Säästämisketjut ja konkreettiset toimenpiteet

Ihan vilpittömästi kyselen, että miten te, joilla on pienet tulot, saatte rahat riittämään? Täällä kun on monesti niitä "säästökampanjoita" joissa listataan kuukauden menoja ja kovin pienillä summilla ruuan suhteen (ja toki muutenkin) ihmiset tuntuu tulevan toimeen. Ajattelin vaan, että mitä se konkreettisesti tarkoittaa?
Ostatteko paljon suomalaista ruokaa? Valitsetteko yleensä aina halvimman, esim. kaupan oman merkin tai muuten edullisimman? Onko teillä ruokakaupassa tarkka lista, josta ette poikkea? Teettekö koskaan heräteostoksia?
Mielestäni emme syö mitenkään ihmeellisesti, mutta ostan kyllä kaikki ruuat suomalaisia, mitä vaan mahdollista. Mutta siis ei kokolihaa, pihvejä, kalliita erikoisuuksia jne. Ja silti meidän perhe ei millään pääsis niihin lukuihin, mitä niissä säästöketjuissa mainitaan. Niin ihan vaan kiinnostaa, että miten muut pienissä ruokalaskuissa onnistuvat? :)
 
Katsomme mitä syömme. Eräässä ketjussa 2+2 -kokoisen perheen ruokamenot olivat samat kuin meillä 2+5, mutta heillä syötiin luomua, lähiruokaa, tummaa jyvää, kokolihaa vähärasvaisena yms. Meillä kun makkarakeitto ei ole tavaton ruokalaji, tai tarjousjauhelihasta tehty tavismakaroniloota. Monipuolista ruokaa koetan tehdä.
 
Käyn kaupassa vain hyvin harvoin, ostoslista on mutta tarjouksien mukaan mennään kuitenkin hieman. Ostan aina halvinta merkkiä, paitsi jos se on täysin ala-arvoista (kuten xtra-kahvi esimerkiksi).

Kokolihaa harvoin, sekin mielellään -30%. Paljon juureksia ja kauden kasviksia/hedelmiä. Kasvisruokia, papuja ym paljon. Tummaa makaronia ja spagettia ostan aina, on Lidlissä edullista. Ei valikoimaa leivän päällisiä, vaan esim. tällä kertaa kinkkua ja ensi kerralla juustoa. Ei jugurtteja tai vanukkaita pääsääntöisesti. Ei muroja, ei erikoisia leipiä (leivon itse jos tahdon herkkuleipää). Keksejä ja muita herkkuja leivotaan yleensä lasten kanssa itse. Ei juoda limuja, mehuakin hyvin harvoin ostan. En käytä alkoholia. Ei iltapäivälehtiä tai muutakaan täysin turhaa.

Itse kasvatan yrtit ja kerään marjaa mahdollisimman paljon pakkaseen, sieniä kerään myös.

Joskus tulee heräteostojakin, eikä meillä nyt aina ihan askeettisesti eletä. Mutta esim. noilla keinoin pysyy ruokakulut kurissa niin että joskus voi irroitellakin.
 

Yhteistyössä