sain eilen tuomion

Kiitos ihan kaikille. Surullista tämä on, en voi muuta sanoa. Tuntuu, että olen riekaleina, vaikka tiedän, että vauvaa ei olekaan. Mutta minulle se on...niin vaikeaa selittää. Kaikki tuntui niin todelliselta. En tiedä kumpi edellä pohdituista vaihtoehdoista minulle tullaan tekemään. Toivon, että huomenna paikalla on mukava ja asiantunteva lääkäri. Haluan, että kaikki on ohi pian ja pääsen työstämään asiaa rauhassa. Kiitos vielä teille, ette varmaan usko, mutta kyllä teistä on apua. Hyvä kun saan jonnekin purkautua. :'( Mutta elämä jatkuu, pakko on. Nyt tuntuu pahalta, mutta helpottaa varmasti kun saan miehen kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kypärämyssy:
Tämä raskaus on tuulimuna. Rv 10+4 oli eilen menossa.Huomenna aika naistentautien polille. Pelottaa ja jännittää, kun en yhtään tiedä mikä odottaa. Joko kaavinta tai lääkkeellinen poisto. Kenelläkään kokemusta?
:hug: Olen pahoillani.
Mulla aloitettiin kohdun tyhjennys (tosin rv 18 ) lääkkeillä, synnytin sikiön normaalisti alateitse. Istukka ei kuitenkaan irronnu, ja jouduin vielä päivän päätteeksi kaavintaan.
Uskoisin, et sinä pääset helpommalla, kun kyseessä on tuulimuna. Ehkä pelkkä kaavinta riittää?
VOIMIA! :hug:
 
anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja kypärämyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja kypärämyssy:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
:flower: :hug: Paljon voimia!

ITselläni keskeytynyt keskenmeno rv 14 ja lääkkeellinen tyhjennys tehtiin. Helvetin rankka henkisesti mutta uskon että fyysisesti helpompi kuin kaavinta!
Niin, pää tässä hajoaa. Kuitenkin oli jo ehtinyt ajatella, että meille tulee vauva. Kaikki oireet olivat kuin raskaana kuuluu ollakin, pahoinvoinnit yms. Mutta olo on niin kamala. Ei haluta tehdä mitään.
Eikä mitään juuri nyt tarvitsekkaan tehdä! Pyydät sairaslomaa ja lepäät! Ota mies tai tukihenkilö mukaan, tulet tarvitsemaan häntä.
Meillä oli todella kurja tilanne kun mies joutui juuri silloin työkomennukselle eri puolelle suomea :( Tuli vain katsomaan nopeasti minua sairaalaan mutta töiden takia ei voinut jäädä. Onneksi yksi ystäväni tuli mukaan tukihenkilöksi!
Ei meilläkään mies pääse paikalle kuin vasta viikonloppuna tulee. Tuntuu, että ei oikein ketään kehtaisi mukaan pyytää. Mutta yksi ystävä vie minut sinne, toivottavasti hän myös jää edes hetkeksi. Sairaslomalla ainakin loppu viikon olen. En jaksaisi töitä nyt edes ajatella.

Minusta on hankalaa ajatella, että ei mitään vauvaa edes koskaan ollut. Se, että olet asennoitunut siihen, että on ja muutenkin..tuntuu niin pahalta.
Mulla on sama tilanne takana. Lääkkeellinen keskeytys tehtiin ja kotona. Eli itse piti laittaa ne jälkimmäiset lääkkeet. Tuntui ihan hirveältä, olo oli kuin murhaajalla.

Kyllähän minä tiesin, ettei mitään vauvaa ole, mutta tunnetasolla kuitenkin olin menettänyt vauvan. Ei minua ainakaan helpottanut se tieto, että "kukaan ei kuollut, kun ei ollut ketään joka kuolisi", kuten kaverini yritti lohduttaa. Enemmänkin tunsin itseni idiootiksi, kun olin luullut saavani lapsen, eikä sitä ollutkaan. Vaikken tietenkään voinut sitä mitenkään tietää.

Ihmiset kokevat nämä asiat niin eri tavoin.
 
