Sairaanhoitajaksi opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ursula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Ursula:
Alkuperäinen kirjoittaja Sh 3 vuosi menossa.:
En provoile. Mutta täytyy tunnustaa että muutaman tv-sarjan innoittamana olen tätä kyllä miettinyt... Pitää ehkä miettiä uudemman kerran.

Suosittelen että teet vaikka työharjoittelun hoitoapulaisena ja mietit asiaa uudelleen. Itse en ole "ihmis"läheinen ja olen töissä anestesiahoitajana. Tosin siinäkin kyllä joutuu koskettamaan ihmistä..

Joo, no ei se ihan ajankohtainen vielä olekaan. Aikaisintaan kevään yhteishaussa. Ei sellainen normaali hoitoon kuuluva koskettaminen varmaankaan olisi ongelma. Enemmän juuri semmoinen halailu ja silittely, vaikka ihailen suuresti ihmisiä jolle se tulee luonnostaan. Pidän itseäni muuten lempeänä ja ystävällisenä ihmisenä, ja omasta mielestä ainakaan en ole luonteeltani kylmä tai torjuva, ehkä hoitajan ammattiin hiukan arka kylläkin...

AAAA sä tarkotat sitä. No ei se ole ongelma. En mäkään oo sellainen pusipusi&halihali-ihminen eikä se tule luonnostaan joten en sitä lähde edes yrittämään. Ei sairaanhoitajat ole siinä potilaan vuoteen vierellä ja silittele kättä ei siihen ole nykypäivänä aikaa. Osaan kuitenkin välittää aitoa empatiaa esim. potilaan kuolessa mutta yhtään omaista en ole vielä halannut. Itse hakeuduin juuri sen takia tuonne leikkurin puolelle..on olemassa näitä erikoisaloja jossa ei tarvitse tuota edes miettiä. Ehkä juuri vammaistyössä ja vanhuksien parissa tuota luonteenpiirettä sitten enemmän kaivataan..

Saakos sh-opiskelijat miten helposti töitä opiskeluaikana? Lähihoitajan sijaisuuksia ja myöhemmin ihan sh-sijaisuuksia? Ala kiinnostaa, mutta taloudellinen puoli arveluttaa, opintotuki ei pitkälle riitä......

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saakos sh-opiskelijat miten helposti töitä opiskeluaikana? Lähihoitajan sijaisuuksia ja myöhemmin ihan sh-sijaisuuksia? Ala kiinnostaa, mutta taloudellinen puoli arveluttaa, opintotuki ei pitkälle riitä......

No ekan vuoden kesällä aloin tekee lähihoitajan hommia ja sh;n hommia voi tehdä 150 opintopisteen jälkeen eli n. 3 opintovuonna. Tekevälle kyllä löytyy keikkahommia.

Itse opiskelen 3:tta vuotta sairaanhoitajaksi ja opiskelijat saa todella hyvin töitä opiskeluaikana. Ensin lh-sijaisuuksia, sitten sh-sijaisuuksia. Itse oon ollu vaan kesällä töissä, sillä nyt talvella ja syksyllä opiskellessa aikaa on riitettävä myös perheeseen ja muuhun... Tietysti jos haluaa lisätienestiä voi tehdä opiskelujen ohessa viikonloppuja esimerkiksi...

JA alkuperäiselle: kyllä joutuu pistämään toisia... lihakseen, läskiin, kanyloimaan...

Labra vois olla myös varteenotettava vaihtoehto sulle. Siinä ei olla niin tiiviissä tekemisissä sen potilaan kanssa, vaan potilaskontaktit on yleensä lyhyitä ja potilaat vaihtuu tiuhaan tahtiin. Ei vaippojen vaihtamista, ei katetrointia, ei henkistä hoitotyötä juuri lainkaan. Mutta vastaavasti labrassakin on jotain ei niin miellyttävää hommaa, kuten gynekologinen näytteenotto. No, toiset tykkää siitä toiset ei....

Meillä taitaa alkaa nuo toistemme pistelyt huomenna :|

Enkä mä ees opiskele sh:ksi...silti joudutaan pistämään toisiamme, ja kanyloimaan :'( . Lääppimiseltäkään ei voi välttyä, kun ollaan treenattu nostamista, siirtämistä, pukemista, riisumista, avustamista...

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Labra vois olla myös varteenotettava vaihtoehto sulle. Siinä ei olla niin tiiviissä tekemisissä sen potilaan kanssa, vaan potilaskontaktit on yleensä lyhyitä ja potilaat vaihtuu tiuhaan tahtiin. Ei vaippojen vaihtamista, ei katetrointia, ei henkistä hoitotyötä juuri lainkaan. Mutta vastaavasti labrassakin on jotain ei niin miellyttävää hommaa, kuten gynekologinen näytteenotto. No, toiset tykkää siitä toiset ei....

Se voisi olla ainakin mielikuvissa kiva työpaikka. Gynekologisten näytteiden otto on varmaan haaste, mutta todennäköisesti on kauheampaa olla potilaana. :)

Kiitos kaikille kommenteista. Täytyy miettiä todella tarkkaan ennen kuin sitoutuu monen vuoden opiskeluihin. En taida olla aivan realistinen tämän haaveen kanssa, mutta jotain toivoa silti sain. Lupaan kyllä, että mikäli päätän lähteä tälle alalle, ja joudun esim. opiskeluissa ihmisten kanssa "liian läheisiin" tekemisiin, pidän ajatukseni ja oman epämukavuuden tunteeni itselläni ja suhtaudun ammatillisesti. Ei tarvitse pelätä että joku omainen saa kynsissäni huonoa hoitoa.

