sänkyyn totuttamisesta taas...

kyselin asiasta viimeksi lauantaina...nyt ollaan apri päivää kateltu ja juttu onkin menny ihan hyvin...kunnes taas tänä iltana;laitoin normaaliaikaan nukkumaan,kaikki iltatoimet meni hyvin ja rutiinilla mutta nukkumaan asettuminen ei onnistunu millään...vielä kymmeneltä poika kukku olkkarissa(kaheksalta laitoin sen nukkumaan).ens alkuun olin vierellä ja juttelin hiljaseen ääneen,mutta se aiheutti vaan riehumista,sitte yritin pötkötellä vieressä mutta siitäkin saatiin leikki aikaan.lopuksi tyydyin vaan vihasena ärjymään olkkarista käsin kunnes sekään ei toiminu ja nyt se on sitte vartin huutanu pinnasängyssä....
mä oon kutakuinkin neuvoton!
 
en ole lukenut lauantain juttuasi enkä ole varma mitä tarkoitat mutta me opetetiin poika nukkumaan sillai että aina kaikki normaalit iltapuuhat ja sitten peiteltiin sänkyyn huutohan siitä tuli mutta viiden minuutin välein kävin ovelta sanomassa hyvää yötä (että poika tietää etten ole jättänyt yksin) monta tuntiahan siinä meni ja muistaakseni viikko kunnes poika nukahti ilman huutoja. mutta oppi että hyvän yön jälkeen nukutaan :D
 
Jos ette pinnasänkyä uudelle vauvalle tarvitse, antakaa rauhassa nukkua pinnasängyssä. Ei siitä haittaa ole, paitsi jos lapsi sieltä pää edellä lattialle hypähtelee.

Jos taas haluatte lapsen nukkuvan tavallisessa sängyssä, voitte salaa palkita itsenne fiksusta käytöksestä ja hermojen hallinnasta. Kaappiin karkkia, uusi lehti, kirja, olutta tms. Periaatteessa järjestätte nukkuttamisrituaalit niinkuin haluatte niiden olevan ja pysytte rauhallisena, vaikka mitä tapahtuisi.

Jos joku olisi eilen minua näin neuvonut, olisin heittänyt häntä tiskirätillä :x Sellainen sirkus oli taaperon nukahtamisen kanssa. Tänään hän kyllä nukahti noin kymmenessä minuutissa.
 
Meidän puoltoista vuotias menee itse pullon kanssa nukkumaan kun sille sanoo :whistle: MMutta kakspuolikas se ei nukukkaan kun äitin viekkuun!!!! Nyt kun ostettiin toinen "iso"sänky niin on parina iltana joutunu menee viereen nukuttamaan... Toivon että sit viimeistään ripari-iässä ei äidin tarvi tätä vanhempaa nukutella :D Uskomatonta miten kaks lasta on niin erilaisia!
 
Meillä poika nukahtaa omaan sänkyynsä omassa huoneessaan (ikä 2 v). Iltarituaaleihin kuuluu iltapala, suihku, maitopullo, hampaiden pesu ja iltasatu. Sitten vain valot sammuksiin mahd. protestoinnista huolimatta, ja jompikumpi meistä vanhemmista on huoneessa pojan nukahtamiseen saakka. Oon huomannut, että itse pitää vain olla jämäkkänä ja osoittaa, että se olen minä ja mies kun määrätään nukkumaanmenosta eikä siinä auta laittaa hanttiin.
 
meillä oli esikoisen kanssa kamalasti ongelmia jo vauvaiästä asti. alusta asti minä itse tyhmyyttäni opetin lapsen nukahtamaan syliin kun kanniskelin ympäri huonetta parhaillaan jopa 2,5 tuntia. kyllä sitten alko riepomaan. Ja tämä lapsi ei edes ollut mikään ongelma tapaus ei koliikkia yms vaan ihan tavallinen suloinen lapsi. 11kk ikäisestä alettiin sitten nukuttamaan viereen ja siinäkin saattoi mennä vajaat 2 tuntia. lopulta 1v 3kk ikäisenä olin jo niin poikki kaikesta kanniskelusta ja hyssyttelystä ( oli tuolloin myös raskaana yli puolen välin ) et kyselin unikoulusta ja siinähän käskettiin jättään huoneeseen ja antaa huutaa 5 min ja käydä kattomassa ja sit seuraavalla kerralla vähän pidempään olla pois jne. Mutta ei mitään vaikutusta, samat ajat edelleen. Muutamaa päivää ennen toisen lapsemme syntymistä ajattelin kauhulal iltoja miten saan esikoisen nukkumaan jos minun täytyy olla vauvan kanssa. Mutta toisen syntymän jälkeen ( esikoinen oli tuolloin 1v 6kk ) meni ehkä viikko tai kaksi kun esikoinen oppi jäämään yksin omaan huoneeseen ja omaan sänkyyn nukahtamaan ja aikaakaan ei mennyt kauaa, tunti kauimmillaan mutta se oli jo harvinaista. Ja sen jälkeen ei ole olllut suurempia ongelmia nukahtamisissa, muutakuin ihan satunnaisia juttuja. Eli voisin vaan sanoa että lapsi ite tajus että ei äidin aina tarvitse olla vieressä. Toisen kanssa olen ollut hiukan fiksumpi enkä ole sitä kanniskellut ja ny nukahtaa hyvin itsekseen ( 8,5kk). Koeta vaan jaksaa kyllä se aika tulee et nukahtaa yksinkin ilman huutoja. En itsekään tiedä mitä tapahtui.
 
