Sain soiton rv 13, että olen saanut hakemani vakituisen työpaikan!

  • Viestiketjun aloittaja Voi kökkö
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Jos nyt on rv 13 ja työssä on usein oleva neljän kuukauden koeaika, niin koeaika on ohi, kun on n. rv 30. Todennäköisesti raskaus silloin näkyy selvästi. Joten tuskin pystyt raskautta salaamaan koeajan loppuun. Itse kertoisin ja työnantaja sitten päättäisi.
 
vieras
raskaus, tai raskauden yrittäminen ei kuulu työnantajalle mitenkään. Palkatessaan naisen, työnantaja ottaa aina riskin myös siitä että tämä nainen voi olla raskaana tai tulee raskaaksi. Nämä ovat elämän tosiasioita, ota työ ja kerro asiasta sitten kun tiedät että raskauden suheen kaikki ok, esim rakenneultran jälkeen.
 
töihin
Menet ilmanmuuta töihin, raskaus ei vaikuta työhön millään lailla. Voit kertoa asian silloin kun tuntuu hyvältä. Mutta jotta työnantajakaan ei anna raskauden vaikuttaa tilanteeseen niin kertoisin vasta kun työsopimus on kirjoitettu. Olen itse meidän työpaikan luottamusmies ja näin asia todella on. Tämä ei kuitenkaan ole loppuelämän asia ja jos haluavat pitkäaikaista sitoutumista niin äitiysloma ei ole aika eikä mikään.
 
meiju
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos nyt on rv 13 ja työssä on usein oleva neljän kuukauden koeaika, niin koeaika on ohi, kun on n. rv 30. Todennäköisesti raskaus silloin näkyy selvästi. Joten tuskin pystyt raskautta salaamaan koeajan loppuun. Itse kertoisin ja työnantaja sitten päättäisi.
No ei se koeaika vaikuta mitenkään uskokaa jo! Tuskin se työnantaja pystyy tyhjästä mitään syytä potkuille keksimään!
 
ap
Kiitos kannustavista vastauksista. Olen melko varma, että jos annan työnantajan "valita" ottaako minut raskaudesta huolimatta, niin luulen, että ei ota. Siksi tekisi mieli ottaa työ ja odotella. Mietin oikeasti sitäkin, että jos esim rakenneultrassa paljastuisi jotakin kamalaa, niin olisin pian ilman vauvaa ja ilman työtä :/
 
plm
Mä uskon rehellisyyteen. Kyllä mä kertoisin ja jos työnantajalla on yhtään järkeä päässä, palkkaa sut silti jos olet tehtävään sopivin kuten ilmeisesti olet kun sait paikan.
Ei läheskään kaikki työnantajat mitenkään boikotoi nuoria naisia tai raskaanaolevia. Meille on lähivuosina palkattu kolme naisinsinööriä, kaikki kihloissa olevia.
Mun yksi kaveri kertoi odottavansa adoptiolasta ja sai silti vakipaikan.
 
cvb
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Mä uskon rehellisyyteen. Kyllä mä kertoisin ja jos työnantajalla on yhtään järkeä päässä, palkkaa sut silti jos olet tehtävään sopivin kuten ilmeisesti olet kun sait paikan.
Peesi. Ehkä työnantaja arvostaa rehellisyyttäsi ja palkkaa sinut silti? Asian salaaminen voisi tosiaan herättää huonoa henkeä..
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse olin samassa tilanteessa. Soitin liittoon ja kysyin lakimieheltä, mitä teen. Kehotti ottamaan paikan vastaan ja että raskaudesta kerrottava työnantajalle 2 kk ennen ä-lomalle jäämistä. Otin paikan vastaan, kerroin rv 22 ja ottivat uutisen hyvin vastaan. Tiedän tunteen ja ajatuksen joka sinulla on. Neuvon, ota paikka, kerro raskaudesta rakenneultran jälkeen. Voit perustella että halusit tietää että vauvalla kaikki hyvin ennen työnantajalle ilmoittamista.
tälle peesi.