En mäkään ole mikään halihali-ihminen, ja ehkä jollain tapaa arkakin, mutta kohta valmistun saikkariksi. Lisäksi olin vielä ennen opintoja neulakammoinen...mutta neulakammot hävisivät kyllä sitten, kun piikiteltiin ja kanyloitiin luokkakavereita. Vaikka en kauhean läheisyysihminen olekaan, niin olen empaattinen ja ystävällinen. Jotkut toiset ovat ehkä minua sujuvampisanaisia ja rohkeampia, mutta en toki mikään nurkkaanvetäytyvä hissukkakaan ole. Jokainen tekee töitä omalla personallaan ja tavallaan, minusta kaikentyyppisiä ihmisiä tarvitaan hoitotyössä, kunhan vaan on intoa ja halua auttaa ja hoitaa ihmisiä.

Ai niin, vuodepesut meillä harjoiteltiin toisillemme, ei nukeille...se oli kyllä aika epämiellyttävää, vaikka hyvä se on saada tuntumaan myös potilaan rooliinkin. Samoin EKG:ta opeteltiin ottamaan toisiltamme, jossa joutui sietämään sitä, että joutui olemaan ilman paitaa luokkakaverin laitellessa lätkiä rinnuksille.

Ai niin, vuodepesut meillä harjoiteltiin toisillemme, ei nukeille...se oli kyllä aika epämiellyttävää, vaikka hyvä se on saada tuntumaan myös potilaan rooliinkin. Samoin EKG:ta opeteltiin ottamaan toisiltamme, jossa joutui sietämään sitä, että joutui olemaan ilman paitaa luokkakaverin laitellessa lätkiä rinnuksille.

Omg! Voiko tuollaisesta kieltäytyä?

Ajanvarauspoleilla ei kamalasti joudu potilaita koskettelemaan. Itse työskentelin aikoinaan Hyksissä keuhkosairauksien polilla ja siihen työhön liittyi varsin vähän potilaisiin koskemista. Ja nekin vähät tehtiin joko käsineet kädessä tai neulalla.

Opiskeluaikana joudut kuitenkin käytännön harjoittelujaksoille erilaisiin paikkoihin eikä sitä potilaan kanssa kosketuksissa olemista voi täysin välttää. Ei kuitenkaan tarvitse olla mikään halipusirutistelijatyyppi selviytyäkseen kunnialla opinnoista.

ei voi. tai ei meillä ainakaan voinut. se EKG oli ihan pakollinen ja siihen ei ollut vaihtoehtoja. jos halusit päästä kurssista läpi niin ei muuta kun tissit paljaaksi ja toinen koittelee kylkiluita ja asettaa lätkiä. vuodepesuista ei myöskään. mut meillä kyllä pestiin vaan käsivarret ja jalat ja vähän vatsaa. että ei mitään intiimialueita oltu lähelläkään. kaikkein pahin mulle oli jostain syystä hampaiden pesu, siis toisen. en oo koskaan tykänny olla tekemisissä suun kanssa ja siinä sitten ei muuta kun hinkkaamaan toisen hampaita ja katselee siinä sitten kun toinen sylkii kaarimaljaan. hyi. mut kunnialla kun niistä pääsi läpi niin ei se sitten enää niin paljon haitannutkaan. pari vuotta lukenut. tosi tosi hyvin riittää töitä opiskeluaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-kätilöopiskelija:

ei voi. tai ei meillä ainakaan voinut. se EKG oli ihan pakollinen ja siihen ei ollut vaihtoehtoja. jos halusit päästä kurssista läpi niin ei muuta kun tissit paljaaksi ja toinen koittelee kylkiluita ja asettaa lätkiä. vuodepesuista ei myöskään. mut meillä kyllä pestiin vaan käsivarret ja jalat ja vähän vatsaa. että ei mitään intiimialueita oltu lähelläkään. kaikkein pahin mulle oli jostain syystä hampaiden pesu, siis toisen. en oo koskaan tykänny olla tekemisissä suun kanssa ja siinä sitten ei muuta kun hinkkaamaan toisen hampaita ja katselee siinä sitten kun toinen sylkii kaarimaljaan. hyi. mut kunnialla kun niistä pääsi läpi niin ei se sitten enää niin paljon haitannutkaan. pari vuotta lukenut. tosi tosi hyvin riittää töitä opiskeluaikana.

Hyvä tietää, että voi ottaa etukäteen selvää missä kouluissa riisumista vaaditaan. Omalla kohdalla se olisi ihan deal breikkeri. En missään tapauksessa kykenisi siihen.

Samoin EKG:ta opeteltiin ottamaan toisiltamme, jossa joutui sietämään sitä, että joutui olemaan ilman paitaa luokkakaverin laitellessa lätkiä rinnuksille.
Näin meillä.
Fyssaripoulella myös joutuu tottumaan puoli-alastomuuteen kun harjoitellaan esim. hieromista. Rintsikat veks vaan...