Sähkökiukaan sähkön kulutus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pihistelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pihistelijä

Vieras
Onko tietoa paljonko tuolaisen rivariasunnon kopperosaunan kius vie sähkö per/saunomiskerta? Siis paljonko suunnilleen tekee rahassa kiukaan lämmittäminen ja saunan lämpimänä pitäminen 1h ja 2h? Se lämmitysvaihe tieten haukkaa enemmän kuin sit se lämpimänä pitäminen? Miettiny tätä, että pitäskö sinne saunaan joutua heti kun se on lämmin vai onko sillä rahallista merkitystä jos sinne meneminen venyy ja on päällä tunnin sijaan kaks.
 
Sellaisen kopperon kiuas on yleensä teholtaan 6kW eli tunnissa se kuluttaa max 6kWh. Koko ajanhan se ei ole päällä sillä termostaatti säätelee tehoa. Mutta jos nyt lasketaan tuolla maksimiteholla niin tunnissa homma maksaa vajaan euron.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23288105:
Sellaisen kopperon kiuas on yleensä teholtaan 6kW eli tunnissa se kuluttaa max 6kWh. Koko ajanhan se ei ole päällä sillä termostaatti säätelee tehoa. Mutta jos nyt lasketaan tuolla maksimiteholla niin tunnissa homma maksaa vajaan euron.

Voi paljon kiitoksia vastauksestasi. Taidan olla vähän tumpelo mut oikeasti en näistä ymmärrä. =) Onhan se euronkin rahaa..nyt kipin kapin saunaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23288163:
Hohhoijjaa... sanoinkin että vajaan euron. Sehän riippuu sähkön hinnasta ja tuo 11 senttiä on ihan hintahaarukan alapäässä.

Ja tuo ilmaisu vajaan euron oli mulle erittäin riittävä tarkkuus. :)
 

Yhteistyössä