Sairaan lapsen hoitaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyvä ei tieltä eksy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyvä ei tieltä eksy

Vieras
Sairasta lastahan saa jäädä hoitamaan kotiin 3-4 päiväksi. Jos äiti on hoitovapaalla, niin voiko isä jäädä hoitamaan sairasta lasta, vai katsotaanko, että äiti hoitaa joka tapauksessa ellei ole itse todella sairas? Miten nämä asiat menevät ja mistä niitä voisi tarkistaa?

Jos toinen vanhemmista on jokatapauksessa kotona, ei tuota oikeutta voi käyttää.
Jos se kotona oleva vanhempi on sairas- siis 'oikeasti' sairas eikä pienessä nuhakuumeessa, niin silloin voi.

Joka työnantajalla on vähän oma käytäntönsä, jotkut on tiukempia, toiset ymmärtäväisempiä.
Tarkistetaan siis siltä omalta työnajantajalta ensisijaisesti.

Yhdessä työpaikassa piti olla todistus siitä, että toinen vanhempi oli töissä, jos mieli itse saada vapaata sairaan lapsen hoitoon. Ja jos kotona oleva vanhempi oli sairaana, niin siitäkin piti olla todistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysyvä ei tieltä eksy;28173593:
Sairasta lastahan saa jäädä hoitamaan kotiin 3-4 päiväksi. Jos äiti on hoitovapaalla, niin voiko isä jäädä hoitamaan sairasta lasta, vai katsotaanko, että äiti hoitaa joka tapauksessa ellei ole itse todella sairas? Miten nämä asiat menevät ja mistä niitä voisi tarkistaa?

Jos toinen vanhempi on kotona niin ei ole oikeutettu töissäkäyvä jäädä palkallisesti hoitamaan kotiin.

Se jos toinen on kipeenä kotona on tapauskohtaista ja riippuen työnantajasta saako jäädä. Useimmat ei anna.

[QUOTE="Ava";28173640]Yhdessä työpaikassa piti olla todistus siitä, että toinen vanhempi oli töissä, jos mieli itse saada vapaata sairaan lapsen hoitoon.[/QUOTE]

Miehen työpaikalla on just noin. Multa taas riittää oma ilmoitus, joten 99% se olen minä joka jää kotiin. Tulee vähemmän ansiomenetystäkin, kun miehen palkka on (yllätys yllätys) suurempi...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;28173608:
Jos toinen vanhemmista on jokatapauksessa kotona, ei tuota oikeutta voi käyttää.
Jos se kotona oleva vanhempi on sairas- siis 'oikeasti' sairas eikä pienessä nuhakuumeessa, niin silloin voi.

Joka työnantajalla on vähän oma käytäntönsä, jotkut on tiukempia, toiset ymmärtäväisempiä.
Tarkistetaan siis siltä omalta työnajantajalta ensisijaisesti.

Joo, mä olen muksun kanssa kotona, mut kun olen kipeä, niin marssin lääkäriin ja jos se katsoo tarpeelliseksi kirjoittaa saikkua niin miehen tyäpaikka hyväksyy sen saikkulapun ja sit mies jää kotiin.
Tosin tuolla niin loistava työilmapiiri, et viimekskin mies vei muksun töihin ja siel se oli juonu pillimehua ja syöny munkkia miehen työkavereiden kanssa. Ja poppareita ja vähän suklaarusinoita. Ja lounaalla käyneet jossain raxissako se oli, melkein koko työporukka :kieh: Nelivuotias tyttö saa tollaset 35-65 vuotiaat ukkelit ihan sormensa ympärille :laugh:

• Tykkää
Reactions: Aamuäree