Sairaan lapsen hoito, miten menee?

Meillä siis pojalla nous perjantaina kaulalle turvotusta, ja käytiin hoitajan luona. Hoitaja sanoi että jos patti turpoo lisää, niin päivystykseen ja sitten katotaan onko se jotain muuta kuin nielutulehdus.

Nyt mietin, olin perjantain poissa töistä pojan kanssa, ja näyttää siltä että toi patti hiukan on turvonnut. Jos jostain syystä poika ois edelleen maanantaina kipeä, niin miten joutuisin järjestämään pojan hoidon? En varmaan saa enää olla kotona poikaa hoitamassa? Meillä siis systeemi missä omalla ilmoituksella saa olla 3 päivää poissa.

Poika on 9v.

Jos lapsi sairastuu - kela.fi

Kelan mukaan saat hoitaa lasta 4 työpäivää.

Mun nähdäkseni, jos sulla olisi ollut la ja su vapaata, saisit hoitaa lasta pe, ma, ti ja ke.

Jos taas sulla olisi ollut viikonloppuna töitä, niin pe, la, su ja ma.

Tosin kyllä mä olen aina saannut lastani sairaana hoitaa pidempäänkin. Kun esikoisella oli 6v iässä vesirokko, olin töistä lähes 2 viikkoa poissa.

Ei oo viikonloppuna töitä. Yritin kahlata työehtosopimusta läpi, mutta en saanut siitä tolkkua... Olisko noin että saan olla vielä ensviikollakin sitten kotona, jos pojan kunto sitä vaatii? Helpottaisi paljon, en toista oikein raaski yksinkään kotiin jättää, koulukuntoinen hän ei ole vielä, ellei nyt sitten parane.

Kiitos.

"Vieras"
Mä taas luulen että viikonloputkin lasketaan. Silti työnantajat voivat hyväksyä pidemmänkin poissaolon lääkärintodistuksella, et vaan sitten saa palkkaa siltä ajalta.

Alle kymmenvuotiaan lapsen vanhemmilla on oikeus lapsen sairastuessa saada tilapäistä hoitovapaata neljä työpäivää lapsen hoidon järjestämistä varten yhtä sairausjaksoa kohti.

Sitten riippuu vähän työsopimuksista ja noudatetaanko Tessiä, KVtessiä....
Saako hoitaa ilman lääkärintodistusta vai meneekö omalla ilmoituksella.

Itse voin olla neljä päivää poissa omalla ilmoituksella, mutta päivät eivät saa jakaantua kahdelle viikolle.

"sasa"
Jos jostain syystä poika ois edelleen maanantaina kipeä, niin miten joutuisin järjestämään pojan hoidon? En varmaan saa enää olla kotona poikaa hoitamassa? Meillä siis systeemi missä omalla ilmoituksella saa olla 3 päivää poissa.

Poika on 9v.
No ihan ensimmäiseksi kannattaa muistaa, että nämä "vapaapäivät" on sanamuodoltaan sellaiset, että ovat tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi.

[QUOTE="sasa";28898359]No ihan ensimmäiseksi kannattaa muistaa, että nämä "vapaapäivät" on sanamuodoltaan sellaiset, että ovat tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi.[/QUOTE]

Juu, mä olen aina pyrkinyt hoitamaan asiat niin että pääsen mahdollisimman pian takaisin töihin. Esim. kun nuorimmalla oli vesirokko sain siihen sairauslomatodistuksen ti-pe, mutta menin jo perjantaina töihin.

Yksinhuoltajana on joskus vaikeaa järjestää näitä asioita, mutta aina jotenkin on selvitty.

[QUOTE="sasa";28898359]No ihan ensimmäiseksi kannattaa muistaa, että nämä "vapaapäivät" on sanamuodoltaan sellaiset, että ovat tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi.[/QUOTE]

Mä olen ehkä vähän tyhmä, mutta miten tuo sairaan lapsen hoito kuuluisi järjestää? En ymmärrä.

Ei sairasta lasta voi viedä päiväkotiin, eikä perhepäivähoitajallekaan. Jos ei ole eläkäikäisiä/työttömiä mummeja ja kummeja lähimaastossa tai heillä ei halu riitä esim. oksennustautisen lapsen hoitamiseen (koska tauti on herkästi tarttuva tms.) niin mitä kautta se sairaan lapsen hoito tulisi sitten ihan oikeasti järkätä?

Kaikilla kun ei ihan oikeasti ole mitään mahdollisuuksia saada lasta edes terveenä hoitoon, saati sitten sairaana.

"Vieras"
Mä olen ehkä vähän tyhmä, mutta miten tuo sairaan lapsen hoito kuuluisi järjestää? En ymmärrä.

Ei sairasta lasta voi viedä päiväkotiin, eikä perhepäivähoitajallekaan. Jos ei ole eläkäikäisiä/työttömiä mummeja ja kummeja lähimaastossa tai heillä ei halu riitä esim. oksennustautisen lapsen hoitamiseen (koska tauti on herkästi tarttuva tms.) niin mitä kautta se sairaan lapsen hoito tulisi sitten ihan oikeasti järkätä?

Kaikilla kun ei ihan oikeasti ole mitään mahdollisuuksia saada lasta edes terveenä hoitoon, saati sitten sairaana.
Palkkaa hoitaja kotiin? Ja ei, en itsekkään haluaisi antaa pientä
Lasta vieraalle silloin kun on sairaana, mutta se on tuon lain henki. onneks on toistaiseksi pärjätty niin että on vuoroteltu miehen kanssa ja hätätilanteessa sanottu toisenkin lapsen saiastuneen. Toki yh:lla on vaikeampaa, mutta ap:llakin ilmeisesti on useampi lapsi niin voi sanoa toisen sairastuneen jos ei muuta keksi.

..
Eikös se sanamuoto nykyään ole ihan sairaan lapsen hoitaminen, ei hoidon järjestäminen.

Minulla myös on se käsitys, että kahdelle viikolle ei saa jakautua. Alkuviikosta sitten vain palkatonta, ei siinä muu auta.

....
[QUOTE="Vieras";28898476]Palkkaa hoitaja kotiin? Ja ei, en itsekkään haluaisi antaa pientä
Lasta vieraalle silloin kun on sairaana, mutta se on tuon lain henki. onneks on toistaiseksi pärjätty niin että on vuoroteltu miehen kanssa ja hätätilanteessa sanottu toisenkin lapsen saiastuneen. Toki yh:lla on vaikeampaa, mutta ap:llakin ilmeisesti on useampi lapsi niin voi sanoa toisen sairastuneen jos ei muuta keksi.[/QUOTE]

Meillä töissä työnantaja kustantaisi hoitajan kotiin, jos työntekijän lapsi sairastuu.
Mutta tästäpä nousi kauhea mekkala, koska ei lasta voi jättää vieraalle hoitajalle!

Yhteistyössä