Säästääkö kotikuntasi opetuskuluissa?

Opetusministeriö pyrkii yhdistämään erityistä tukea tarvitsevien lasten opetuksen normaalikouluihin ja -luokkiin. Tuoreessa Kaksplus-lehdessä erityiskoulun rehtori Kirsi Ruoppila kertoo pelkäävänsä, että kuntien huono taloustilanne tekee tästä säästövälineen. Mitä mieltä olet asiasta? Jos sinulla on erityistukea tarvitseva lapsi, niin millaisia kokemuksia sinulla on asiasta?

Saga Wiklund
editoiva toimittaja
Kaksplus
 
vieras
Luulen, että erityistä tukea tarvitsevien lasten integrointi normaaliluokkiin ei ainakaan aiheuta kunnille lisäkustannuksia -tuskin siihen siinä tapauksessa ryhdyttäisiin. Pahimmassa tapauksessa: suuret opetusryhmät + erityislapset luokassa + avustajien puute + tukiopetustuntien puute + erityisopetuksen vähyys + psykologipalvelujen vähyys = ....tätä sitten mietitään muutaman vuoden päästä, missä meni vikaan....
 
karppi
todellakin säästää.
tällä hetkellä oriveden kouluissa on tilanne jossa seitsemää luokka-astetta opettaa 4 opettajaa, ja erityiset on siellä joukossa.
eikä mitään parannusta tähän ole saatu.
 
Vieras
Täällä on tähän asti ollu oma erityisluokka. Ens syksynä ei enää ole ja ne oppilaat sijoitetaan normaali luokkiin. Pelkään vain että avustajien määrä ei kyllä lisäänny. Tällä hetkellä yksi avustaja 1-6 luokkalaisille.
ja toinen mikä mietityttää että ne erityisoppilaat tulee tuohon meidän pieneen kyläkouluun kun on pienemmät ryhmät. Ei siinä mitään jos saa ne avustajatkin sitten tarpeen mukaan.
Eskarista jo kokemusta kun erityisoppilaat oli normaali eskarissa ilman avustajaa. Opettaja todella tiukoilla ja normaali oppilaiden kanssa jäi aika vähiin.
 
yrittää pihistää
Espoossa on tulossa kova säästökuuri, joka kohdistuu vähän kaikkeen, päiväkoti henkilökuntaa, kuntalisään, neuvoloihin, kouluihin ja kuitenkin he ovat allekirjoittaneet lapsen edut ohjelmiston. Jossa lasten etu menee kaiken päätöksen edelle!

vähän surkeaa ja kakspiippuista juttua. Kylläpä vaalien alla kalasteltiin juuri ed. asioilla että ne laitetaan kuntoon vaalikaudella mutta nyt ollaankiin ensimmäisten joukossa ottamassa juuri ko. toimista pois! Kuvottavaa!
 
vantaa
Vantaalla myös säästetään yllätys, yllätys, jälleen kerran lasten hyvinvoinnista ja kasvatetaan luokkakokoa entisestään. Omilla lapsilla ei ole erityistarpeita, mutta ei noissa lapsimäärissä voi puhua mistään opetuksen laadusta enää. Siitä kärsivät niin erityiset kuin tavallisetkin oppijat.
 
ope
Omat kokemukseni integraatiosta ovat olleet useamman kerran ikävä kyllä negatiivisia. Idean tasolla homma vielä toimii, mutta kun arki realiteetit ovat jotain ihan muuta kuin se idea, niin metsään mennään. Esim. avustajaa luokkaan ei useimmiten saa. Ei edes vaikka lapsella olisi lääkärinlausuntoja avustajatarpeesta useampikin. Tällaisessa tilanteessa kärsivät kaikki: opettaja, integroitu lapsi sekä muu luokka. Erityislapsen tarpeet vievät usein paljon aikaa ja se aika on muilta oppilailta ilman muuta pois. Toisaalta toinen vaihtoehto on, ettei erityislapsen tarpeisiin ehdi tai pysty vastaamaan kunnolla, jolloin lapsi on mielestäni yleisopetuksen ryhmässä lähinnä säilytyksessä. Monta kertaa integraatio ei myöskään pienennä luokkakokoa, vaan samalla oppilasmäärällä mennään jokatapauksessa.
Omat positiiviset kokemukseni puoltavat pienryhmien tarvetta vahvasti. Erityislapsi rauhottui ja koulun käynti alkoi sujumaan ihan uuteen malliin pienryhmässä jota vetää erityisopettaja. Hän sai tarvitsemaansa apua ja ohjausta sekä ennen kaikkea huomiota viimeinkin tarpeeksi. Toisaalta vanha normaaliopetuksen luokka rauhoittua huomattavasti tämän oppilaan päästyä pienryhmään. Kolmanneksi normaaliopetuksen ryhmän opettaja huomasi "vedän kivirekeä"-tunteen helpottaneen ja löysi uudelleen sen ilon jota opetustyössä voi kokea. Tälmän kokemuksen perusteella odotan kauhulla tulevia supistuksia. Mielestäni niistä ei tule hyötymään kukaan. Koulumaailmassa supistetaan koko ajan jostakin kohtaa. Ikävä kyllä.
 
