sairaanhotioalasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Marakatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
AMK-tutkinto kestää 3,5 tai 4 vuotta riipuen vähän millaisen tutkinnon suorittaisit. Itse opiskelin 3,5 vuotta sairaanhoitajaksi. Tykkään työstäni, mutta palkka ei todellakaan vastaa työn vaatimuksia. Ilman lisiä (siis yövuoroista ja viikonlopputöistä) palkka on n. 1800?/kk. Palkka kyllä riippuu vähän työpaikastakin esim. pääkaupunkiseudulla varmaankin parempi palkkataso. Töitä on varmasti tarjolla, isoimmissa kaupungeissa jo kova hoitajapula ja näyttää se levinneen tänne "periferiaankin". Jos tykkäät tehdä töitä ihmisten parissa ja pidät haasteisesta työstä, voin lämpimästi suositella opiskelua sairaanhoitoalalle!!

Jos kaikki kouluttaudumme sairaanhoitoalalle, vaikka palkka huono ja työolot huonot, kiire kova, vaatimustaso ja vastuu suuri, korvaus huono, niin eihän meidän työoloja tulla korjaamaan esim palkankorotuksella koskaan, kun tulijoita ja tekijöitä silti riittää. Nyt pitäisi alkaa "kiristämään" valtiota esim. ettei kukaan kouluttaudu enää alalle ja nykyiset hoitoalalla työskentelevät lakkoon. Muuten kun ei tässä mitään näytä tapahtuvan päättäjien taholta. Ei auta kun laittaa kova kovaa vastaan ja mennä äärimmäisiin tekoihin, muuten ei saa ala arvostusta milloinkaan.
Itse olen sairaanhoitaja enkä todellakaan ylpeä tästä tilanteesta, olisi pitänyt aikoinaan valita ala viisaammin.
ps.valitse sinä paremmin, nyt kun sinulla mahdollisuus

sh

Sairaanhoitajan tutkinto on siina hyva, etta tata ammattia voi harjoittaa lahes missa maassa vain, ja yleensa muissa maissa palkkataso on huomattavasti parempi kuin Suomessa. Raskastahan tama on seka henkisesti etta fyysisesti, mutta mina en voisi kuvitella tekevani mitaan muuta tyota.

Kymmenen vuotta sairaanhoitajana on kyllä vetänyt mehut irti ainakin miusta. Tykkään työstäni, mutta hemmetin raskasta tämä kyllä on. Nyt osaankin nauttia mm. tästä kotonaolosta ihan eri tavalla, kuin vielä esikoisen ollessa pieni....
Vuorotyö on se, jota nyt inhoan kaikkein eniten, eli miulla on edessä mission impossible - etsittävänä on päivätöitä, jota tällä alalla on vähän....
Kuitenkin pidän siitä, että saa olla ihmisten kanssa töissä, en osaisi istua konttorissa pyörittämässä papereita, vaikka kuinka tahtoisin.

Yhteistyössä