Etana Elli
Anteeksi kun sekoan nyt tällaisella sivuseikalla tähän asiaan, mutta kun pistää silmään kun monet puhuu keskeytyneestä keskenmenosta.. Niin onko se ihan oikea termi? Ku mun korvaan kuulostaa siltä kuin keskenmeno olis keskeytynyt, eikä ollutkaan keskenmeno ja vauva selviäiskin..

Ja ap:lle oikein paljon jaksmista, saat sinä surra vauvasi puolesta, se oli jo sinun elämässäsi, ajatuksissa ja nyt olet sen menettänyt, ethän voinut tietää ettei vauvaa olekaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
sulle luultavasti tehdään kaavinta humauksessa, koska oot jo yli 9vkoo. :hug:
Millä perusteella?

Mulle ei edes kaavintaa ehdotettu vaikka oli keskeytynyt keskenmeno rv 14?
Miten raskaudenkeskeytys tehdään?

Raskaudenkeskeytys voidaan tehdä joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla. Mikäli raskauden kesto on alle 9 viikkoa, kumpikin vaihtoehto on mahdollinen. Kaavintatoimenpide on ainoa vaihtoehto, kun raskauden kesto on 9-12 viikkoa. Jos raskaus on pidemmällä kuin 12 viikkoa, keskeytys voidaan tehdä vain Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO) luvalla.

Varhainen lääkkeellinen keskeytys (alle 9 viikkoa) tehdään kahden lääkkeen yhdistelmällä (mifepristoni ja prostaglandiini). Keskeytys aloitetaan poliklinikalla ottamalla suun kautta mifepristoni-tabletti, tämän jälkeen pääset kotiin. Otettuasi lääkkeen et voi enää perua keskeytystä! Lääke voi aiheuttaa kipuja ja vuotoa, joskus myös pahoinvointia. Kahden päivän kuluttua tulet uudestaan poliklinikalle / osastolle, jolloin hoitaja antaa sinulle prostaglandiini-lääkkeen. Vointiasi seurataan vähintään kolmen tunnin ajan. Runsas vuoto alkaa yleensä saman päivän aikana ja kestää muutaman päivän ajan. Jälkivuoto kestää yleensä 2-3 viikkoa. Sairauslomaa kirjoitetaan tarvittaessa kolme päivää. Raskauden keskeytyminen varmistetaan verikokeella kolmen viikon kuluttua omalla terveysasemallasi.

Kaavinta (alle 12 viikkoa) tehdään päiväkirurgian yksikössä nukutuksessa. Kotiin pääset muutaman tunnin seurannan jälkeen saattajan kanssa. Jälkivuoto kestää muutamia päiviä. Sairauslomaa kirjoitetaan tarvittaessa kolme päivää. Jälkitarkastus on tarpeen esim. omalla terveysasemallasi noin kuukauden kuluttua toimenpiteestä.

Myöhäinen lääkkeellinen keskeytys (12-20 viikkoa) voidaan tehdä vain Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen (TEO) päätöksellä. Anomuskaavakkeet voit täyttää yhdessä hoitajan kanssa poliklinikalla. Keskeytys voidaan aloittaa naistentautien osastolla, mikäli TEO antaa siihen luvan. Lääkitys aloitetaan kuten varhaisessa lääkkeellisessä keskeytyksessä, mutta prostaglandiini-lääkitystä jatketaan, kunnes raskaus keskeytyy. Varaudu olemaan osastolla 1-3 päivää. Lääkityksen lisäksi voidaan joutua tekemään kaavinta. Jälkivuoto voi kestää muutaman viikon, kaavinnan jälkeen 5-7 päivää. Sairauslomaa kirjoitetaan tarvittaessa 3-5 päivää. Jälkitarkastus on syytä tehdä esim.omalla terveysasemallasi noin kuukauden kuluttua.

Mitä komplikaatioita raskauden keskeytykseen voi liittyä?

