Sain sitten klamydian :(

  • Viestiketjun aloittaja Allapäin
  • Ensimmäinen viesti
Allapäin
Hienoa. Kävin uusituttamassa pillerireseptiäni maanantaina ja koska olen vaihtanut kumppaniani noin kuukausi sitten, päätin pyytää myös klamydiatestin, nk- "huvikseni" ja varmuuden vuoksi. Jonkin aikaa minulla on ollut hieman ongelmia valkovuodon kanssa, joten ajattelin, että todennäköisimmin papasta paljastuu vain epäspesifi tulehus, jota minulla on joskus aiemmin ollut.

Papakoe sattui kamalasti ja minusta myös tuli sen jälkeen verta oikein kunnolla. Olin koko päivän kipeä alavatsastani ja söin kaksi Buranaa. Seuraavana aamuna heräsin hirveään kirvelyyn ja tuskaan ja olo oli niin paha, että kävelin rinkiä ja itkin. En saanut lääkäriaikaa, joten jouduin menemään päivystykseen. Oletin, että kirvely johtuu papakokeesta ts. siitä, että lääkäri raaputteli paikkani hieman verille. Sain Flagyl-lääkityksen ja aloitin kuuri välittömästi.

Tänä aamuna tuntui, että oiteet eivät olleet poistuneet ja samallapa terveyskeskuksesta soitettiin. Tulos: minulla on klamydia! Istuin ja itkin hetken aikaa. Nyt en tiedä, olenko saanut taudin exältäni, josta olen eronnut jo 3 kk sitten, vai nykyiseltäni, jonka tapasin siis noin 4 vkoa sitten. Lääkäri sanoi, että jos klamydia aiheuttaa oireita, niin ne yleensä tulevat noin 1-3 vkoa tartunnasta, joten tämä viittaisi nykyiseen kumppaniini. Toisaalta, hän on ollut vain yhden naisen kanssa, 5 vuotta, ja he olivat yhdessä viimeksi kesällä jolloin erosivat. Irtosuhteita ei ole ollut.

Exääni en ole tavoittanut, hän on matkoilla. En tiedä, mitä tehdä. Nykyiselleni kerroin asiasta samantien, mutta hänelle ei suoraan annettu lääkitystä vaan hän joutuu menemään testiin huomenna. En tiedä yhtään, kummalta olen tosiaan klamydian napannut ja pelkään, että jos se on exältäni, niin nykyinen jättää minut. Olimme exän kanssa yhdessä monia vuosia ja kävin aina välillä papassa sekä virtsanäytteissä pissatulehdusten vuoksi, viimeksi noin 1,5 vuotta sitten. Klamydiat ja muut olivat aina negatiivisia.

Voiko olla siis mahdollista, että saan yht'äkkiä rajut oireet, mutta että klamydia olisi myllännyt elimistössäni jo pitkään? Lääkäri sanoi, että aika epätodennäköistä. Tosiaalta, olien nyt ollut 15 vuoteen ekaa kertaa kuukauden ilman e-pillereitä, jota suojaavat tietääkseni munajohdintulehduksiltakin jossain määrin. Voiko siis olla, että pillerittömänä vietetty aika ikäänkuin "laukaisisi" oireellisen klamydian?

Oloni on ihan kamala, eikä vähiten sen vuoksi, että voin tulla lapsettomaksi plus että exäni on mahdollisesti käynyt oikein huolella vierassa.
 
C.D.
Tässä tilanteessa tämä ei tietysti auta eikä lohduta, mutta älkää hyvät ihmiset aloittako suojaamatonta (kondomilla!) suhdetta ennen kuin molemmilta osapuolilta on testattu sukupuolitaudit. Ja tämä lohduttaa vielä vähemmän, mutta suosittelen aloittajaa otattamaan lisäksi ainakin hiv-testin + muita mahdollisia testejä.
 
Meikämaija
Mitä todennäköisimmin joudutte keskustelemaan nykyisen kumppanin kanssa hänen reissuistaan. Miehille ei tule yhtä rajuja oireita kuin naisille.

