Sairaanhoitajaksi+oma yritys pian?

• Viestiketjun aloittaja Realististako
  • Ensimmäinen viesti
Realististako
Tuollainen olisi ajatus.

Lähden opiskelemaan nyt syksyllä sh:ksi ja toiveena olisi sitten reilun 5v päästä mahdollisesti perustaa oma hoitoalan yritys. Onko realistinen ajatus noinkin lyhyellä työkokemuksella? Luonnollisesti kumppania katselisin tuohon yritykseen, jos sopiva henkilö löytyisi.

Miten noiden firmojen tulevaisuus muuten, olen ymmärtänyt että voisi olla hyvinkin menestyvä bisnes? Tai sellainen, että itsensä elättäisi ainakin. :) Hoitotyöstä tykkään ja haluan sitä tehdä, mutta kunnianhimoa ja päätä riittäisi vähän pidemmällekin. Tuossa pääsisi kuitenkin kiinni useampaan unelmaan kerralla. Kursseja tietysti pitäisi käydä yritystoiminnan saralta.

Kokemuksia, ajatuksia mielellään kuulisin!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Eli 3.5v luet sh:ksi ja sitte yritys pystyyn? Aika suppealla työkokemuksella sanoisin ;)
No en tiedä, mun tuttava perusti yrityksensä melko pian valmistumisensa jälkeen. Ei yksin kylläkään. Nyt niillä on 3 hoivakotia, ja varmaan useamman miljoonan liikevaihto.

vieras
Itse olen ollut töissä pienessä yksityisessä dementiakodissa. Vastuu hurja omistajalla. Ei siinä hommassa voinut pelkästään töissä olla. Pomo sanoikin usein, että tämä nyt on tällainen elämäntapa. Omat lapset hänellä jo isoja, joten pystyi sitoutumaan toimintaan. Onhan tietysti erilaisia yrityksiä ja toimintatapoja, mutta viime kädessä vastuu työvuoroista ym. käytännön asioista on omistajalla. Sh-opintojen aikana ainakin meitä kannustettiin yrittämiseen ja sehän lisääntyy hurjaa vauhtia, kun kunnat ulkoistaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Eli 3.5v luet sh:ksi ja sitte yritys pystyyn? Aika suppealla työkokemuksella sanoisin ;)
Mulla oli ajatuksena, että sitä kokemusta tulisi sitten yhtiökumppanilla olemaan enemmän. Eli yrittäisin ainakin löytää sellaisen jolla sitä jo on.

En tiedä miten nämä jutut käytännössä menee, mutta itse hoitotyön lisäksi voisi ehkä (?) olla simppelimpää että toinen panostaisi enemmän siihen itsensä kurssittamiseen ja yrityspuolen opetteluun ja toinen olisi sitten kokeneempi itse hoitotyön asiantuntija.

Mä vielä näistä tiedä, ajatuksille vain kaipailin vähän pallotteluseuraa täältä. :) Kuitenkin jossain vaiheessa oma yritys ehdottomasti toiveena. Jos se vaatii vaikka 5v enemmän, niin sitten vaatii.

noh
Mikä tarve sulla on sitä vielä tietää?
Hienoa, jos sinulla on idea tulevaisuudesta, voit tehdä töitä sen toteutumiseksi. Mutta opiskele nyt ensin itse sairaanhoitajaksi. Kyllä sen sit näkee, onnistuuko.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Hienoa, jos sinulla on idea tulevaisuudesta, voit tehdä töitä sen toteutumiseksi. Mutta opiskele nyt ensin itse sairaanhoitajaksi. Kyllä sen sit näkee, onnistuuko.
Nyt kyllä jo haukotuttaa tämäkin.

Miksi yleensä kukaan haluaa mitään tietää tai ajatella etukäteen? Jos mulla olisi visio vaikka sijoittumisestani työhön jollekin tietylle erikoisosaamista vaativalle alalle, olisiko siitäkin kysely turhaa ja "mitä tarvetta sitä olisi vielä tietää" jne?

Ei kai siihen mitään tarvetta olekaan, ajattelin vain että jos vaikka kävisi onnenkantamoinen ja täällä olisi (kerrankin) joitain ystävällismielisesti itse asiaan vastaavia paikalla.

Mieheni yritys oli muuten suunnitteluasteella lähemmäs 10v ennen kuin loppujen lopuksi oli oikea aika toteuttaa suunnitelmat. Hyvinhän se meni, mutta taisi sekin asioita muutaman kerran miettiä ja kysellä tuona aikana. Toivottavasti. :D

vieras
No mä tiedän kyl tapauksen joka melkolailla heti pisti valmistumisen jälkeen oman puljun pystyyn ja iso paikka on nykyään. Kyllähän muillakin aloilla näin toimitaan, tsemppiä nyt opiskeluihin ja sit firman perustamiseen!

dmd
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Eheh.
(menestyvää ) yritystä ei yhdessä yössä laiteta pystyyn, joten tuo 5 vuoden periodi on oikein hyvä aika käyttää paitsi opintoihin, kokemukseen, myös "tuulien haisteluun".
Onpahan sitten perillä asioista kun aika koittaa. Mm rahoitus, mahdolliset eu-tai valtion tuet, vastuukysymykset ja muut oikeudelliset seikat, tes-kiemurat, verotus, markkinat ja kysyntä; siis 5 vuoden aikana kun ehtii tapahtua ja vaikka mitä. Yrittäjäksi aikovan tulee olla ajan hermolla ja on pelkästään hyvä että tekee suunnittelutyötä jo nyt.

Ajattetko hoivakotia vai kotihoivaa? Ensin mainitussa lienee himppasen isommat investoinnit. ;) Miten ison riskin uskallat kantaa?

Useamman miljoonan liikevaihto ei vielä kerro mitään. Kuinka paljon tällä alalla siitä jää viivan alle? Maksaako siitä itselleen kunnon palkan vai meneekö käytännössä kaikki kulujen peittämiseen?

Yhteistyössä