Meidän perheessä elellään aika säästeliäästi mielestäni, vaikka vielä ei ihan hurjana tarvitsekaan vyötä kiristää, koska saan sentään äitiysrahaa ja mies keskituloinen. Eli tässä vinkkejä:
-laskekaa huonelämpötilaa, meillä kotona +20 astetta ja lämmitämme ahkerasti varaavaa takkaa ja käytössä myös ilmalämpöpumppu (sähkölämmityksessä tämä tietää aika paljon säästöä vuodessa)
-kilpailuttakaa vakuutukset (me maksamme osan vakuutuksista op:n bonuksilla, säästämme pari sataa euroa vuodessa)
-vaihtakaa kännykkäliittymä halvimpaan (itse vaihdoin juuri sellaiseen liittymään, että saan puhua mm. mieheni, siskoni ja veljeni kanssa ilmaiseksi, eikä muutenkaan kuukausimaksu ole korkea! --> säästö vuositasolla jopa yli 200 euroa, jos normaalisti kännykkälasku n. 25e/kk!)
-lukekaa lehdet kirjastossa (meille tulee yksi itse maksettu sanomalehti ja pari lehteä on isovanhempien lahjaksi tilaamia, lehtiä voi lukea myös netissä)
-harrastakaa edullisia harrastuksia (esim. kansalaisopiston kurssit, kirjasto, ulkoilu ja edulliset liikuntalajit: uinti, juoksu, sauvakävely, hiihto, luistelu, sähly...)
-ostakaa lemmikkien ruoat isoissa erissä (meillä esim. koiralle ostetaan 3 kk:n välein 15kg:n ruokasäkki, joka maksaa 45e)
-tee mahdollisimman paljon itse ruokaa alusta asti (meillä syödään paljon perusruokaa, perunaa, makaronia eri muodoissa, jauhelihaa, kalaa, kanaa, hedelmiä, vihanneksia) ja vertaile tuotteiden kilohintoja
-autoile mahdollisimman vähän ja jos mahdollista niin vain yksi auto perheessä (meillä edullinen tila-auto, joka ei onneksi mikään bensasyöppö)
-kierrätä eli osta vaatteita ja tarvikkeita kirppiksiltä, netistä jne. (itse ostan suurimman osan lasten vaatteista käytettynä, kierrätän lapselta toiselle ja alennusmyynnit hyödynnetään myös)
-vältä heräteostoksia, lopeta tupakointi ja käytä alkoholia kohtuullisesti --> säästät satoja euroja vuodessa
-kahvila- ja ravintolakäynnit maksavat, ajatella että yhdellä kahvikupin hinnalla (n.2e) saa kahvipaketin! Toki joskus on ihan kiva käydä ulkona kahvilla ja syömässä, mutta säännöllisesti se ei kannata...
Tässäpä näitä meidän vinkkejä!
Eli ydin säästämisessä on ehkä se, että toki leivän leipomalla itse säästää, mutta loppujen lopuksi säästöt kertyvät monista eri tekijöistä ja esim. sillä säästöllä mitä teen kännykkäliittymän vaihdolla ostan jo aika montaa leipää vuodessa...