Luota nyt lääkäriisi ja hänen sanomisiinsa, kokeet vahvistavat kyllä, mistä vaivasi sait. Älä ihan sinisilmäisesti usko ihan kaikkea, joita kaverisi sinulle kertovat. Tässä elämässä tapahtuu niin paljon sellaista, mistä kumppanin ei haluta pahoittavan mieltään ja sitten se johtaa vielä isompiin ikävyyksiin.
 
fetuthjf
Alkuperäinen kirjoittaja Allapäin:
En tiedä yhtään, kummalta olen tosiaan klamydian napannut ja pelkään, että jos se on exältäni, niin nykyinen jättää minut. Olimme exän kanssa yhdessä monia vuosia ja kävin aina välillä papassa sekä virtsanäytteissä pissatulehdusten vuoksi, viimeksi noin 1,5 vuotta sitten. Klamydiat ja muut olivat aina negatiivisia.

Oloni on ihan kamala, eikä vähiten sen vuoksi, että voin tulla lapsettomaksi plus että exäni on mahdollisesti käynyt oikein huolella vierassa.
Jos sulta on klamydia tsekattu aikaisemmin, niin et siis ainakaan viimeiseen 1+ vuoteen ollut sitä exältä saanut. Virtsanäytteestä ei automaattisesti klamydiaa katsota. Ottaen huomioon, että ex on nyt ex, niin eronne syitä tarkemmin tuntematta totuus on kuitenkin se, että hänellä on voinut olla joku toinen sen viimeisen vuoden aikana. Oireet on voinu iskeä tuosta papan raaputtamisesta, siltähän se nyt kuulostaa ainakin.

Klamydia ei aiheuta lapsettomuutta kuin harvoin. Ja silloin sen varmaan täytyy olla pitkään elimistössäsi tekemässä tuhoaan. Toivottavasti olette molemmat exienne kanssa sellaisissa väleissä, että selviää kumman exältä se on tullut. Eihän ole sanottua, etteikö se olisi voinut tulla yhtä hyvin miehesi exän kautta?

Miksi ihmeessä nykyinen jättäisi sinut jos olet saanut exältäsi klamydian? Itsepähän on alkanut harrastamaan kanssasi ilman että on pyytänyt sinua käymään testeissä. Etenkin jos edellisistä testeistäsi oli yli vuosi. Kyllä se on miehen syytä ihan yhtä lailla, sillä et sinä sitä tietoisesti hänelle siirtänyt. Se on sitä paitsi hyvin yksinkertaisesti hoidettavissa nykyiseltäsi (lääkekuuri), eikä mikään herpes joka jää elimistöön. Syytä olisi hoitaa tauti kummaltakin ja unohtaa koko juttu (ja käydä otattamassa ne hiv-testit ja muut samantien).

Itse olen käynyt hiv-testissä useasti, jotta voin olla varma siitä, ettei sitä ole keneltäkään tullut ja jotta voin hyvillä mielin luovuttaa verta.
 
Allapäin
Exäni on kyllä luonteeltaan sellainen sika, että hän on voinut satunnaisten lyhytaikaisten erojemme aikana käydäkin jossain vieraassa sängyssä "hoidattamassa itseään..." Minäkin oletin, että paparaaputus sai klamydian villiintymään, mutta lekuri tyrmäsi tuon teorian. Kysyin myös, että vaikuttaako tähän tulehduksen rajuuteen nyt tuo e-pilleritön kausi. Entinen lääkärini YTHS:llä aikoinaan oli valistanut kurssikaveriani, että pillerit suojaavat pitkälti munajohdin- ja -sarjatulehduksilta.

