Sairaanhoitajat! Miten otatte sairaalassa vastaan sijaiseksi tulevan opiskelijan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vvvvieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vvvvieras

Vieras
Jos olette työpari? (sijaisella ei lääkelupia, ei avaimia, ei effica- yms. tunnuksia). Mennä viipotatte töihinne ja oletatte että toinen osaa tehdä hommat (opiskelija ei tunne sinua eikä työrutiinejasi, osastolla ollut viimeksi yli puoli vuotta sitten) vai sovitte rapsan jälkeen että hoida sä tämä ja tämä, mä teen tämän ja tämän ja mennään nämä sitten yhdessä-tyyliin (ja sanot että saa ja täytyy tulla kysymään jos jokin asia mietityttää)?

Mä olin ekaa kertaa sijaistamassa ja jäi niin paha maku suuhun. Työparini selvästi piti minua vain riippakivenä, vaikka yritin parhaani. Olisin tarvinnut ja halunnut ohjausta työpariltani, mutten sitä saanut. Kun kysyin jotakin, tuli vastaus hyvin epäystävällisesti. Harmittaa ihan vietävästi tuo päivä. Yritin kaikkeni ollakseni oma-aloitteinen ja ystävällinen, vaikken saanutkaan vastakaikua. Ihan nolla-olo oli kun vuoro loppui.

No jos oot menny sinne töihin etkä opiskelijaksi niin sitten pitäis tehdä niitä töitä, et voi vaatia koko ajan ohjausta...'

Mutta lohdutukseksi, alku on lähes kaikilla hankalaa eikä noita hommia opi kun vaan menemällä rohkeasti uudestaan sijaistamaan. Kysyä toki saa, älä masennu jos nyt oli nuiva kaveri

En mä tästä lamaannu. Aiemmissa työpaikoissa ja harjoitteluissa olen saanut aina hyvää palautetta niin henkilökunnalta kuin asiakkailta. Mutta en mä vielä ole tietotaidoiltani niin hyvä, että osaisin varmasti tehdä kaikki asiat. Enkä edes saa tehdä, kun en ole valmistunut enkä LOVEa ole tehnyt.

Sitä se valitettavasti joskus on. Ymmärrän sun paskafiiliksen, mutta toisaalta ymmärrän sitä vakkariakin. Sijaiset vaihtuu koko ajan. Vastuu omista ja toisten potilaista. Omat jää yleensä hoitamatta, kun pitää tiputtaa toisten lääkkeet ja auttaa koko ajan. Miksi ei ole omia tunnuksia? Meillä sijaisellakin tulee olla omat. Mä en päästä omilla tunnuksilla, kun en voi koko aikaa olla vieressä. Osastonhoitajan tulee huolehtia tunnukset! Mut veemäinen ei toki saa olla, eikä epäasiallinen. Siitä se lähtee sujumaan. Työn oppii tekemällä.

Yhteistyössä