(itselläni ei ole lapsia, mutta olen esimiehenä rekryitoinyt)
 
No olen yhä sitä mieltä etten mene kertomaan raskaudestani työnantajalle ennen kuin olen kertonut kavereille ja sukulaisille, eli tuoss atilanteessa ottaisin vain työpaikan vastaan ja sitten rakenneultran jälkeen kertoisin pomolle. Jos ylipäätänsä siinä vaiheessa olisi jotain kerrattavaa.

Mutta jos siitä itse kärsii niin sitten varmaan kannattaa kertoa jo tuossa vaiheessa. Harva työnantaja varmaan rupeaa valmiiksi sovittua juttua noin perumaan.
 
älä edes mieti
Raskaudesta on velvollinen ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen äitiysvapaan alkua. Ei ennen sitä. Tottakai vaihtoehto C
Raskaus ei saa olla sinun - eikä kenenkään muun - syy työpaikan hylkäämiselle.
 
Mene töihin ja kerro vasta 2kk ennen la lapsesta. Kuten joku kirjoitti, naiset ovat liian kilttejä ja tunnollisia tällaisissa asioissa. Sinun ei tarvitse kertoa raskaudestasi, joten et valehtele tai huijaa vaikka otatkin paikan vastaan ja kerrot myöhemmin. Joskus kannattaa olla itsekäs, itse ainakin tuollaisessa tilanteessa olisin.
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja cvb:
Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Mä uskon rehellisyyteen. Kyllä mä kertoisin ja jos työnantajalla on yhtään järkeä päässä, palkkaa sut silti jos olet tehtävään sopivin kuten ilmeisesti olet kun sait paikan.
Peesi. Ehkä työnantaja arvostaa rehellisyyttäsi ja palkkaa sinut silti? Asian salaaminen voisi tosiaan herättää huonoa henkeä..
Minä peesan kanssa tätä. Eli kertoisin ja katsoisin miten käy. Kyllä aika moni esimies sitä rehellisyyttä arvostaa.
Ja naiset ovat omalla salailulla saanut työnantajat epäluuloiseksi. Sen jälkeen kun yksi rekrytoitu nuori nainen on ottanut paikan vastaan ja sitten pari kuukautta myöhemmin ilmoittanut jäävänsä äitiyslomalle, saatta samalla työntantajalla olla seuraavalla kerralla aikamoinen kynnys ottaa nuorta naista palvelukseen.....
Mutta jokainen toki tyylillä.
 
peesi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse olin samassa tilanteessa. Soitin liittoon ja kysyin lakimieheltä, mitä teen. Kehotti ottamaan paikan vastaan ja että raskaudesta kerrottava työnantajalle 2 kk ennen ä-lomalle jäämistä. Otin paikan vastaan, kerroin rv 22 ja ottivat uutisen hyvin vastaan. Tiedän tunteen ja ajatuksen joka sinulla on. Neuvon, ota paikka, kerro raskaudesta rakenneultran jälkeen. Voit perustella että halusit tietää että vauvalla kaikki hyvin ennen työnantajalle ilmoittamista.
melkein kun mun stoori :)
 
ÄLÄ kerro
Tiedän henkilökohtaisesti sekä useamman ystävän kautta että ei kannata kertoa ennenkuin on pakko. Työnantaja ei ajattele sinua, joten miksi sinä ajattelisit työnantajaa.

Jos kerran paikka on sinun niin kerrot vasta kun on ihan äärimmäisen pakko. Jos työnantaja irtisanoo koeajalla ja on saanut tiedon raskaudestasi, niin voit ainakin viedä jutun oikeuteen perustuen syrjintään.
Yhdelle kaverille sanottiin että "kyllä me aina joku muu syy olis keksitty" - hän ei saanut hänelle luvattua vakipaikkaa kun kertoi raskaudestaan ennen työsopimuksen kirjoitusta. Vakituisesta työsopimuksesta tulikin ½v määräaikainen sopimus.
Työnantajan kuuluu ajatella omaa etuaan ja niin myös sinun. Vaikka kuinka tahtoisit uskoa ihmisten hyvyyteen ja inhimillisyyteen niin sellainen ei kuulu työnantajien rooliin.
 
visitor
Sinuna ottaisinpaikan vastaan ja oltua vaikka 2kk kertoisin sitten. Sillä jos ne saa koeajalla tietoon et oot raskaana ja et ole itse kertonu sitä, niin sinut on helppo heivata töistä ilman selityksiä. Koeajalla irtisanotulle ei tartte selitellä. Mutta kun ite kerrot koeajalla, niin ne ei voi sua irtisanoa ilman seuraamuksia.

