Sairaanhoitajan koulutus 3,5 vuotta, terveydenhoitajan 4?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Siis noinhan se on, mutta kun tänään tutkiin seamk:n opiskelutarjontaa, niin mietin että totta kai kannattaa terveydenhoitajan koulutus. Se ei ole kuin puoli vuotta pidempi koulutus ja samalla saa sairaanhoitajan koulutuksen.

Mutta taitaa aika moni opiskella "vain" sairaanhoitajaksi? Vai luulenko väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja kuskus:
Alkuperäinen kirjoittaja onko:
sulla varaa sanoa, että "vain" sairaanhoitaja???

Minustakin tuo kuulosti vähän hassulta "vain" sairaanhoitaja.

Itse opiskelen sh:ksi eikä aikomustakaan th:ksi.

Ei ollut kyllä mitenkään tarkoitettu vähätteleväksi...Jos en olisi laittanut tuota vain sanaa heittomerkkeihin, niin sitten vasta herneet olisi vedetty nenään. :whistle:

Opiskelen sairaanhoitajaksi. Aluksi kiinnosti terveydenhoitajatutkinto, mutta panin yhteishaussa eka toiveeksi sh-tutkinnon, koska sinne on helpompi päästä. Pääsin sisään. Opintojen alussa oli mahdollisuus vaihtaa th -linjalle, kun paikka oli vapaana, mutta en halunnut enää ja nyt olen varma siitä, että terkkarin työtä en halua tehdä, vaan sairaanhoitajan.

Niin no, kaikki ei varmaan terveydenhoitajiksi halua? Ja aika monet terveydenhoitajiksi opiskelleetkin toimivat sairaanhoitajina, sairaanhoitajille kun on paikkoja enemmän kuin terkkareille.

Täällä löytyy yksi joka luki pelkästään sairaanhoitajaksi. Lähinnä siksi ettei terveydenhoitajan työ tuntunut kiinnostavalta ja sairaanhoidon puolellla kuitenkin oli monta suuntausta jotka vetivät puoleensa. En ole muuten lukuihmisiä joten en viitsinyt pidentää koulutusta yhtään sillä tiesin saavani näinkin haluamani työn.

Alkuperäinen kirjoittaja "vain" sairaanhoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja onko:
sulla varaa sanoa, että "vain" sairaanhoitaja???

No miten tuo olisi sitten pitänyt ilmaista?

Ehkä olen mäntti mutta en nähnyt tuossa mitään loukkaavaa.

Mä en kirjoittanut mitään loukkaavaa, mutta tuo harmaa ei kyllä taas sitten kirjoittanut kovin nätisti. :whistle: :xmas:

En missään nimessä pidä sairaanhoitajan ammattia "vain"-juttuna joka ei ole mitään. Varsinkaan kun itte harkitten hakevani opiskelemaan sairaanhoitajaksi.

Jaahas noi koulutukset on taas muuttunut sitten 80-90-luvun....pudonnut kehityksestä aikoja sitten.Eli onko nykyään taas sairaanhoitajan koulutusta?Itte opiskelin perushoitajaksi 80-90-luvun vaihteessa,mikä kesti 2,5vuotta (ent.apuhoitajan koulutusta oli pidennetty)sitten oli vain erikoissairaanhoitajakoulutusta,mikä kesti 4,5v.
Eli onko perushoitaja poistunut nyt kokonaan ja tilalle tullut sairaanhoitajakoulutus,josta erikoistutaan vai miten ???
Sillonkun oli vielä apuhoitajia oli myös ammattinimike sairaanhoitaja ja sitten vielä erikoissairaanhoitaja....huohhh,ei pysy vanha perässä,kun noita nimikkeitä kokoajan muutellaan!!!

Mä oon terkka ammatiltani, mutta siis mulla on myös sairaanhoitajantutkinto. Halusin nimenomaan terkaks, enkä ees harkitse sh-opintoja. Terkaks oli meiän kouluu paljo vaikempi päästä, kuin sh:ksi. Totta kai, kun terkkoja tarvitaa vähemmän ku sairaanhoitajia. meiän koulus oli hakijoita n. 700 ja meitä alotti silloin 20...Päivätyö on loistava juttu ja täällä pirkanmaalla terkalle kyllä riittää ihan terkan hommia!

Mä oon terkka ammatiltani, mutta siis mulla on myös sairaanhoitajantutkinto. Halusin nimenomaan terkaks, enkä ees harkitse sh-opintoja. Terkaks oli meiän kouluu paljo vaikempi päästä, kuin sh:ksi. Totta kai, kun terkkoja tarvitaa vähemmän ku sairaanhoitajia. meiän koulus oli hakijoita n. 700 ja meitä alotti silloin 20...Päivätyö on loistava juttu ja täällä pirkanmaalla terkalle kyllä riittää ihan terkan hommia!

Sairaanhoitajan työ on minusta kiinnostavampaa. Päivätyö kirjoituspöydän takana ei kiehdo, toimin mieluummin kriittisesti sairaiden parissa ja tilanteet nopeita ja hoitaminen haasteellista. Terveystarkastusten teko ja paineiden mittailu olisi minusta tylsää, akuuttipuoli yliopistosairaalassa on oma paikkani.

Koulutushan ei vielä eväitä juuri anna, työ opettaa. Muutamia paikkoja kannattaa kokeilla ennen oman päätöksen tekemistä, terveydenhoitajana voi tosiaan sairaanhoitajan töitä ainakin hakea.

