Sairaalan esitietolomake

• Viestiketjun aloittaja Kohta laskettu aika
  • Ensimmäinen viesti
T:
Minä olen ainakin saanut neuvolast asairaalaa varten esitietolomakkeen, jossa kysellään mm. ruokavaliosta, ja muustakin sairaalassa olon kannalta merkityksellisistä asioista. Siinä kysytään myös, saako lapsen hätäkastaa, ja nimiäkin varten on omat kohtansa. Hätäkasteen voi tietääkseni suorittaa ilman nimeäkin.

Minä vaan
Itse täytän esitietolomakkeen ja palautan sen sairaalaan kun menen rakenneultraan. Siinä kysellään niin äidin kuin isänkin tietoja, esim. sairaudet, allergiat yms. Myös hätäkastetta varten nimiehdotukset ja toiveita synnytystä varten. Ja muitakin tietoja..
Sain tämän lomakkeen jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä mukaani...

Gilda
Olen helsinkiläinen ja Naistenklinikalle menossa synnyttämään. Nyt rv 30 + 2, mutta mitään lomaketta en ole saanut neuvolasta enkä Naistenklinikalta. Oletteko te lomakkeen jo saaneet myös helsinkiläisiä? Jos niin on, täytyypä minunkin seuraavan neuvolakäynnin yhteydessä kysellä tuota lomaketta.

Neppis
Meillä Kuopiossa lomake annettiin ekalla neuvolakäynnillä ja siinä ohjeistettiin palauttamaan se rv20 mennessä. Siinä kyseltiin isän, äidin ja isovanhempien sairaudet ja hätäkastelupa (+nimet).

Mulla oli tällä viikolla (rv20) neuvola, eikä sen lomakkeen perään kyselty. Tarjosin sitä itse ja neuvolasta toimittavat sen sairaalaan.

sanna
Mä olen menossa tuonne Koks:iin synnyttämään nyt päivänä minä hyvänsä, eikä me olla ainakaan mitään sellaista lappua täytelty. En tiedä onko se sit edessä, kun sinne mennään mut ei tosiaan vielä ainakaan.

Oona
Mäkään en saanu lomaketta. luin jostain lapusta että rv 20 sellanen olisi pitänyt täyttää. ihmettelin sitä sitten neuvolassa rv 39 ja multa kysyttiin että enkö muka oo täyttänyt... no, sillä kerralla sen sitr täytin... neuvolatätin sijainen ihmetteli kovasti että on jäänyt lappu aiemmin antamatta...

hätäkastenimiä ei tarvii täytää, tärkeetä on oikeestaan vaan sun lääkeallergiat (esim. puudutusaineen valinnassa)

Oona

HKI
Joku kysyi NKL toiminnasta. Sinne (sama koskee varmastikin myös Kättäriä) ei täytetä mitään esitietolomaketta eikä missään vaiheessa kysytä hätäkastenimeä etukäteen. Vauvat kulkevat nimellä tyttö Nieminen / poika Nieminen. Olen käynyt joskus muissa kaupungeissa / sairaaloissa katsomassa tuttavien vauvoja ja huomannut että niissä joskus vauvan hätäkastenimeä käytetään jo lomakkeissa (esim. lukee sängyssä). Mutta ei siis HUS:n sairaaloissa.

turussa
Turussa vaativat neuvolassa, että nimet on täytetty esitietolomakkeeseen. On kuulemma tärkein tieto siinä lomakkeessa.. Täti ei suostunut viime neuvolakäynnillä ottamaan vastaan lomaketta, koska siinä ei ollut nimiehdotuksia. Vetosi johonkin lakiin. Emme ole keksineet vielä nimiä, emmekä haluaisi laittaa siihen mitä tahansa nimiä, koska kokemuksesta tiedämme, että sairaalassa sitten kutsutaan sillä nimellä, joka on esitietolomakkeessa. sängyn päädyssä ja ranteessa on tuo nimi ja kysyttiin myös, saako 'Juhanin' rokottaa. Hämmennyimme silloin, koska nimi oli todellakin tarkoitettu toiseksi, eikä kutsumanimeksi. Kurjaa, että nimi pitää päättää, ennen kuin on vielä edes nähnyt lasta. Saahan sen sitten vaihtaa, mutta ei sekään tunnu kivalta vaihtoehdolta.

Freeda
Mä oon Tampereella ja rv 21. Palauttelemassa kyseistä esitietolomaketta huomiseksi neuvolaan.

Kantsuu siis soittaa neuvolaan ja kysäistä, voisiko lomakkeen täyttää. Siinähän sai esittää kaikki extratoiveetkin, jos haluaa ammetta synnytykseen tms.

laista
Ei siitä mitään lakia ole, että nimet täytyisi olla esitietolomakkeessa (muutenhan lakia rikottaisiin kaikissa niissä sairaaloissa, joissa lomaketta ei ole..). Kyseessä lienee sairaalan oma ohjesääntö tai muu käytäntö.

Neppis
Näköjään lomakkeet vaihtelee kovastikin paikkakunnittain. Meidän lomakkeessa ei ollut mitään synnytykseen liittyviä toiveita! Tosin en varmaan tässä vaiheessa olis osannut niihin mitään laittaakaan, on niin kaukainen asia tuo synnytys vielä:)

vierailija
Vastaan vielä edelliseen että vuonna 2017 ekassa raskaudessa oli jo näin että ipanat kautta piti tiedot laittaa. Siinä on mm. kierron pituus, lasketut ajat, synnytys toiveet ja myös nimelle on paikat, mut ei tietääkseni pakollinen. Myös verikokeitten tulokset ym mitkä on tärkeitä tietoja. Kätevä oli!

Yhteistyössä