Sairaalakassin sisältö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Olen tässä piakkoin synnyttämään lähdössä ja mietityttää sairaalakassin sisältö. Ja lähinnä imetysliivit. En käytä rintaliivejä koskaan kotona, saati sängyssä makoillessa, ja mietin miksi nyt tarvitset imetysrintaliivit? Eikö imetys onnistu ilman liivejä? Rintani eivät siis ainakaan toistaiseksi ole kasvaneet lainkaan raskauden aikana. Rv 36+2.

Kai siksi kun sitä maitoa valuu, ja imetysliiveihin saa suojat kätevästi ettei ole paidat maidossa.

Odottelen jos jollain on parempi selitys, itse (synnyttämään kohta menossa) ihmettelen vähän tuota samaa...

Juuri siksi, että maito valuu. Ei tosin ehkä vielä synnärillä, ainakaan kaikilla. Imetysliivit tai joku imetystoppi johon saa liivinsuojat on siis aika ehdoton.

Rinnat/nännit on myös usein tosi arat, kun maito alkaa nousta ja imetystaival on alussa. On kivempaa suojata ne liivinsuojilla, kuin kärsiä kivusta joka kerta kun paidan liikkuva kangas hipaisee tissejä.

Ja tissit on painavat, ilman liivejä on tukala olla (ainakin minun).

Tottakai ilmankin voi olla. Mutta on se metka tunne, kun imettää vauvaa, ja toisesta rinnasta suihkuu maitoa vauvan päälle, peittoon ja lakanoihin, seinillekin... :D

Kun maito alkaa nousta niin rinnat ovat sen verran arat, että toivoisit kilon pumpulia tissin ympärille. Maitoa saattaa valua sen verran että sohvalla maatessasi huomaat maitoa valuneen sohvallekin ja yöllä todennäköisesti valuu lakanoillekin. Joten jos et halua olla maitotahroja kuuraamassa niin suosittelisin kyllä ainakin harkitsemaan liivejä&suojia ;)
Sairaalassa on tarjolla vain sideharsoa joka sidotaan rintojen ympärille tueksi ja ainakin näin helteillä voi olla melko tukalaa sellaisen kanssa säätäessä. Joten varalta kannattaisi ottaa sinnekin mukaan, ettei joudu "kärsimään".
Ja tosiaan tuo rintojen tukeminen on tärkeää, etteivät kipeytyisi entisestään. On myös sanottu että pysyvät paremmin "kuosissa" tuettuina imetyksen aikana.

Viimeksi muokattu:
Laitoin päälle vasta kotimatkalle, mutta otin mukaan kuitenkin.

Laita kassiin varalle, ei niitä ole pakko pitää kuitenkaan. Maitoiset yöpaidatkin voi vaihtaa puhtaisiin.

Mulla muuten ei ollut mitään rintojen arkuutta, varmaan koska pari viikkoa käytin rintakumia aina imettäessä (vauva ei muuten ottanut kiinni). Vain maidon heruminen tuntui aluksi kipuna.

Kyllä ne liivit kannattaa sinne ottaa, kun ei tiedä miten nopeasti maito nousee ja kauanko siellä sairaalassa sitten joutuu aikaa viettämään. Pakkaa mukaan myös liivinsuojia. Paljon turhempaakin tavaraa sinne laukkuun voi tilaa viemään pakata ja nuo ei paljoa tilaa vie.
Kun vauva imee ja heruminen käynnistyy, niin se käynnistyy samanaikaisesti kummassakin rinnassa. Jos maidontulo on runsasta, niin kannattaa laittaa vapaaseen rintaan maidonkerääjä, jotta maito pääsee tulemaan vapaasti ja rinta saa samalla ilmaa. Rinnoista kannattaa huolehtia ja pitää ne lämpimänä vaikka muuten lämmin ilma olisikin, rintatulehdus on todella ikävä seuralainen ja iskee varottamatta. Vastasyntyneen äitinä rinnat ovat tärkein ruumiinosasi. ;)

Itse en ole koskaan sen kummemmin sairaalakasseja miettinyt.. Kolmas tulossa ja ajattelin että taas lähtiessä heitän hygieniavälineet, puhtaita alusvaatteita, puhelimen laturin ja neuvolakortin laukkuun ja mies sitten on tuonut jos on jotain tarvinnut (kotiinlähtö vaatteet on ottanut minulle ja vauvalle mies sitten mukaan) imetysliivit otan mukaan mikäli jaksan käydä ennen synnytystä uudet ostamassa kun entiset kaikki on jo niin rähjääntyneitä. Voisin kuvitella käyväni ostamassa ne sitten myöhemmin kun tissin koko taas selviää (tai panen miehen sillekin asialle) :)