Sairaanhoitaja / Lähihoitaja palkkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zowie Bowie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Zowie Bowie

Uusi jäsen
10.11.2004
91
0
0
Tässä "taustaillessani" muiden töideni ohella kiinnitin huomioni ketjuun, missä joku katkeroituneen oloinen perusvosu kitisi muiden itseaiheutettujen ynnä omaan saamattomuuteensa perustuvien ongelmiensa lisäksi sitä kuinka vähän saa palkkaa tekemästään työstä.

On tietysti aiheellinen kysymys jo sekin voidaanko näitä lähihoitajien pikkupuhteita edes työksi sanan varsinaisessa merkityksessä nimittää, mutta jätetään sen asian puiminen johonkin toiseen kertaan.

Itsestään selvää kuin taivaan syvä sini konsanaan on se, että tuskin kukaan pystyy vakavalla naamalla väittämään että nykyistä terveydenhuoltojärjestelmää olisi edes mahdollista kuvitella ilman sairaanhoitajia.

Itseäni on useaankin otteeseen mietityttänyt sitäkin enemmän lähihoitajien rooli siellä missä he ns. työtään tekevät.

Jokainen ihminen iästä ja sukupuolesta riippumatta, ja jolla on elämässään henk.koht. asiat enemmän tai vähemmän persiillään, haluaa lähihoitajaksi.

Miksi ihmeessä?

Ilmeisesti ammattinimikkeet "lähihoitaja" ja "lähihoidettava" ovat asianomaisilla menneet pahasti sekaisin.

Jälkimmäistähän ammattia hoidetaan pääsääntöisesti jossain keskikalja räkälässä viikonloppuisin kun omat mukulat on jätetty puoliväkisin hoitoon naapuriin että itse edes joskus pääsisi rentoutumaan.

Itse luulin että "joskus" on jotain muuta kuin joka viikonloppu ja perjantaista sunnuntai iltaan.

On se komeata katsoa kun nämä nykyisen ammattinsa harjoittajat hoipertelevat siideripäissään kylänraittia jonkun alkoholiongelmaisen automaalarin käsipuolessa ja "ihan vaan kaverina" juttelevat kuinka lapset ovat hänelle tärkeitä ja kuinka hän ei ole ikinä mennyt sänkyyn ekoilla treffeillä.

Ensimmäiseen tulikin jo otettua kantaa ja jälkimmäiseen voi mielipiteensä luoda sen jälkeen kun on lukenut sukupuolitautien esiintyvyydestä kertovia tilastoja.

Viikko kuluukin sitten mukavasti rahapulaa valitellen ja naapureilta tupakkia vippaillen.

Lähihoitajia on liikaa, eikä heidän sinänsä arvokkaalla työllään ole hyvällä tahdollakaan ajateltuna mitään merkitystä.

Syrjäytyneen ihmisen itsetunnolla ja työmoraalilla varustettu ihminen on kuitenkin käytännössä niin aikaansaamaton ihminen ettei ole mitään sellaista työtä joita ei oikeat sairaanhoitajat ehtisi tekemään omien töidensä ohella.

Lähihoitajat ovat tyhmiä. Jokainen ihminen jolla ei ole vakituista työtä, parisuhdetta, tai edes jonkinasteista sitoutumista vaativaa koulussa hankittua ammattia, pyrkii jostain kumman syystä lähihoitajaksi.

Lisään viimeiseen vielä sen että vaikka kuinka yritän en muista kuulleeni keneltäkään muunlaisia suunnitelmia.

Tässä tapauksessa on rehellisyyden nimissä sanottava myös se että tässä nimenomaisessa asiassa tyhmyys koituu siunaukseksi, koska asian omainen ei itsekään osaa surra omaa tilaansa senkään jälkeen kun tästäkin koulusta tulee pakit.

Oliko se niin, tässä jo melkein unohdin, että joku kysyi miksi lähihoitajien palkka ei ole yhtä hyvä kuin sairaanhoitajien?

:xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja M:
Minäpä en pysty kuvittelemaan vanhainkotia / pitkäaikaisosastoa ilman lähihoitajia..

Kenenkäs hoidettavana aiot itse vanhuksena makoilla??

Ja entäs lasten hoito (päiväkodit)eikö sielläkin ole l-hoitajia?

No ei meidän lapsen osastolla lähärit tee mitään toimenpiteitä. En mä itseasiassa tiedä, että mitä ne siellä tekee, kun ei ne myöskään ole lasten kanssa tai vaihda vuodevaatteita tai tee hoitotoimenpiteitä.

