Sämpylävinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Saraldo

Vieras
Kertokaapa nyt, miten te saatte sämpylöistä sellaisia ihanan kuohkeita? Kun mä teen sämpylöitä, niistä tulee niin tiiviitä, että vois käyttää tennispallon korvikkeena. Vähän kuin söis purukumia... Pehmeitä ne kyllä on, mutta iiiihan liian "raskaita".

Vaivaa tooooooosi hyvin käsineen. Silleen ylös, että se taikina saa hyvin ilmaa. Ja tasanen kohotuslämpö. Mie laitan mikron yksinään päälle vähänks aikaa, sammutan ja työnnän taikinan sinne kohoamaan jälkilämmöille.

Vaivaa mieluiten koneella, jotta saat niihin tarpeeksi hyvän sitkon. Älä käytä liikaa jauhoja. Varman tuloksen saat käyttämällä alkutaikinaa, vaatii vähän vaivaa, mutta palkitsee. Otin joskus jostain blogista talteen ranskalaisen patongin ohjeen ja teen sen mukaan, mutta sämpylöiksi. Niistä tulee tosi hyviä kuohkeita ja kevyitä sämpylöitä.

Jätä taikina vähän löysäksi, käytä nesteenä vaikka piimää veden siasta.

Mä jätän taikinan tosi löysäksi, siis sellaiseksi ettei siitä saa varsinaisesti pyöriteltyä sämpylöitä vaan "tiputan" taikinan pellille ja muotoilen vähän siinä oikean muotoiseksi. Heti jos laittaa "tarpeeksi" jauhoja, niin tulee kumipalloja. Varmaan joku sähkövekotin auttaisi, mutta näin ne mulla aina onnistuu :)

[QUOTE="vieraas";29493091]Mä jätän taikinan tosi löysäksi, siis sellaiseksi ettei siitä saa varsinaisesti pyöriteltyä sämpylöitä vaan "tiputan" taikinan pellille ja muotoilen vähän siinä oikean muotoiseksi. Heti jos laittaa "tarpeeksi" jauhoja, niin tulee kumipalloja. Varmaan joku sähkövekotin auttaisi, mutta näin ne mulla aina onnistuu :)[/QUOTE]

Minä jätän myös taikinan löysäksi niin, että sitä ei pahemmin voi muotoilla. Pistän pöydälle jauhoja se verran, että saan pyöriteltyä taikinasta pitkän pötkön ja siitä leikkaan kakkulapiolla palasia. Teen taikinan käsin ja pistän puolen litran taikinaan 0,5 dl siirappia tai hunajaa (ohjeissa lukee yleensä 1 rkl). Sämpylät eivät ole silti juurikaan makeita, mutta kohoavat hyvin. Leivon yleensä sämpylät sämpyläjauhopussien ohjeilla ja aina on tullut hyvin kohonneita, vaikka olen pistänyt sen määrän jauhoja kuin ohjeissa on ollut. Taikina on silloin vielä sormiin tarttuvaa.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1530741-tosi-helppo-ja-hyva-kauraleipa/

mä en koskaan vaivaa mitään. (enkä ketään, heh heh :) )

tein just eilen tällä ohjeella leivän, käytän aina tätä ;D ohjetta. Vesimäärä, 7 dl kuten ohjeessa, mutta vain 10 dl jauhoja, kun siinä ohjeessa on 13 dl.

Kaiken muun teen ihan ohjeen mukaan (ei vaivata!!) Uuniin vartiksi - puoleksi tunniksi nousemaan, riippuen kuinka ehdin taas sen kimppuun.

Voi laittaa jopa puolet kaurahiutaleita. Voi käyttää melk. mitä jauhoa vaan. Mä laitan kaurahiutaleiden tilalle melkein aina mysliä, puolet tai vähemmät jauhojen määrästä. Mysli on hyvää tässä leivässä.

Sen voi laittaa kylmään tai jo lämpimään uuniin. Käytän aina vain kuivahiivaa, että tuorehiivalla ei ole kokemusta.

Yhteistyössä