Onpa hauskaa miettiä loppuelämä tätäkin asiaa plus sitä, ovatko tuubani nk. tukossa :(
Ex ei sano koskaan, vaikka klamydiaa kantaisikin. Päinvastoin, hän saattaa senkin kääntää niin, että minä olen huora, vaikken ole muiden kanssa ollutkaan.
Huoh...On niin paha olla. Oletin todellakin, että pitkä suhteemme oli kuitenkin huonoudestaan huolimatta seksuaalisesti uskollinen ja oletin myös tyhmänä, että uusi kumppanini on omassa pitkässä suhteessaan ollut uskollinen ja näin hän sanoikin.
Sille ei voi sitten mitään, jos hänen exänsä ei ole ollut. Yhtä kaikki, elämä opettaa kummasti. Enää en koskaan aloita suhdetta ilman kondomin käyttöä, vaikka se onkin epämiellyttävää.
 
Sillink
Hei, älä oo allapäin, pahemminkin vois asiat varmaan olla. Se on kuitenkin täysin hoidettavissa oleva tauti ja vaikka sillä paljon pelotellaan, niin ei se tosiaan mitenkään automaattisesti lapsettomuutta aiheuta. Kysypä lääkäriltä voisko sen asian tarkistaa jotenkin (???) ettei tartte lasten tekemisen ajankohtaiseksi tulemista odotella peloissaan. Ja toivottavasti sun ei tartte enää aloittaa uutta suhdetta vaan nykyisen kanssa saat jatkaa. Se mikä ei tapa, se vahvistaa.
 
Allapäin
Kuulema ei lähdetä tutkimaan mitään munajohtimien avoimuutta ihan vaan sen vuoksi, että on sairastanut klamydian. Pitää olla ongelmia raskaaksitulemisessa sitä ennen. Mielestäni tyhmää, koska klamydia altistaa kohdunulkoisille raskauksille. En tiedä, kai sitten yksityisellä puolella tehdään maksusta noitakin aukiolotestejä. Kylläpä viiksettää koko elämä :( Nykyiseni ei ole tänään soittanut eikä tekstannut eilenkään hyvän yön juttuja niinkuin normaalisti. Mitä ihmettä hän oikein temppuilee? Näin se sitten menee, eli kun saa taudin jonkun vieraissaloikanneen takia, niin on saastainen huono nainen. Hypään kohta jojoksi.
 
muisku..
Mä sain klamydian mieheltäni kun oltiin seurustellu 6kk, seksi oli mukana kuvioissa 3kk:tta. Minä en ollut käynyt vieraissa ja silloinen mies olikin eka mies jonka kans harrastin seksiä. No, lääkäri selitti mulle kaksi vaihtoehtoa: joko mies on käyny vieraissa n. kk sitten TAI miehellä on ollu klamydia oireettomana jo kuukausia (miehille ei siis välttämättä ees tule mitään oireita). Lääkäri sanoi myös et on epätodennäköistä, että minulle olisi oireet tulleet vasta 3 kuukauden kuluttua ensimmäisestä seksi kerrasta. Eli jos miehellä olis ollu klamydia jo silloin kun alettiin seurustelee, olisin saanu oireetkin jo n. 3viikon kuluttua eka kerrasta.

Ja minähän tietenkin olin niin umpirakastunut (ja kokematon) että uskoin miestäni.. Arvatkaan vaan oliko sillon paniikki kun luulin, että minulla on ollut klamydia jo 3kuukautta, olin aivan varma etten saisi enää lapsia.
Lapsettomuutta se ei minulle kuitenkaan aiheuttanu, kaksi ihanaa lasta olen synnyttänyt :)
 
Allapäin
Kiitoksia rohkaisusta. Olen kuitenkin todella depiksessä, sillä miehestä ei ole kuulnut mitään. Ei vaan voi olla totta. Meillä oli jotain pientä riitaa ennekuin kerroin hänelle testituloksesta, mutta silti. Olisko sittenkin pitänyt olla hiljaa ja vain ikäänkuin pyytää häntä muuten vain käymään testeissä...? Olisin hoidattanut itseni terveeksi ja pysynyt jonkin aikaa selibaatissa vetoamalla johonkin muuhun tulehdukseen ja jos miehellä ei olisi ollut mitään, niin voila, kaikki hyvin?