Lääkkeellisen keskeytyksen jälkeen komplikaationa voi olla runsas verenvuoto, joka vaatii kaavinnan ja verensiirron (<1%). Hoitoa vaativia tulehduksia on 3-5%:lla. Lisäksi noin 3%:lla lääkkeellisen keskeytyksen lopputulos voi olla epätäydellinen, jolloin joudutaan kaavintaan. Kaavinnan jälkeen riski joutua uusintakaavintaan on 2-3%. Tulehduksia on hieman enemmän (4-9%) kuin lääkkeellisessä keskeytyksessä.
 
Kysymys
Onko toi kaavinta ihan okei tai ainakaan paras vaihtoehto jos lasta kuitenkin heti yrittää ja ei ole mitään suurempaa sisällä, eli että lääkkeellinen olisi mahdollinen. Olen ollut siinä ymmärryksessä että kaavinta saattaa aiheuttaa istukan kiinnittymisvaikeuksia, näitä verenpurkaumia jne. tms. En ole varma, kun ei kaavintaa ole tehty, mutta aina kysytään onko monta sektiota ja kaavintaa ja ne lasketaan sektioiden kanssa yhteen vaikeissa raskauksissa. Tai siis mulla kysyttiin, kun tuli noita polikäyntejä, jotka johtui sektioarvista kohdussa. Niin, että onko ketään varotettu kaavinnan mahdollisesti aiheuttavan mekaanisesti pienvaurioita ja keskenmenoriskiä? Mulle kerrottiin sektioarpien haitat kohdussa vasta kun selvisi, että vauva luultavasti ensituomiosta huolimatta pysyisikin hengissä, niin kuin pysyikin. Koskaan etukäteen ei puhuttu mitään, koska tiedetiin, etten voi synyttää, niin etten turhaan olisi siitä enempää murheissani tai lietsoisi mitään kauhukuvia.
 
voi mru
Alkuperäinen kirjoittaja kypärämyssy:
Tämä raskaus on tuulimuna. Rv 10+4 oli eilen menossa.Huomenna aika naistentautien polille. Pelottaa ja jännittää, kun en yhtään tiedä mikä odottaa. Joko kaavinta tai lääkkeellinen poisto. Kenelläkään kokemusta?
:hug: voi perse :(

pahoillani, itselläni oli spontaani mutta siltikin ikävä.
 
myymä
Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Anteeksi kun sekoan nyt tällaisella sivuseikalla tähän asiaan, mutta kun pistää silmään kun monet puhuu keskeytyneestä keskenmenosta.. Niin onko se ihan oikea termi? Ku mun korvaan kuulostaa siltä kuin keskenmeno olis keskeytynyt, eikä ollutkaan keskenmeno ja vauva selviäiskin..

Ja ap:lle oikein paljon jaksmista, saat sinä surra vauvasi puolesta, se oli jo sinun elämässäsi, ajatuksissa ja nyt olet sen menettänyt, ethän voinut tietää ettei vauvaa olekaan..
Kyllä keskeytynyt keskenmeno on tietääkseni keskenmeno joka ei ala spontaanisti vaan pitää auttaa. Eli siis kuollut sikiö...
 
Hanna
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Etana Elli:
Anteeksi kun sekoan nyt tällaisella sivuseikalla tähän asiaan, mutta kun pistää silmään kun monet puhuu keskeytyneestä keskenmenosta.. Niin onko se ihan oikea termi? Ku mun korvaan kuulostaa siltä kuin keskenmeno olis keskeytynyt, eikä ollutkaan keskenmeno ja vauva selviäiskin..

Ja ap:lle oikein paljon jaksmista, saat sinä surra vauvasi puolesta, se oli jo sinun elämässäsi, ajatuksissa ja nyt olet sen menettänyt, ethän voinut tietää ettei vauvaa olekaan..
Kyllä keskeytynyt keskenmeno on tietääkseni keskenmeno joka ei ala spontaanisti vaan pitää auttaa. Eli siis kuollut sikiö...
Olen saama mieltä Myymän kanssa. Mielestäni on olemassa termi "keskeytynyt keskenmeno". Ja tosta tuulimunasta, hyvä kun ap pääsee ajoissa lääkäriin. Tuulimunasta voi seurata vaikka mitä, jos ei ala itsestään vuotamaan.
 

Yhteistyössä