Sain hammasläkärin päivystykseen ajan, pelottaa että ne ekana ehdottaa hampaan poistoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyse siis muutama vuosi sitten juurihoidetusta yläetuhampaasta, jota en todellakaan anna poistaa. Nyt se on puruarka, sykkii välillä, on valunut hieman alaspäin, aristusta ylhäällä ikenen yläpuolella, niin että kun nenääkin heiluttelee, niin tuntuu koko hampaassa....en tiedä mikä ihme siellä voi olla, mitään kovaa särkyä ei ole.

Kuvattu on ½ vuotta sitten, eikä ollut uutta tulehdusta tai ei ainakaan kuvissa näkynyt, eikä reikää tms.

Viimeksi kun joskus kävin päivystyksessä takahampaan säryn vuoksi, se äijä vaan sano että voi lopettaa säryn repimällä hampaan irti, kun ei siitä reikääkään löydy.

Nyt pelkään että ehdottavat poistoa, eikä nyt todellakaan etuhammasta voi poistaa tosta vaan...mä en ainakaan siihen suostu.

Oijoi. Hammasvaivat on inhottavia, jos ne pitkittyy ja mutkistuu.

Nykyisin kyllä omia hampaita säästellään viimeiseen asti. Kysy vaihtoehdot ja perusteet.

Itselläni pantiin implantti puruhampaan tilalle, kun juurihoidetusta hampaasta tipahti koko kruunu pois niin ettei voinut enää paikata. Implanttiin ei tule reikiä! Eikä särkyä! Mutta kallis se on, ja laitto kesti melko pitkään (ajatellen että etuhammas puuttuu).

Minäkin taistelun pitkään ja kielsin juurihoidetun hampaan poiston. No tuota hammasta paikatessa ja säätäessä meni viereinen hammas juuresta poikki, niin että lopulta piti poistaa molemmat ja asentaa implantit.

[QUOTE="viiraska";27805029]Oijoi. Hammasvaivat on inhottavia, jos ne pitkittyy ja mutkistuu.

Nykyisin kyllä omia hampaita säästellään viimeiseen asti. Kysy vaihtoehdot ja perusteet.

Itselläni pantiin implantti puruhampaan tilalle, kun juurihoidetusta hampaasta tipahti koko kruunu pois niin ettei voinut enää paikata. Implanttiin ei tule reikiä! Eikä särkyä! Mutta kallis se on, ja laitto kesti melko pitkään (ajatellen että etuhammas puuttuu).[/QUOTE]

Mitä tarkoittaa "kallis" , paljonko maksaa julkisella suunnilleen?

[QUOTE="milla";27805078]Mitä tarkoittaa "kallis" , paljonko maksaa julkisella suunnilleen?[/QUOTE]

Olen ap, mä oon kuullu että implantti maksaa joku 2000e...mulla ei ainakaan ole varaa sellaseen, siksi pidän kynsin ja hampain kiinni omasta hampaasta...kuitenkin tärkeestä etuhampaasta kyse, jota ilman ei voi olla. Olen miettinyt jotain kuitusiltaa, jos joskus niin kävisi että hammas tipahtaisi tai jouduttaisi poistamaan. Kuitusilta on kuulemani mukaan n. 300e, että ei nyt mikään halpa sekään, mutta halvin vaihtoehto ilmeisesti. Kestävyydestä en sit tiedä.

Mun hampaat tulivat maksamaan 2500 euroa kappale eli yhteensä 5000 euroa, mutta muitakaan vaihtoehtoja ei ollut - paitsi olla hampaattomana. Monta kertaa hammas siis parsittiin kasaan, mutta lopulta oli vain mädät juuret jäljellä.

Implanteissä on omat ongelmansa, itse ainakin miettisin monesti!
Ajatelkaa itseänne dementoituneena vanhuksena jossain laitoksessa, suun limakalvot rikki siellä törröttävistä implanteista johtuen, vailla muita hampaita, implantin juuret mätänemässä ikenissä, kun ette anna niitä enää kenenkään hoitaa ja nukuttaakaan teitä ei enää voi, kun anestesialääkäri ei usko, että enää heräisitte.
Vieressä tyytyväinen hampaaton mummo, joka mukeltaa ruokamössöään terveillä ikenillään...
Tällainen on sitten ihan totta.
Enkä sano, etten ikinä itse laitattaisi, mutta miettisin kyllä kerran jos toisenkin.

Yhteistyössä