajallisen selvityksen vai riittääkö päivämääräkohtainen. Ei saanut vielä oikein mitään vastausta.

Mutta oikeastihan ap:lläkään ei olisi oikeutta olla pois töistä kun mies on kotona päivät!

Ja minä en aainakaan esimiehenä kirjoittaisi valheellisia aikoja työntekijän todistukseen, varsinkaan valehteleisi että on ollut yövuorossa kun meidän toimipaikassa ei edesole yövuoroja!

Myös äidin työnantaja voi alkaa vaatimaan todistusta isän työvuoroista, jolloin myöskään äiti ei saisi sairaslomaa, isähän on kotona äidin työvuorojen aikaan.

Oikeastaan samalla periaatteella voisi ottaa lapset pois päivähoidostakin, kun se isä kuitenkin vaan makaa siellä kotona kaikki päivät.:xmas:

Kuten sanottu, onneksi mulla ei ole oman työnantajani kanssa vastaavaa ongelmaa. Harmittaa vaan tämän puulaakin puolesta jokainen poissaolo.

[QUOTE="juu";25573899]Mutta oikeastihan ap:lläkään ei olisi oikeutta olla pois töistä kun mies on kotona päivät!

[/QUOTE]

Tämä on totta.

Ei ole ihmekään, että vanhemmat palavat loppuun tai sekoavat ja tappavat koko perheensä, kun ei edes laki puolla riittävää lepoaikaa sairaan lapsen vanhemmille tasapuolisesti.

Yhteistyössä