sairaan lapsen kanssa saa siis olla töistä pois 4 päivää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyy hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyy hän

Vieras
tarkoittaako se 4 päivää per sairaus ja onko toi 4 sit palkallista??Entä jos lapsi on niin sairas ettei 4 päivää riitä,onko loput palkatonta???Entä voiko tehdä niin,että eka toinen on pois töistä sen 4 päivää ja sit toinen,saako silloin kumpiki palkan kuitenki? ja jos on jonkun sairauden takia ton 4 päivää pois ja sit lapselle tulee kohta joku toinen tauti ja taas pitää olla 4 päivää niin onko molemmilla kerroilla palkallista poissaoloa?

Aloitan huomenna työt eka kertaa lasten syntymän jälkeen ja tää asia on mulle epäselvä,että miten se menee.Jos täällä on joku joka tietää,niin kertokaa! olemme molemmat mieheni kans hoitoalalla joten erityisesti jos tiedät miten se siellä menee tää asia... kiitos... :)

Ainakin meidän sairaanhoitopiirissä (luulisin, että koskee hoitoalaa kaikkialla) saa olla sairaan lapsen kanssa poissa neljä päivää, joista kolme ensimmäistä on palkallista. Ja jos perjantai on ensimmäinen sairaspäivä, niin maanantai on jo se neljäs. Eli viikonloppu lasketaan siihen mukaan, teki vuorotyötä tai ei.

Periaatteessa tuo kolme päivää palkallista on tarkoitettu siihen, että sinä aikana hankkii hoitajan sairaalle lapselle. Mutta varmaan yksi prosentti ihmisistä etsii jonkun toisen hoitajan :whistle: . En mä ole ainakaan koskaan edes yrittänyt, kyllä mä haluan itse olla sairaan lapsen kanssa kotona.

Isä ja äiti ei teoriassa saa olla saman lapsen saman sairauden vuoksi peräkkäisiä päiviä poissa. Mutta kuka sitäkin sitten lähtee tarkistamaan... Eli kyllä me ollaan kerran tehty niin, että olin itse ensin kolme palkallista ja mies jäi sitten loppuviikoksi kotiin. Ja se 3+1 -päivää on lasta ja sairautta kohden. Eli jos on useampia lapsia, niin voi olla ensin yhden kanssa ja sitten toisen kanssa kotona. Tai jos on yksi lapsi, niin voi olla ensin flunssan vuoksi ja sitten vatsataudin, jos näin huonosti käy.

Ja siis sen kolmannen päivän jälkeen kaikki on palkatonta eli jos joudut olemaan vaikkapa koko viikon pois, niin kolme ekaa päivää palkallista ja sen jälkeen palkatonta. Ja ne neljä ekaa päivää anotaan tilapäiseksi hoitovapaaksi ja kolme viimeistä palkattomaksi pakottavista perhesyistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
onko työnantajan pakko antaa palkatonta?? vai voiko se evätä sen ?

Ei voi käsittääkseni evätä ainakaan meidän tessissä, jos kyse on tosiaan pakottavista syistä. Muista syistä voi tietenkin evätä palkattoman.

Meillä on tosi hyvin onnistunut kaikki mahdolliset järjestelyt aina, kun on ollut tarvis. Olen saanut käyttää lyhyellä varoitusajalla esim. lomapäiviä, jos olen ollut vaikkapa koko päivän lapsen kanssa sairaalassa tutkimuksissa (sitä ei lasketa sairaslomapäiväksi, koska oli ennalta tiedossa). Itse asiassa meillä on aina joustettu niin hyvin suuntaan ja toiseen, että tekee oikein pahaa niiden puolesta, joilla on epäinhimilliset pomot :( .

no onpa hankalaa.pelkään vähän,että ku lapset aloittaa päiväkodissa niin sairastavat aluksi koko ajan,ovat olleet tähän asti kotihoidossa.Meillä ei oo isovanhempia eikä ketään tässä lähellä,jotka vois tulla auttamaan,jos lapsi sairastaakin pitempään.Ja jos tilataan MLL:n hoitaja niin sille pitää maksaa niin paljon,että rahallisesti on sitte ihan sama olla ite poissa palkattomana,koska toisen palkka menis käytännössä lastenhoitajan palkkaan.No,ollaan pärjätty toisen palkalla plus kotihoidontuella,joten kaippa sitä pärjättäis vaikka toinen joutuis olla puolet kuukaudesta palkattomalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja Essi-:
onko työnantajan pakko antaa palkatonta?? vai voiko se evätä sen ?