Toisaalta, jos hän jättää minut tämän asian vuoksi, niin joutaa mennäkin. Kai :(
 
Meikämaija
Jos jättää, niin kyllä joutaa! Saattaa kyllä olla niinkin, että mies käy testeissä ja selvittää itselleen, mikä on tilanne ja ottaa yhteyttä sitten. Häntä itseäänkin saattaa nolottaa, on täysin mahdollista, että tauti on tullut hänen kauttaan.

Jos todella hän on niin kiltti kuin kerroit ja uskot, häpeää hän omasta puolestaan. Kunnon miehille nämä eivät ole kevyitä asioita, vaikka miten järkevä selitys löytyisi.

Jollei kuulu mitään, sinun kannattaa kyllä jo klamydian vuoksi ottaa häneen yhteyttä ja varmistaa hänen tilanteensa. Jos nimittäin pöpö on saatu exältäsi, hänelle pitäisi ilmoittaa ja kehottaa hankkimaan lääkekuuri. Nämä ovat siitä inhottavia juttuja, että ketjua pitäisi mennä taaksepäin ja ihmisten hoidattaa itsensä. Sinun piiriisii kuuluvat nämä kaksi miestä, he hoitakoot osansa heille, joille pitääkin.

Koska sinä ET ole tehnyt mitään arveluttavaa etkä väärää, ei sinua pitäisi rangaistakaan. Eli jos miehellä ei ole luonnetta päästä tästä yli, on olemassa vaikeampiakin asioita, jotka parisuhteessa pitäisi kestää.

Edellinen ehdotuksesi on sieltä p:stä, se olisi ollut vastuutonta.
 
Allapäin
Olen ihan samaa mieltä -henkinen pakeneminen tällaisessa tilanteessa on epäkypsää ja oisttaa sen, ettei mis välitä omista tuntemuksistani ja olostani tippaakaan. En pidä mykkäkoulusta ja haluaisin todella tietää, missä mennään ja mitkä ovat miehen arviot tapahtuneesta. Mutta omaan piikkiinhnä tämä menee lopulta, kun kukaan ei muka ole pettänyt ketään eikä tartuttanut ketään. Uskomatonta. Rikki rikki rikki :( :(
 
been there
Minulle kävi samoin. Oltiin oltu yhdessä 3 vuotta (!) kun ykskaks rutiinitarkastuksen yhteydessä (e-pillereitä uusimassa) lekuri sanoi että otetaanpas tuo klamydianäytekin kun kohdunsuu näyttää ärtyneeltä. Mitään oireita minulla ei ollut. Voit varmaan kuvitella reaktion kun sain tuloksen olevan plussaa ... !!

Ei paljon naurattanut. Mies ei myöntänyt käyneensä vieraissa, itse en ollut käynyt ja silti minulla oli klamydia. Siinä sitä sitten ihmeteltiin voiko tartunta olla yli 3 vuotta vanha. Lääkäriin mukaan ei voinut. Suhde kuitenkin jatkui vaikka epäilys takaraivossa kaiversikin. No, ero tuli 7 vuoden jälkeen mutta ihan muista syistä.

Lapsettomuutta se ei ainakaan minulle aiheuttanut, todisteena 2 ihanaa tyttöä.

Tsemppia sinulle - usko pois, kyllä se elämä vielä voittaa.
 
Muistoja menneiltä ajoilta
Ei tämä kyllä lohduta, mutta muistui mieleen.
Olimme olleet aviossa jo pitkään, kun aloin sairastelemaan erilaisia gynekologisia tulehduksia, klamydiakin. Selityksiä yritettiin löytää, mutta koskaan ei mies myöntänyt mitään, vartioi minua vain entistä tarkemmin. Sanottakoon, että mieheni oli ensimmäiseni, enkä ollut edes teoriassa vaarassa sairastua muista kuin hänestä koko liiton aikana.

Kun erosimme 20 vuoden jälkeen, olen pysynyt täysin terveenä! Muutama kumppani ehti olla, ennenkuin löysin nykyiseni.