lissu
Vantaalla säästötoimet ovat niin rajut ja heikentävät suoraan oppilaiden (ja opettajien) hyvinvointia, että pahimmista neronleimauksista ei saa edes puhua ääneen. Ensi syksynä monessa koulussa on tilanne tulee olemaan järkyttävä.

Kuvitelkaapa mielessänne: ryhmäkokoja suurennetaan, entisiä luokkia yhdistellään, opettajille enemmän viikkotunteja, vähemmän resursseja mihinkään... Tässä vain ne, joista ehkä saa vähän puhuakin.

Esimerkiksi tuo ylituntien lisääminen aiheuttaa sen, että opettajat ovat väsyneempiä, heillä on vähemmän aikaa esim. yhteydenpitoon vanhempien kanssa, kokeiden korjaamiseen ja arviointiin, vähemmän mahdollisuuksia tukiopetukseen tai erityisten tarpeiden huomioimiseen, suunnitteluun, täydennyskoulutukseen... Uupunut opettaja ja isommat ryhmäkoot ovat tuhoisa yhdistelmä.

Eräässä nimeltä mainitsemattomassa koulussa oppilasmäärä vähenee ensi vuodeksi noin prosentilla. Opettajien määrä vähenee kuitenkin n. 15 prosentilla. Koulun keskimääräinen ryhmäkoko on 22 oppilasta, mutta ensi vuonna se tulee olemaan 28-30. Jo nykyisellään mitään erityisluokkia ei ole, vaan koko ikäluokka on samassa koulussa, osalla erittäinkin vaikeita ongelmia. Isolla yläasteella on vain yksi osa-aikainen kouluavustaja, koska rahaa ei ole. Kuraattori, terveydenhoitaja ja psykologi ovat tavattavissa vain muutamana päivänä viikossa, koska samat henkilöt työskentelevät monessa koulussa säästösyistä. Ensi vuonna erityisopettajien määrä vähenee. Määräaikaisten työsuhteita ei jatketa, eläkkeelle jäävien tilalle ei oteta ketään. Virkoja lakkautetaan. Kertakaikkiaan koulusysteemi Vantaalla näyttää laittavan pillit pussiin.

Ei tiedä itkeäkö vai nauraa, jotenkin vain edelleen toivon, että kaikki tämä on pelkkää painajaista tai huono vitsi.
 
ajattelematonta päättäjiltä
Tavalliset luokanopettajat eivät ole saaneet kunnon koulutusta erityislasten opettamisessa. Aineenopettajat eivät ole saaneet minkäänlaista koulutusta erityislasten opettamisesta. Jos erityislapset integroidaan normaaliryhmiin, on tilanne sama kuin veisi auton parturikampaamoon huoltoon. Tulisihan se pestyä, mutta muuten huolto jäisi tekemättä.
 
Meimi
Säästää!
Kokemusta ala-asteesta:

Koulukirjoja kierrätetään, ja sinällään tämä on kai ihan ok, tehtävät tehdään kaikki vihkoon ja kirja jää seuraavalle luokalle.

Se, mikä minusta ei ole ok, on, että jokaisen aineen kirjoja ei ole kaikille saakka, ja ko aineen kirjaa ei esim. saa koskaan kotiin, jotta siitä voisi lukea läksyt. Koe tästä aineesta pidetään kahdessa eri jaksossa, koska ensin kirjat on ensimmäisellä ryhmällä kotona ja heillä sitten koe ja toisella viikolla vastaavasti toisella ryhmällä samat jutut.

Sijaisia ei palkata, yksi opettaja voi hoitaa useaa luokkaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Data:
27 oppilasta sekä eka että tokaluokalla. Osa.aikainen kouluavustaja ainoastaan opettajan apuna, luokassa tarkkaavaisuushäiriöisiä. Eli mielestäni säästää.
Nyt kuulin että lääkärin suositukset koulunkäyntiavustajasta ohitetaan. Ensi syksynä yhden opettajan vastuulle tulee kaksi luokkaa lomautusten takia. Näin Joensuussa.
 