Ei voi käsittääkseni evätä ainakaan meidän tessissä, jos kyse on tosiaan pakottavista syistä. Muista syistä voi tietenkin evätä palkattoman.

Meillä on tosi hyvin onnistunut kaikki mahdolliset järjestelyt aina, kun on ollut tarvis. Olen saanut käyttää lyhyellä varoitusajalla esim. lomapäiviä, jos olen ollut vaikkapa koko päivän lapsen kanssa sairaalassa tutkimuksissa (sitä ei lasketa sairaslomapäiväksi, koska oli ennalta tiedossa). Itse asiassa meillä on aina joustettu niin hyvin suuntaan ja toiseen, että tekee oikein pahaa niiden puolesta, joilla on epäinhimilliset pomot :( .

mä en tiedä tulevasta pomostani vielä että minkä sorttinen on.alkuvaikutelma on se,että aika joustava ja ymmärtäväinen on näiden lapsiin liittyvien asioiden kanssa.Tuonne mun uuteen työpaikkaan nimittäin valittiin 17 uutta työntekijää ja heistä puolet pienten lasten äitejä plus sellaisia jotka suurella todennäköisyydellä jäävät pian äitiyslomalle(minä oon yksi niistä,oon jo valmiiksi raskaana :) ) .ja noista uusista työntekijöistä 3 valituksi tullutta jatkavat edelleen hoitovapaalla,vaikka heillä periaatteessa pitäis alkaa huomenna työsuhde.Mutta pomolle sopi heidän kohdallaan hyvin se,että vaikka hän valitsi heidät vakinaisiin toimiin niin silti hän myönsi heti alkuun hoitovapaata,ilman,että kukaan noista on tehny pomon alaisuudessa päivääkään töitä.Ite en olisi uskonu sellaisen olevan edes mahdollista...mutta kaikista näistä "merkeistä" päätellen plus mitä oon ollu face to face tekemisis,uskoisin,että tää pomo on aika joustava ja ymmärtäväinen.no,aika näyttää...

Kyllä meilläkin sairasteltiin tosi paljon, kun aloitettiin päiväkoti :hug: . Mulla ei ollut pitkään aikaan yhtään ehjää työvuorolistaa, kun joka listassa oli lapsi sairas -päiviä. Mutta sitten se alkoi tasoittumaan :) . Ei se loppujen lopuksi ole hankalaa. Mutta totta kai ne palkattomat päivät harmittaa :/ . Siinä olet kyllä varmaan ihan oikeassa, että se hoitaja voi tulla yhtä kalliiksi kuin palkaton päivä. Ja kuinka moni haluaa oikeasti tulla hoitamaan lasta, joka on esim. vatsataudissa?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän:
mä en tiedä tulevasta pomostani vielä että minkä sorttinen on.alkuvaikutelma on se,että aika joustava ja ymmärtäväinen on näiden lapsiin liittyvien asioiden kanssa.Tuonne mun uuteen työpaikkaan nimittäin valittiin 17 uutta työntekijää ja heistä puolet pienten lasten äitejä plus sellaisia jotka suurella todennäköisyydellä jäävät pian äitiyslomalle(minä oon yksi niistä,oon jo valmiiksi raskaana :) ) .ja noista uusista työntekijöistä 3 valituksi tullutta jatkavat edelleen hoitovapaalla,vaikka heillä periaatteessa pitäis alkaa huomenna työsuhde.Mutta pomolle sopi heidän kohdallaan hyvin se,että vaikka hän valitsi heidät vakinaisiin toimiin niin silti hän myönsi heti alkuun hoitovapaata,ilman,että kukaan noista on tehny pomon alaisuudessa päivääkään töitä.Ite en olisi uskonu sellaisen olevan edes mahdollista...mutta kaikista näistä "merkeistä" päätellen plus mitä oon ollu face to face tekemisis,uskoisin,että tää pomo on aika joustava ja ymmärtäväinen.no,aika näyttää...

No tuosta päätellen sulla on hyvä ja mukava pomo :) . Eiköhän hänen kanssaan saa sovittua kaikenlaisia asioita. Saanko kysyä, että minkä sortin hoitoalalla olet?