Tuo rotkale ex kehuskeli sitten myöhemmin jo aikuiselle pojallemme, että hän on valehdellut minulle aina, kun olin niin hyväuskoinen. - No, se hyväuskoisuus loppui kyllä jo ennen eroa, mutta siinä vaiheessa sillä ei ollut minulle mitään merkitystä.
 
Meikämaija
Aurinko paistaa vielä risukasaan, vaikka nyt pytyttää. Jos käy niin, että uusi kaveri jättää, ei hänessä ollut paljon menettämistä. Jos taas on niin, että hän häpeää omaa osuuttaan ja on siksi vaiti, sinulla lienee luonnetta kertoa, että pystyt elämään läpi tämän asian, hoidatte vaivat pois ja jatkatte, kun kerran ette ole mihinkään syyllistyneetkään.

Elämä on joskus kimuranttista, mutta sittenkin tämä on isojen asioiden rinnalla vielä pientä. Hoidettu klamy ei ehdi vaurioittaa sinussa mitään, se vaatii pitempää sairastelua ja tulehduksen kiipeämistä munanjohtimiin saakka. Silloin olisit ollut jo tosi kipeä, joten uskon, että tämän takia sinulle ei tule seurauksia.

Sureksi nyt surut pois ja nosta sitten nokka ylös. Elämä jatkuu.
 
kyllä se siitä
Klamydia hoituu helposti lääkkeillä.
Klamydia voi olla piilevä sekä miehellä että naisella.
Sinä olet saanut siitä oireita, joten todennäköisesti se on sinulla tuoreena todettu. Silloin se ei ehdi tukkimaan munanjohtimia.

Todennäköisesti olet saanut sen nykyiseltäsi. Vaan sillä ei ole merkitystä. Suhteenne on tuore, joten pettämisestä ei ole kysymys.
 
Allapäin
Kiitos kaikille kommentoineille. Mies saa tuloksensa keskiviikkona, mutta hänelle on kuulema aiva sama, mistä se on tullut, kunhan se hoidetaan.Lopputulos suhteessamme kuitenkin oli ikävä, hän nimittäin jätti minut eilen. Syytä ei sanonut, muuta kuin että ei osaa rakastaa enää. Olen kuulema ihana ja täydellinen ja on vaikea erota, mutta että pidemmän päälle hän ei näe, että suhteemme voisi onnistua. Jäin tyhjän päälle, olen ihan turta. Sanat eivät riitä kuvaamaan järkytystäni.
 
Kyynikko
Olen todella pahoillani! :(

Kyyninen minä alkoi kuitenkin heti ajatella, että jospa miehellä ei ollutkaan ihan puhtaat jauhot pussissaan. Olen itse joutunut kokemaan samanomaisia selityksiä ja syitä, että olen kaikinpuolin ihana, mutta on minulle parempi, jos emme ole enää suhteessa jne jne ja sitten on myöhemmin selvinnyt, että toinen nainenhan eron syy oli. :(

Toivon todella, että teidän tilanteessanne asia ei ole niin, mutta jotenkin vaan aloin heti haistaa palaneen käryä, kun tuo on niin useasti (valitettavasti) nähty. Sitä syyttää itseään, että mikä vika itsessä on ja mitä olisi voinut tehdä toisin, ja sitten selviää, että "syy" onkin ihan muussa osapuolessa ja osapuolella on jo uusi viihdyke. :/
 
Allapäin
Mies ei ole oikeastaan mikään naismagneetti eikä ole exänsäkään jälkeen ollut muiden kanssa, joten, vaikken sinisilmäinen olekaan, niin tuntuisi aika omituiselta jos hänellä olisi joku toinen. Olimmehan lähes joka ilta yhdessä ja kun emme olleet, niin se oli minun kiireideni vuoksi. Muutenkin hän on niin hidas liikkeissään ja niin umpirehellinen (sen huomasi asiasta sun toisesta) plus kunnollinen, että kaikki muut selitykset käyvät ennemmin kuin uusi nainen. Mutta mistäpä sitä tietää, ehkä hän on bongannut jonkun uuden ja minä todella olen tyhmä kun itken hänen peräänsä.