Alkuperäinen kirjoittaja th:
Mä oon terkka ammatiltani, mutta siis mulla on myös sairaanhoitajantutkinto. Halusin nimenomaan terkaks, enkä ees harkitse SH-OPINTOJA. Terkaks oli meiän kouluu paljo vaikempi päästä, kuin sh:ksi. Totta kai, kun terkkoja tarvitaa vähemmän ku sairaanhoitajia. meiän koulus oli hakijoita n. 700 ja meitä alotti silloin 20...Päivätyö on loistava juttu ja täällä pirkanmaalla terkalle kyllä riittää ihan terkan hommia!

ups...siis piti sanoo, etten harkitse sh:n hommia...

Täällä löytyy yksi joka luki pelkästään sairaanhoitajaksi. Lähinnä siksi ettei terveydenhoitajan työ tuntunut kiinnostavalta ja sairaanhoidon puolellla kuitenkin oli monta suuntausta jotka vetivät puoleensa. En ole muuten lukuihmisiä joten en viitsinyt pidentää koulutusta yhtään sillä tiesin saavani näinkin haluamani työn.

Täällä yks joka luki 20v sitten perushoitajaksi ja opettaja kysyi multa:Miksi luet vain perushoitajaksi,kun sulla olis mahkuja erikoissairaanhoitajaksi?
Mää haavi auki,että no kun mää haluun perushoitajaksi,enkä tykkää kirjallisista töistä ja vastuukin hieman pelottaa! =)
Sillon ei tosin ollu pelkkää sairaanhoitaja-nimikettä vaan kaikki sh:t erikoistuivat johkin! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:

Täällä yks joka luki 20v sitten perushoitajaksi ja opettaja kysyi multa:Miksi luet vain perushoitajaksi,kun sulla olis mahkuja erikoissairaanhoitajaksi?
Mää haavi auki,että no kun mää haluun perushoitajaksi,enkä tykkää kirjallisista töistä ja vastuukin hieman pelottaa! =)
Sillon ei tosin ollu pelkkää sairaanhoitaja-nimikettä vaan kaikki sh:t erikoistuivat johkin! =)

Hienoa, että joku on tätä mieltä! Kentälle kaivataan hyvän kliinisen hoidon osaajia, ei vaan tilasto/hoitotiede/pillerinikkareita, potilas arvostaa ensisijaisesti saamansa hoitoa perusasioiden pohjalta (pesu, ruoka, huolenpito).

Jaahas noi koulutukset on taas muuttunut sitten 80-90-luvun....pudonnut kehityksestä aikoja sitten.Eli onko nykyään taas sairaanhoitajan koulutusta?Itte opiskelin perushoitajaksi 80-90-luvun vaihteessa,mikä kesti 2,5vuotta (ent.apuhoitajan koulutusta oli pidennetty)sitten oli vain erikoissairaanhoitajakoulutusta,mikä kesti 4,5v.
Eli onko perushoitaja poistunut nyt kokonaan ja tilalle tullut sairaanhoitajakoulutus,josta erikoistutaan vai miten ???
Sillonkun oli vielä apuhoitajia oli myös ammattinimike sairaanhoitaja ja sitten vielä erikoissairaanhoitaja....huohhh,ei pysy vanha perässä,kun noita nimikkeitä kokoajan muutellaan!!!

Perushoitaja vastaa nykyään lähihoitajaa ja on opistotason tutkinto (3v?). Sitten mennään ammattikorkeaan, josta valmistutaan sairaanhoitajaksi (3,5v). Erikoistumista ei samalla tavoin ole kuin aiemmin, mutta sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen voi käydä erinäisiä kursseja ja koulutuksia valitsemaansa "erikoistumiseen" liittyen.

Alkuperäinen kirjoittaja HermotMenee:

Perushoitaja vastaa nykyään lähihoitajaa ja on opistotason tutkinto (3v?). Sitten mennään ammattikorkeaan, josta valmistutaan sairaanhoitajaksi (3,5v). Erikoistumista ei samalla tavoin ole kuin aiemmin, mutta sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen voi käydä erinäisiä kursseja ja koulutuksia valitsemaansa "erikoistumiseen" liittyen.

Juu lähihoitajan koulutus on kolme vuotta nuorilla opiskelijoilla, aikuisopiskelijoilla 2 vuotta. Meille just tänään opo sanoin, että meillekin se koulutus olisi 2 vuotta. Meillähän on sitten pohjalla yksi koulutus ja yhteisiä aineita ei tarvitte käydä uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja 10v sh:na ollut:

Hienoa, että joku on tätä mieltä! Kentälle kaivataan hyvän kliinisen hoidon osaajia, ei vaan tilasto/hoitotiede/pillerinikkareita, potilas arvostaa ensisijaisesti saamansa hoitoa perusasioiden pohjalta (pesu, ruoka, huolenpito).

Näimpä,munkin mielestä ihmisten pitäs hoitotyöhön hakeutuessaan ihan oikeesti miettiä,mitä haluavat tehdä ja mitä jaksavat jne. =)
Mää vaan tykkäsin jutustella potilaitten kanssa siinä samalla kun pesin tai huuhtelin haavaa..muut sitten mietti ne hoitotoimenpiteet joten mää vaan toteutin niitä ja tietenkin sanoin sanottavani jos jotakin sanottavaa oli! =)
Onneksi meitä on niin erilaisia hoitajia,että jotkut tykkää paperihommista,toiset lääkelaskuista,toiset haavojen ja dreenien huuhtelusta! =)

Yhteistyössä