Kyllä meilläkin sairasteltiin tosi paljon, kun aloitettiin päiväkoti :hug: . Mulla ei ollut pitkään aikaan yhtään ehjää työvuorolistaa, kun joka listassa oli lapsi sairas -päiviä. Mutta sitten se alkoi tasoittumaan :) . Ei se loppujen lopuksi ole hankalaa. Mutta totta kai ne palkattomat päivät harmittaa :/ . Siinä olet kyllä varmaan ihan oikeassa, että se hoitaja voi tulla yhtä kalliiksi kuin palkaton päivä. Ja kuinka moni haluaa oikeasti tulla hoitamaan lasta, joka on esim. vatsataudissa?

meillä on yksi luotettava ja hyvä MLL:n hoitaja,joka ilmoitti,että on käytettävissä vaikka lapsilla olis mikä tauti päällä.mutta edelleenkin,hänelle pitää maksa 8,5 euroa tunnilta ja oma tuntipalkka on muistaakseni jotain 11euroa miinus verot,joten työpäivästä ei paljonkaan jäis käteen,jos hoitaja olis sen aikaa meillä.ja sitte kuitenki pitää maksaa eläkemaksut,tapaturmavakuutuksen ym tolle hoitajalle,jos päiviä alkais olla enemmän.joten taitaa olla halvempaa vaan ite jäädä kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyy hän:

No tuosta päätellen sulla on hyvä ja mukava pomo :) . Eiköhän hänen kanssaan saa sovittua kaikenlaisia asioita. Saanko kysyä, että minkä sortin hoitoalalla olet?

juu täytyy sanoa,että mä olin ihan suu auki ku tuleva työkaveri selosti tutustumistilaisuudessa,että hän tulee vasta ensi syksynä töihin,vaikka huomenna alkais työt.Kun ihmettelin ääneen,että miten voi olla heti työsuhteen aluksi hoitovapaalla,niin tää kertoi,että tuleva pomomme oli sanonut,että hän kannustaa äitejä olemaan kotona pienten kanssa ja oli ihan mielellään kuulemma myöntäny hoitovapaata.sit kuulin että on vielä 2 muutaki vastaavaa tapausta tulevissa työkavereissa.ymmärtäisin tuon hoitovapaan myöntämisen jos olis kyseessä "vanha" työntekijä,joka vaan vaihtaa työyksikköä,mutta nää kaikki kolme tulee ihan muista paikoista eli ovat työyhteisölle ja pomolle ihan vieraita ihmisiä.Ja kyllä sekin kertoo jotain,että sinne valittiin niin paljon pienten lasten äitejä plus nuoria naisia,jotka todennäköisesti lähivuosina jäävät äitiyslomalle,kun yleisesti tuntuu,että sellaisia ihmisiä pyritään välttämään,koska äitiyslomat maksaa työnantajalle melkoisesti ja aiheuttavat lisäjärjestelyjä ym.

niin, vanhustyöhön menen töihin.

Sä olet tainnut saada aikamoisen helmen pomoksi :) .

toivotaan niin.se ei vielä tiedä ees sitä,että jään toukokuussa äitiyslomalle.vaikka se vaikuttaa tosi kivalta ja joustavalta niin silti jännittää se,että mulla ei ehdi koeaika loppua enneku saa tietää mun raskaudesta.oon viikolla 25 siinä vaihees ku koeaika päättyy ja en tasan pysty pitään niin pitkälle salassa sitä,varsinkaa ku on jo kolmas raskaus ja takuulla maha pömpöttää aikaises vaihees.moni vaan on sanonu ettei kannattais kertoa raskaudesta koeajalla ettei joudu sen takia pois töistä,mutta toivotaan,että tuo pomo jatkaa tota joustavaa linjaansa eikä potkase mua pellolle vaikka jään jo puolen vuoden päästä taas pois...

Mä sain kerran Kelalta korvauksen neljännestä ja muistaakseni viidennestäkin poissaolopäivästä, kun toimitin sinne lääkärintodistuksen. Otin kyllä vielä palkatonta päälle, en tiedä olisiko Kelalta tullut korvausta enempikin jos olisin lääkäriltä kysynyt pidempää s-lomaa. Tällöin siis olin lapseni kanssa keskussairaalassa astman puhkeamisen vuoksi ja sitten tuon palkattoman ajan kotona.

Yhteistyössä