Mikä ihme hinku ihmisillä on saada lapsi nukahtamaan yksin? Eikö riitä vanhemmilla aikaa olla lapsen lähellä sitä nukahtamisen aikaa?
Meillä esikoinen nukutettiin just siihen asti kun halusi, 4,5-vuotiaaksi. Nukuttaja lauloi iltalaulun ja istui tuolilla lapsen sängyn vieressä kunnes nukahti, koko systeemiin meni aikaa maks puoli tuntia. Pienempänä nukahti tietysti rinnalle, vieroituksen jälkeen nukutettiin vieressä loikomalla ja viimeiseksi siis vieressä olemalla. Nyt jää iltalaulun jälkeen itsekseen nukahtamaan ihan rauhallisena.
Kohta kolmivuotias kuopus nukahtaa edelleen rinnalle ja sitten kannan omaan sänkyynsä nukkumaan. Sitten kun ei enää iltamaitoa halua, saa iltalaulun ja aikuisen vierelleen huoneeseensa nukahtamiseen asti. Sitten kun on valmis jäämään itsekseen nukahtamaan, jää.
Ei ole tullut mieleenkään huudattaa vauvaa/lasta, jotta saisi tämän nukahtamaan yksin. Rauhallinen nukahtamishetki on taannut meille myös rauhalliset yöt. Jos lapsi joutuu itkemään itsensä uneen yksin, tuskin kovin levollinen yö on edessä.
 
äitix
Johanna,

meillä aivan sama juttu. Musta on ihanaa olla lapsen vieressä siihen asti kun hän nukahtaa ja usein jään jopa ihailemaan nukkuvaa lasta. Musta tällainen kiireetön iltahetki on tosi tärkeä, sekä vanhemmalle että lapselle.
 
tässä sitä puolustaudutaan!
mulla mies yötöissä,harvemmin nukkumaanmenohetkellä kotona ja vauva joka on iltakukkuja,eli tässä tilanteessa ei juurikaan istuta tuntikausia esikon sängynvierellä.
kaiken lisäksi mä olen nähny niin monta varottavaa esimerkkiä siitä millasta se voi olla kun lapsi ei nukahda ilman jompaa kumpaa vanhempaa sängyn vierellä,jolloinka esim. mummola vierailut voi muuttua helvetillisiksi.(itse olen hoitanut useita kertoja kummilastani jolla taipumusta tälläseen.....)mä en halua että meillä mennään siihen
 
no nick
Ei meillä ainakaan 3 vuotiasta voi nukuttaa sillai, että jää sängyn viereen istumaan, koska ei se sit nukahda ikinä. Pölisee vaikka puoleen yöhön asti. Ja jos jättää yksin niin tulee sata kertaa pois huoneestaan. Välillä sit yritetään nukkua kaikki samassa sängyssä, sittenkin höpöttää ja potkii 12 asti ja nukkuessaankin potkii hirveesti. Joku ratkasu tähän tarttis saada, en vaan tiedä mikä :'(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.06.2004 klo 19:43 no nick kirjoitti:
Ei meillä ainakaan 3 vuotiasta voi nukuttaa sillai, että jää sängyn viereen istumaan, koska ei se sit nukahda ikinä. Pölisee vaikka puoleen yöhön asti. Ja jos jättää yksin niin tulee sata kertaa pois huoneestaan. Välillä sit yritetään nukkua kaikki samassa sängyssä, sittenkin höpöttää ja potkii 12 asti ja nukkuessaankin potkii hirveesti. Joku ratkasu tähän tarttis saada, en vaan tiedä mikä :'(
Oletteko kokeilleet, että sängyt olisivat vierekkäin? Siinä olisi potkimis ja pyörimistilaa kaikilla. Nukahtamisongelmaa ei sekään ratkaise. Minä yrittäisin saada huoneen viileäksi ja teeskentelisin itse nukkuvaa.
terv. nimimerkki "kolmen pojan kanssa kovasti nukkumisesta taistellut"
 

Yhteistyössä