Saippuapesu ennen saunaa vai sen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saunamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saunamamma

Vieras
Hygieniaketjun innoittamana: peseydyttekö ennen saunaa kokonaan saippualla, vai vasta sen jälkeen? Meillä oli ennen tapana, että ensin vaan huuhdeltiin itsemme, sit sauna ja lopuksi pesu. Nykyisin peseydytään ensin täysin ennen saunaa, ja saunan jälkeen saunahiet vaan huuhdellaan pois. Mutta joku tuossa hygieniaketjussa kirjoitti että saunassa hikoilee niin paljon että ei ole järkeä mennä sinne puhtaana, vaan pestä kaikki liat ja hiet lopuksi.
Eli kuis tapahtuu mammoilla saunassa käynti? :)

Ei ole tullut mieleenkään, että joku jättäää itsensä kunnolla pesemättä saunomisen jälkeen! Tietysti saunan jälkeen käydään kunnolla pesulla, johan sen järkikin sano.

Saunaa ennen suihkuun ja meikkien pesu, saunan jälkeen saippuapesu ja hiusten pesu.
Jos oikein hikinen tai likainen niin pesisin varmaan saippualla ennen ja jälkeen saunan.

Mut entäs sellainen joku pihasauna jossa peseydytään siinä ihan saunatilassa? :D

Meillä se peseminen ennen saunaa on saanut vähän siitäkin alkunsa, kun mies tekee työtä jossa likaantuu, ja sit aloinjossain vaiheessa huomata että saunan turvakaidetta on käpälöity mustalla ja rasvaisella kädellä...ei pese käsiään tarpeeks hyvin ennen saunaa. Argh.

Meillä se peseminen ennen saunaa on saanut vähän siitäkin alkunsa, kun mies tekee työtä jossa likaantuu, ja sit aloinjossain vaiheessa huomata että saunan turvakaidetta on käpälöity mustalla ja rasvaisella kädellä...ei pese käsiään tarpeeks hyvin ennen saunaa. Argh.

No siis toki jos on ihan näkyvää likaa niin ne lienee hyvä pestä pois ennen saunaa... mutta normaalisti eikai nykyihmiset ihan kovin likaisia oikeasti edes ole saunaan mennessään. Ennen muinoin tietty käytiin pesulla saunassa kerran viikossa ja tehtiin töitä jossain perunapellossa.

Osta sille jurpolle käsienpesuainetta, jota käytetään autokorjaamoissa ja vastaavissa, laita se pesemään kätensä ja anna ukaasi, että se pesee saunan, jos sotkeekin.

Saunan jälkeen saippuapesu.
Mun paapalla on kuulemma ollut tapana vielä senkin jälkeen mennä löytyykin ja ottaa "suojahiki" iholleen, tiedä sit mikä siinä on ollut loppujen lopuksi tarkoitus...

Osta sille jurpolle käsienpesuainetta, jota käytetään autokorjaamoissa ja vastaavissa, laita se pesemään kätensä ja anna ukaasi, että se pesee saunan, jos sotkeekin.

Olen ostanut Korrekia tai vastaavaa. Purkin kyljessä ainakin oli kuva parista raavaasta äijästä jotka pesi rasvaisia käsiään eli kunnon ainetta oli. Ei saanut mun tökötti kannatusta. :(

Ennen saunaa suihkutus ja saunan jälkeen saippuapesu. Tai en mä kyllä koko vartaloani saippuoi kuin hyvin harvoin. Ulkosaunassa tietenkin peseydytään löylyn oton jälkeen ja lähetään pois.

Mulla on tapana mennä kuivaamaan itseni saunaan, siis siihen lattialle, en lauteille kiipeä. Se on mun miehen ja siskon mielestä tosi ällöö :D Mut en mä siellä enää hikoa, vähän vaan lämpenen ku muuten palelee hirveesti saunan jälkeen.

Totta kai pestään kunnolla vasta saunan JÄLKEEN. Sitä vartenhan sinne löylyyn mennään, että hikoillaan ja kuona-aineet irtoilee. Se on sen saunomisen juju, irrottaa paskaa kehosta. Ja sitten se paska olis hyvä pestä pois.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="moi";25875226]Ennen saunaa suihkutus ja saunan jälkeen saippuapesu. Tai en mä kyllä koko vartaloani saippuoi kuin hyvin harvoin. Ulkosaunassa tietenkin peseydytään löylyn oton jälkeen ja lähetään pois.

Mulla on tapana mennä kuivaamaan itseni saunaan, siis siihen lattialle, en lauteille kiipeä. Se on mun miehen ja siskon mielestä tosi ällöö :D Mut en mä siellä enää hikoa, vähän vaan lämpenen ku muuten palelee hirveesti saunan jälkeen.[/QUOTE]

Joskus kun huoneet on viileät esim. tuulisella säällä ja sauna on lämpiämässä, menen muutamaksi minuutiksi kaikissa vaatteissa istumaan sinne 40-60-asteisen saunan alalauteille ja lämmittelemään. Lämpimät vaatteet tuntuu ihanilta koleassa huushollissa vielä vähän aikaa saunasta tultua. Hulluilla halvat huvit. :)

• Tykkää
Reactions: as if
Ennen saunaan, siis löylyyn menoa, suihku (& meikit pois naamasta tarvittaessa), kunnon löylyt ja ja sen jälkeen saippuapesu. Jonka jälkeen vielä kerran tai pari löylyttelyä ja suihkua, lopuksi suihku mahdollisimman viileässä vedessä. Siinä sauna pitkän kaavan mukaan:) Mökillä lisäksi vielä välivilvoittelut ulkona:)

Mä en edes kastele itseäni ennen saunan menoa, mikä on miehen mielestä järkyttävää. Kumpikin tekee kunnon pesun sitten saunan jälkeen. Ja jos on kylmä, saatan käydä vähän lämmittelemässä saunan puolella kuivausvaiheessa, mutta en ole lauteilla enkä niin pitkään että tulisi kuuma.

[QUOTE="vieras";25875496]Ennen saunaan, siis löylyyn menoa, suihku (& meikit pois naamasta tarvittaessa), kunnon löylyt ja ja sen jälkeen saippuapesu. Jonka jälkeen vielä kerran tai pari löylyttelyä ja suihkua, lopuksi suihku mahdollisimman viileässä vedessä. Siinä sauna pitkän kaavan mukaan:) Mökillä lisäksi vielä välivilvoittelut ulkona:)[/QUOTE]

Ahaa, nyt tuli sitten pitkä kaavakin selville, jes! Olin kerran yhdessä saunaillassa jossa eräs megasaunojaystäväni hävis vähän väliä suihkuun ja sit tuli takas lauteille, mutta en kyllä tohtinut kyylätä että missä välissä se pesu tapahtui saatika kysyä siltä sitä. :D Mutta noin se varmaan menee. Seuraavassa saunaillassa teen tuon ja saan jonkun ylimmäisen saunojan tittelin.

Yhteistyössä