säikähdyksestä keskenmeno ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dotpot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keskenmenoa ei voi aikaansaada pelästyksellä, ajatuksilla, stressillä, ahdistuksella ja tms. Ihan fyysisenkin vamman (esim. isku alavatsaan) täytyy olla hirvittävän voimakas, jotta se aiheuttaisi keskenmenon. Tervettä raskautta on todella vaikea saada keskeytymään. Mietipä; jos stressillä tai säikähdyksellä voisi aiheuttaa keskenmenon, niin tehtäisiinkö Suomessa 10000 keskeytystä vuosittain?!

En usko että voisi aiheuttaa keskenmenoa. Kipuilu johtuu varmaan ihan kohdun kasvukivuista. Jos se keskenmeno tulisi niin en silti usko, että pelästymisellä olisi siihen yhteyttä.

Joskus loppuraskaudesta kunnon säikähdys voi periaatteessa käynnistää synnytyksen tai aiheuttaa lapsivesien menon (vai onkohan vain urbaanilegendaa? Näin olen jostain kuullut kuitenkin) mutta toisaalta, niin voi kunnon aivastuskin tai mikä vaan. :D

Nostetaampa uudestaan tämä viestiketju esille..
Takana siis minulla yksi km 6+2 ja nyt tilanne sellainen että uusi raskaus aivan aluillaan. Olen kaikessa ollut tosi varovainen ja pelottaa että jokin menee vikaan, koska edellinen kokemus vielä vahvana mielessä. K
Tänään töissä säikähdin ihan p*rseesti ku olin asiakkaaseen selin, nii sillä aikaa se aivasti iha kauheella veret seisauttavalla kiljuntarääkäsyllä.

Tiiän et voi kuulostaa hullulta, mutta voiko tälläinen TODELLA kova säikähdys saada aikaan keskenmenon? Kokemuksia kehiin! Ja tarinoita kovista säikähdyksistä raskausaikana. Oliko huolta? Kävikö mitenkään?
Asiallisia vastauksia kiitos.

Luulisin, että säikähdyksen pitäisi olla jotain megasuperhyperultimatium-luokkaa, että sen tähden keskenmeno tulisi. Siis tuskin mistään aivastuksesta säikähdyksestä menee, vaan lähinnä pitäisi olla sitä luokkaa, että joku ajaa sinua moottorisahan kanssa takaa verenhimoisia krokotiilejejä kuhisevalla suolla.

Lisään nyt vielä, että tuo stressi kyllä vaikuttaa raskauteen ja lapsen kehitykseen mahassa, mutta ei sekään normaalimitoissa keskenmenoa aiheuta, joten huoli pois.

Ihan rehellisesti, en usko että voisi aiheuttaa keskenmenoa. Periaatteessa jos säikähdys saisi aikaan niin kovan adrenaliinipiikin että kohtu alkaisi supistella, niin sitten voisi loppuvaiheessa synnytys käynnistyä noin. Ja sekin tapahtuisi siinä saman tien sitten. Noilla viikoilla en usko että voi aiheutua mitään.

Itse muistan esikoisen raskausajalta yhden ihan tolkuttoman säikähdyksen. Laitoin roskapussia roskikseen, kun sieltä hyppäsi yhtäkkiä mun kädelleni elävä sammakko. Sain melkein sydärin. Olin raskaana muistaakseni noin rv20. Eipä siitä muuta seurannut kuin sydämentykytyksiä.

Kiitos vastauksista! Sitä on niin herkillä tämän asian kans, että vaikka itsestäkin tuntuu mahdottomalta, että tuo tilanne olisi voinut aiheuttaa mitään, niin silti jäi mieleen kummittelemaan tuo tapahtuma..

Mummoni oli raskaana ja joutui sammuttamaan naapurin tulipaloa. Tuli keskenmeno. Verta oli vuotanut pari kuukautta kun eihän sitä ennenvanhaan lääkäriin menty. Raskausviikoista ei ollut tietoa. Kaksi raskautta välillä normaaleja, seuraavassa raskaudessa tuli taas säikähdys, lapsi syntyi n. 7 kk ikäisenä. Seuraavat kolme taas normaalipituisia raskauksia.

Mäkin olen monta kertaa raskaana ollessa säikähtänyt kunnolla, esim. Kovaa ääntä, meinannut liukastua yms. Olen myös melko loppuraskaudessa kaatunut selälleni, ja ihan terveitä lapsia on syntynyt. Keskenmenojakin muutama, rv 6-8 ja niissä alkanut vuoto ihan yllättäen ilman mitään ulkoisia tekijöitä.

Kyllä uskon, että kunnon shokki voi aiheuttaa keskenmenon.

Ex-mieheni löi minua lujaa ja yllättäen, (ei kuitenkaan vatsaan). Menin shokkiin ja tuli keskenmeno. Uskon, että asioilla oli yhteys.

Yhteistyössä