En muuten ole saanut häneltä tietoa, oliko hänellä klamydia vai ei. Mutta tässä vaiheessahan sillä ei kai ole enää merkitystä, kun emme kuitenkaan keskenämme enää tule seksiä harrastamaan. (Nyt alkaa taas itkettämään...:(...) Hän oli todella hyvä rakastajakin, tottakai. En löydä samanlaista koskaan. Voi hittolainen että osaa olla paha mieli. Ja kun edes tietäisin, miksi hän minut dumppasi.
 
Kyynikko
Joo, asiaan voi olla ihan oikeasti sekin vastaus, jonka hän antoi. Maalailen siis helposti piruja seinille, kun itse olen niin typeränä ja sokeasti uskonut selityksiin, jotka osoittautuivat ihan täysiksi valheiksi.

Käytös tuntuu kyllä tosi hassulta, jos noin vaan katkoo välit tällaisen takia, mutta ehkä sitä ei kannata nyt murehtia.

Jaksamista kovasti, päivä kerrallaan eteenpäin! *iso voimahalaus*
 
Meikämaija
Ihan yksinkertainen selitys on todennäköisin, se, minkä mies kertoi. Olette tunteneet niin vähän aikaa, että kovin syvää tunnetta siinä ei molemmille ehtinyt tulla ja miehellä se oli tällä kertaa sen verran pinnassa vielä, että tällainenkin asia pystyi sen häivyttämään. Ihmismieltä tuntien tunteenne on vielä ihastumista, rakkaus tulee myöhemmin. Ihastuksella on taipumus haihtua ilmaan vaikka omia aikojaan.

Jos terveydenhoidon puolelta on sinulle sanottu, että oireidesi raju puhkeaminen kertoo tästä uudesta suhteesta tartunnan lähteenä, usko heitä. Exänne tietävät nyt jo itse, tai ainakin heidän kumppaninsa, jotta mitä sielläpäin on. Hoitakoot he itsensä.

Odottele päivänpaistetta, tulee se aikanaan.
 
Allapäin
Niin, kai se on lopulta se ja sama, miksi mies minut jätti, mutta elämää olisi helpompi jatkaa totuuden kanssa. Kun juttelimme viimeiset tunnit maanantaina, häntä ei vaivannut tuo tautiasia lainkaan ja näin sen hänestä, että tosiaan asia on hänelle merkityksetön. Kysyin myös, että vaikuttiko hänen päätökseesä riitamme viime viikolla, mutta silläkään ei kuulema ollut lainkaan osuutta. Hänestä vaan "tuntui silti, että voisimme vaikka asua ja olla yhdessä kuinka pitkään mukavasti, mutta että se ei olisi oikein." Todella kannustavaa :( Ja meillä oli mieletön pilke silmäkulmassa kuitenkin koko ajan. Ei jummarra.

Whatever, enpä ole saanut häneltä edelleenkään testin tulosta, joten sekin jää arvoitukseksi. Joku viimeinen toivo sitä odotti, muttei odota enää. Elämä on kuolemista...
 
Varovainen
Kaverini isosisko on opiskellut biologiaa ja kemiaa ja hänellä on tohtorin tutkinto alalta. Pointti: luotan hänen arvostelukykyynsä ja häneltä saatuihin tietoihin aika lujaa.

Noh, hän on kuulemma kertonut kaverilleni, että mm. sukupuolitauteja aiheuttavat bakteerit voivat elää vessanpöntön reunassa/renkaassa noin tunnin ajan. Eli jos joku taudinhaltija käy vessassa ja hänen värkkinsä osuu pönttöön/sen reunaan kriittiseen paikkaan, seuraavalla vessassa kävijällä on "hyvä" sauma saada hänen tautinsa.

Itse laitan vessanpöntön reunaan AINA paperia niin ettei takapuoleni tai mikään muukaan ole kosketuksissa siihen. Vaikka olisin baarissa kuinka kännissä tahansa, tai jonkun kaverin luona, muistan aina laittaa paperia, niin vainoharhainen olen.

Olkaa varovaisia!
 

Yhteistyössä