halipupu
Luultavasti säästää siinäkin, kaikessa missä on kyse lapsista, sääntö ennemminkin kuin poikkeus ikävä kyllä. :-( Riippuu siitä minkälaisia lapsia aiotaan integroida, sos. emo vai keharit on asia erikseen. Jos e-lapsi pystyy työskentelemään tavallisessa luokassa ja koulussa avustajan kanssa, niin eihän siinä ole mitään ohgalmaa, mutta jos tavalliseen luokkaan tuodaan takas häirikköoppilaat, niin se ei ole oikein tavallisia oppilaita kohtaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja JKL-sivistyksen kaupunki:
Jyväskylässä laitettiin vanhemmille kirje, että josko he pääsisivät lapsi kaitsemaan tarvittaessa kun ei sijaisia saa palkata :eek:

Ei se nyt ihan näin mennyt. Yhdessä koulussa oltiin suivaannuttu ilmeisesti noihin säästöihin, ja lähetetty tuollainen provosoiva kirje koteihin, varmaan keskustelua herättääkseen. Mutta sivistystoimi kyllä heti ilmoitti, että eihän noin voi missään tapauksessa toimia. Eli ei Jyväskylässä vanhempia oteta vahtimaan koululaisia open tilalle.
 
vehnikäinen
Kyllä meillä täällä itä-suomessa säästetään oikein reippaalla kädellä. Kolme kyläkoulua lakkautetaan tänä syksynä vaikka lapsia kouluihin on ihan riittävästi. Oppilaat siirretään isompaan kouluun joka sitten pitää remontoida isolla rahalla, onpa säästöä....
 
suivaantunut opettaja
Kulttuuripääkaupunkihankkeeseen kyllä rahaa riittää, mutta perusopetuksen tuntikehystä on leikattu julmetusti!! Törkeää ja mielestäni myös lainvastaista, koska Turku ei ole käyttänyt opetusministeriön antamaa rahaa oikein (ryhmäkokojen pienentämiseen). Herätkää vanhemmat!
 
Jeeee
Alkuperäinen kirjoittaja suivaantunut opettaja:
Kulttuuripääkaupunkihankkeeseen kyllä rahaa riittää, mutta perusopetuksen tuntikehystä on leikattu julmetusti!! Törkeää ja mielestäni myös lainvastaista, koska Turku ei ole käyttänyt opetusministeriön antamaa rahaa oikein (ryhmäkokojen pienentämiseen). Herätkää vanhemmat!
Missähän niitä rahoja on käytetty ryhmäkokojen pienentämiseen? Ei varmasti missään! Varkaudessa koulujen alasajo alkoi jo muutama vuosi sitten, kun ihan toimivia kouluja, joissa myös olisi oppilaita riittänyt, suljettiin ja oppilaita siirreltiin kuin karjaa koulusta toiseen! Luokat ovat täynnä oppilaita ja avustajia ei saa palkata, joten se siitä oppimisesta sitten.

Viime syksynä alkoi sitten varsinainen hulabaloo, kun kunnanisät päättivät viisaudessaan lomauttaa kaikki opet kahdeksi viikoksi. Kuukausi tärväytyi siinä rumbassa. Ihan pelottaa, miten täällä toteutetaan tuota uutta kuningasideaa laittaa erityisoppilaat samaan karsinaan nk. tavallisten oppilaiden kanssa! Takuulla ei tule avustajan avustajaa luokkiin, vaan siellä saa ope pärjätä ihan miten itse kukin kykenee omin neuvoin! Kukaan ei opi mitään, ei erityisoppilas eikä tavan tallaaja! Miten erityisoppilaiden vanhemmat ovat ottaneet tämän uuden suunnitelman vastaan? Eikö hirvitä, kun lapsi joutuu isoon luokkaan? Miksi vanhemmat eivät ole nostaneet isompaa meteliä näistä kaavailuista? Miksi ette pidä lastenne puolia?
 
niin niin
Outokummussa on lakkautettu 5-luokalla aloitettavan vapaaehtoisen lisäkielen opiskelumahdollisuudet, eli saksaa, ranskaa, venäjää tai ruotsia ei voi lukea ns. pitkänä.

Opettajia ei ole mitenkään perehdytetty maahan muuttaneen kazanstanilaisvähemmistön lasten opetukseen, vaan heidän opetuksensa ja kotoutuksensa on pitkälle kouluavustajien vastuulla.

Kaikki kyläkoulut on lakkautettu tai lakkautetaan, ja laajassa kunnassa tämä tietää sitä, että pieninten koululaisten koulupäivän pituus, kun siihen lasketaan koulumatkat, tulee olemaan laillisen ja laittoman rajamailla.

Sijaistilanne on huono, ja usein ollaan tilanteessa, jossa äkillisen sairastapauksen aikana opettaja vahtii kahta luokkaa saman aikaisesti.
 

Yhteistyössä