Mitä muuten teit!! ku kirjotin tän myöhään
 
vieras
Mä ottaisin paikan.

En käsitä, miten työnantajan etu voi mennä oman edelle. Toisekseen, jos työnantaja irtisanoo koeajalla raskaanaolevan, syy katsotaan olevan raskaus, ja näinollen voit haastaa sen oikeuteen. Työnantajan tulee silloin perustella, ettei syy ole ollut raskaus..
"Työsuhteen purku koeaikana

Työsuhdetta ei voi purkaa koeaikana työntekijän raskauden takia.

Koeajalla työskennelleen huoltamokahvilan työntekijän työsuhde purettiin, kun hän oli esittänyt sairaslomatodistuksen raskauspahoinvoinnin takia. Työnantajan mukaan työntekijä ei soveltunut muista syistä tehtäväänsä.

Hovioikeuden mukaan työnantajalla ei ollut oikeutta purkaa työsuhdetta. Työnantaja ei näyttänyt työsuhteen päättyneen muusta syystä kuin raskauden takia.

Jos työnantaja irtisanoo raskaana olevan työntekijän, työnantajan on näytettävä, että irtisanominen ei johdu raskaudesta. Tätä lainkohtaa sovelletaan myös työsuhteen koeajalla tapahtuneeseen purkamiseen."

http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?location1=2&sl2=9&sl3=6&lang=fi&id=29923
 
vieras
Joo niin, ja tuohon edelliseen lisäten, harva työnantaja uskaltaa lähteä raskautettua irtisanomaan, oli koeaika tai ei. Pidä kiinni oikeuksistasi, oletko nainen vai kynnysmatto?
 
...
No mulla kävi niin että oon tehny jo toista vuotta viransijaisuutta. Sitten tuon viran haltija menehtyi ja se vapautui hakuun. Jostain syystä sen hakuun laittaminen viivästyi ja yhtäkkiä huomasin olevani raskaana. En ole kertonut työnantajalle raskaudesta vaan hain nyt sitä virkaa kuten olin aikonutkin. Raskaus ei siis ollut suunniteltu.

Minut on kerran syrjäytetty hakutilanteessa kun odotin esikoistani enkä halua näin tapahtuvan toiste. Vatsa on jo kasvanut sen verran että ei tätä tietenkään kauaa salassa enää pidetä mutta en puhu vielä mitään. Mikäli juorut eivät ole jo kulkeutuneet kun vähän turvallisuuskin syistä uskouduin työkaverille joka sitten juorusikin eteenpäin :(
 
hup
Minä ottaisin työn vastaan, mutta kertoisin pian, vaikka heti raskaudestani. Koska jos ei kerro, ei voi sanoa, että on tullut syrjityksi raskauden takia. Harva työnantaja uskaltaa erottaa määräajalla raskaana olevaa, kun tietää, että ongelmiahan siitä tulee. Sinun on myös paljon mukavampi aloittaa uudessa työssä, kun ei ole mitään salailtavaa.
 
näin
Vaikka kuinka haluat olla rehellinen, niin valitettavasti kaikki työnantajat eivät ole.

Ota paikka vastaan. Ehdit olla hyvin töissä. Onhan sinulla vielä sitten mahdollisuus vaikka irtisanoa itsesi, jos vielä myöhemminkin tuntuu siltä ettei se ole sinun paikkasi. Se ei mitenkään ole työnantajan pettämistä, että otat tarjotun työn vastaan raskaana ollessa. Kysy vaikka liitosta neuvoja, ne varmasti ovat puolellasi.

Tsemppiä
 

Yhteistyössä