Sairaslomaa ennen äitiysloman alkua? Miten helposti saitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukka.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukka.

Vieras
Meillä LA 1.6. ja nyt alkaa olla selkävaivoja siinä määrin, etten jaksa istua koko päivää (toimistohommissa) eikä jaloittelukaan auta. Pitäisi päästä lepuuttamaan selkää makuuasennossa vähän väliä. Joku puhui, että olisi ollut 3kk sairaslomalla selän takia ennen äitiysloman alkua..

Miten helposti selän takia saa sairaslomaa ja minkälaisia aikoja? Onko kokemusta?

Olin koko raskausajan saikulla, kun oli niin suuri keskenmenon riski alusta lähtien ja työ olisi vaarantanut raskauden. Aika helposti saa saikkua raskaana ja varsinkin selkävaivoista. Tsemppiä! Raskaus on kivaa silloin kun ei satu minnekään :D

Miten tuo noin pitkä sairasloma vaikuttaa palkkaan, siis ei kai ilmeisesti koko ajalta makseta palkkaa. Itselläni selkävaivojen lisäksi kivuliaita supistuksia, mutta olen yrittänyt vielä ainakin toistaiseksi sinnitellä töissä.

Helposti saa varsinkin selän takia. Mulle oikein tyrkytettiin saikkua puolesta välistä alkaen, vaikkei mitään vaivoja ollutkaan. Lähinnä kai pitkän työmatkan takia(140km/suunta). Reippaasti vaan neuvolaan, ei itseään kannata kiusata tollaisen takia! :)

Miten tuo noin pitkä sairasloma vaikuttaa palkkaan, siis ei kai ilmeisesti koko ajalta makseta palkkaa. Itselläni selkävaivojen lisäksi kivuliaita supistuksia, mutta olen yrittänyt vielä ainakin toistaiseksi sinnitellä töissä.

Samasta vaivasta saadusta sairaslomasta maksetaan palkkaa 3kk:n ajalta. jos vaiva vaihtuu niin taas 3kk. mutta esim. jos jään nyt sairaslomalle selkävaivan takia niin saan 3kk ajalta palkkaa, sitten se loppuu.

Mitä jos kokeilet ensin vaikka 2-3 viikkoa. Mulla se auttoi, tosin sen jälkeen alkoi ä.loma. Mutta 3kk vaikuttaa taloudellisesti jo aika paljon.

tää on nyt taas tätä että joku kysyy simppelin kysymyksen ja sen sijaan että vastais siihen niin joku valopää tuee neuvomaan jotain muuta. mutta teen sen silti. ensin siis pitänee kaikki muut keinot koittaa, sitten vasta saikkua. jos sulla vaan on jonkinlainen työterveys, niin ota sinne yhteyttä, sieltä mahdollista saada fysioterapeutti katsoon työasentoja yms. lisäksi fysioterapiassa kannattaa opetella mmitä selkä ja atsalihasjumppaa voit tehdä raskauden aikana. minulla jumppa+ säännöllinen uinti oikeasi auttoivat. lisäksi kesksutele pomon kanssa, onko mahdollista vaihtaa työnkuvaa niin että työ olisi vaihtelevampaa. lisäksi tietysti kipulääkitystä kuuluu koittaa.

tää on nyt taas tätä että joku kysyy simppelin kysymyksen ja sen sijaan että vastais siihen niin joku valopää tuee neuvomaan jotain muuta. mutta teen sen silti. ensin siis pitänee kaikki muut keinot koittaa, sitten vasta saikkua. jos sulla vaan on jonkinlainen työterveys, niin ota sinne yhteyttä, sieltä mahdollista saada fysioterapeutti katsoon työasentoja yms. lisäksi fysioterapiassa kannattaa opetella mmitä selkä ja atsalihasjumppaa voit tehdä raskauden aikana. minulla jumppa+ säännöllinen uinti oikeasi auttoivat. lisäksi kesksutele pomon kanssa, onko mahdollista vaihtaa työnkuvaa niin että työ olisi vaihtelevampaa. lisäksi tietysti kipulääkitystä kuuluu koittaa.

Juu, työnkuvaa ei voi toimistossa paljoa muuttaa - kaikki istuvat toimistotyössä. Työasento on tsekattu jo ennen raskautta, se on fine. Jumpat ei auta, olen aina ollut liikunnallinen.

Kipulääkkeitä en raskaana ollessani syö. Piste.

Muuten hyvä neuvo, mutta ei noita kipulääkkeitä todellakaan kannata raskausaikana syödä.

Minä kävin työterveysläkärillä raskausaikana juurikin selkäkivun takia. Lääkäri suositteli hierontaa ja kirjoitti Panacodia, sain yhden päivän sairaslomaa (viikonloppu oli tulossa).

Hierojalle en uskaltanut ison mahani kanssa mennä, mutta jumppailin ahkerasti ja kävin joogassa. Satulatuoli helpotti, ja tosiaan pidin paljon taukoja, kävelin ympäri toimistoa jne. Näillä eväillä jaksoinkin selkäni kanssa äitiysloman alkuun saakka, eikä sitä kipulääkettäkään tarvittu. Tsemppiä, jospa näistä löytyisi sullekin apua!

Eihän se mitään vaikuta. 3kk:lta maksetaan palkka - siltä ylimenevältä osalta sitten ei enää, mutta sitten alkaiskin äitiysloma.

Nii joo vuosi just alkoi ja saikku alkaa taas 0:sta.
Itse kyllä sinnittelin töissä melkoisten kipujen kanssa. Enkä suostunut syömään ku pahimpaan kipuun särkylääkkeitä. Mä olisin saanut olla saikulla koko syksyn, ensin pahoinvoinnin takia ja sitten iskiat... kipujen takia.

täällä oikein käsketään nyt että valittakaa vaan selkää niin pääsette lomalle lusmuilemaan!!

kyllä siihen tarvitaan joku lääketieteellinen syy eikä vaan epämukavuus että kasvatetaan mahaa täydella palkalla kotona.

täällä oikein käsketään nyt että valittakaa vaan selkää niin pääsette lomalle lusmuilemaan!!

kyllä siihen tarvitaan joku lääketieteellinen syy eikä vaan epämukavuus että kasvatetaan mahaa täydella palkalla kotona.
Selkäkipu on lääketieteellinen syy. Kaiken lisäksi sairausloma odottavalle äidille on halvempi ratkaisu kuin ennenaikaiset syntymät, lapsen sairaalahoidot ja kuntoutukset.

Mulla meni niin, että kirjoitettiin sairaslomaa neuvolasta aina 2-4viikkoa kerrallaan. Olin 2½kk sairaslomalla ennen äitiysloman alkua ja töissä samassa paikassa olin ollut 2v. Palkaa maksettiin 4viikolta ja loput kelan sairaspäivärahana.
Mulla syy oli supistelut, mutta eihän tuo varmaan syystä ole kiinni.

voi olla ettet saa tuolla saikkua kaikilta lääkäreiltä. Oireita pitäisi olla ehkä enemmän. Itselläni järkyt liitoskivut, yölläl 1-2tunnin välein vessaan, kävely vaikeaa, supistelua ja muita kipuja joten sairaslomaa sain jo 3kk ennen laskettua aikaa, mutta sekin oli lähellä etten saanut.

Minä sain juuri tänään ensimmäisen saikkulapun. Olen RV 27 ja työssä sairaanhoitajana erittäin raskaiden potilaiden kanssa ja 3-vuorotyössä. Myös paljon eristyspotilaita. kaksi viikkoa olen nyt sairauslomalla. Sitten tilanne katsotaan uudestaan.

Yhteistyössä