:D
Kyllä mä tuon palkkaeron ymmärrän, onhan sairaanhoitajien työ vastuullisempaa (yleensä ainakin). Mutta totta maar lähihoitajiakin tarvitaan. Vaikka ihan vanhusten pyllyjen pesemiseen ja kuivittamiseen, ja moneen muuhun asiaan.

huh.... kylläpäs siulla kiristää pipo, löysää vähän niin ehkä saattais sepustuksistas jotain tolkkuaki saaha :headwall: :headwall: :headwall:

kaverini on lähihoitaja, eikä kyllä istu tuohon siun kuvauksees millään lailla. mene itseesi.

en tiedä oletko lapsellinen vai muuten vaan vähän keskenkasvuinen :xmas:

itse lähihoitaja ja niin hel.vetin tyytyväinen tähän ammattiini. perhekin löytyy, mies ja toivottavasti pian ihka oikea asunto jota maksaa lähihoitajan palkasta pois B)

Olen itse LH ja kotikoidossa töissä.Meillä SH istuu toimistolla ja tekee hommia siellä käyntejä vain jos on PAKKO.Työssäni joudun tekemään kaikki alusta loppuun asiakkaan kanssa.mitä terveet ihmiset pystyvät tekemään itse.huolehdin taloudelliset ja terveyteen liittyvät aisat.Pistän insuliineja ym.jaan lääkkeitä ja hoidan haavoja + muut perusasiat.Palkkaeron kyllä ymmärrän täysin,enkä vaadin samaa palkkaa SH:n kanssa.
En sovi tohon sun kuvaukseen millään asteella.Katso peiliin,josko se koskeekin sua itseesi.

Minäpä en pysty kuvittelemaan vanhainkotia / pitkäaikaisosastoa ilman lähihoitajia..

kaveri sh:na KYS:llä. Sanoo, että olisivat k*** ilman lähihoitajia. Nytkään sh:t ei tee sillä osastolla mitään perushoitoja ja SILTI eivät välttämättä ehdi edes syömään!! Joten lh:t ovat enemmän kuin tarpeellisia.

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:

kaveri sh:na KYS:llä. Sanoo, että olisivat k*** ilman lähihoitajia. Nytkään sh:t ei tee sillä osastolla mitään perushoitoja ja SILTI eivät välttämättä ehdi edes syömään!! Joten lh:t ovat enemmän kuin tarpeellisia.

no ovat tarpeellisia, eihän sitä ole kukaan kyseenalaistanutkaan.. siitä työstä vain EI TARVITSE saada enempää palkkaa kuin mitä jo nyt saavat. onko tämä nyt niin hankala asia?

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:

Mut siis se ongelmahan on silloin se, että siellä on liian vähän sairaanhoitajia :/

Ei lähärit ole tarpeettomia, mutta on toi väärä suunta että shp:t palkkaa lähäreitä korvaamaan sairaanhoitajia, kun ne tulee vähän halvemmiksi :/

Kyllä lähäreillä ja sairaanhoitajilla on yleensä ihan omat työnkuvat, todella tarpeellisia kummatkin!! lähihoitajilla on yleensä fyysisesti raskaampaa. Itsellä 3-kymppisenä selkä pazkana kun päivässä/illassa/yössä pitää nostaa ja kääntää kymmeniä lähes satakiloisia, ei aina niin yhteistyöhaluisia.. sairaanhoitaja jakaa lääkkeet, mutta usein se on lähärin homma saada ne perille..

Heh, mä oon vaan lh ja opiskelen sh. Mut asiaan , totta tuossa sekin, että lähäreitä valmistuu mitä oudoimmista koulutuksista ja jotkut työkkärin viritykset kestää ½-1 vuotta, eli ei järin pitkiä.

Otan vastaan näyttöjöjä ja monen näköistä tullut vastaan. Osa todella taitavia ja kiinnostuneita, mut sitten joukkoon mahtuu .... Mut niinpä se taitaa olla joka alalla sama homma.

Hoitopuolella vaan ollaan vastuussa toisista ihmisistä, niin ei nuo pikakoulutukset ole kaikkein parhaita. Ja sinne kouluun pitäis valita väkeä, eikä niin, että pakotetaan ihmisiä pikakoulutuksiin huonoin seurauksin.

Yhteistyössä